rønning Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 (endret) Hei! Jeg har bestemt meg for å legge inn linux på pcn min. Jeg har vel egentlig ingen kjempegod grunn, men er rett og slett lei av windows og all medfølgende dritt. Driver også med programmering, og har hørt at linux har gode løsninger på dette.. Jeg har valgt ubuntu som virker som en bra distro, også til nybegynnere, men trenger litt hjelp/noen tips før jeg setter i gang.. 1. Er det noe spesielt jeg må passe på/legge merke til når jeg skal installere? (Ettersom partisjoneringen kan være litt vrient lurer jeg på enkleste måte å gjøre dette på. Har i utgangspunktet en partisjon (ikke windows eller data partisjon) som er satt av til ubuntu) 2. Hvor kan jeg finne enkle tips og guider til å lære seg skikkelig bruk av linux/ubuntu fra scratch, er så og si helt blank. (tenker litt ekstra på vikitge kommandoer til terminal og lignende) 3. Bruker følgende programmer mye, men er usikker på om disse kan legges inn i linux. Lurer derfor på om de gjør det, eller om det finnes GODE alternativer til disse: Adobe Photoshop CuteFTP Professional Musikkprogram med støtte for iPod (bruker iTunes nå) Notepad2 (til programmering) MSN Messenger (vet det finnes mange alternativ, men hva bør jeg velge?) Håper noen gidder å hjelpe meg litt.. På forhånd takk Endret 2. juli 2006 av rønning
magikern Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 1. Er det noe spesielt jeg må passe på/legge merke til når jeg skal installere? 6423736[/snapback] Må vel isåfall være partisjonering, som jeg kommer på nå... 2. Hvor kan jeg finne enkle tips og guider til å lære seg skikkelig bruk av linux/ubuntu fra scratch, er så og si helt blank. 6423736[/snapback] prøv på http://ubuntuforums.com 3. Bruker følgende programmer mye, men er usikker på om disse kan legges inn i linux. Lurer derfor på om de gjør det, eller om det finnes GODE alternativer til disse: Adobe Photoshop CuteFTP Professional Musikkprogram med støtte for iPod (bruker iTunes nå) Notepad2 (til programmering) MSN Messenger (vet det finnes mange alternativ, men hva bør jeg velge?) 6423736[/snapback] GIMP greieste er nok å lære seg shell klienten, men finnes også noen GUI alternativer veit ikke (jeg bruker Kaffeine til stort sett alt av media, og VLC til noen helt sære ting som ikke støttes i kaffeine, men har ikke noe erfaring med itunes så skal ikke si om de kan sammenlignes) VIM (eventuellt Eclipse om du virkelig trenger ett så stort program) Kopete(), Gaim, aMSN osv osv, jeg bruker Kopete og Psi( til gtalk), Gaim skal jeg ikke si så mye om ,men den har virket helt greit de få gangene jeg har testet den, aMSN har jeg ikke brukt på lenge da den pleide å henge seg veldig ofte, men er mulig at den har blitt bedre...
Xecuter Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 1. Nja, ikke annen at du ikke installerer over Windowsen, hvis du skal ha den da. Du burde ha en ekstra harddisk eller partisjon. 2. Egentlig leter jeg etter det samme. Men sånn grunnleggende informasjon om bruk følger med. 3. - Gimp. Vet ikke hvor bra det er i forhold til Photoshop. Gimp er litt mer avansert en paint vil jeg si. - FTP fins det masse av. Kommer ikke på i farta. - Der og, det fins masse av det. - Notepad2 skal vel funke til Ubuntu slik jeg har forstått det. Ellers har du Gedit som følger med (likner Notepad2). - aMSN, Gaim er to gode alternativer. Håper det hjelper!
Thlom Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 3. - Gimp. Vet ikke hvor bra det er i forhold til Photoshop. Gimp er litt mer avansert en paint vil jeg si. 6423851[/snapback] Gimp er en verdig erstatter for Photoshop for dei aller fleste. Å påstå at Gimp er litt mer avansert enn Paint er skivebom.
rønning Skrevet 2. juli 2006 Forfatter Skrevet 2. juli 2006 Takker for gode svar, men vil gjerne ha fler. Er spesielt interissert i å høre litt om partisjoneringen, se første post under punkt 1 for litt mer info
Wizendraw Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 Partisjoneringen foregår veldig greit i Ubuntu. Du starter med en cd som har en "lite"-versjon av ubuntu på. Slik at du faktisk starter operativsystemet, men fra cd. Så velger du "install", og du får et par spørsmål om tid og sted og sånn før du får opp en grafisk partisjonsveiviser. Så deler du opp i en swap-partisjon, en root-partisjon og eventuelle andre partisjoner du føler for. Noen andre kan sikkert utdype hva du egentlig trenger dedikerte partisjoner til. /home, f eks.
Xecuter Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 Den ene partisjonen din må du ihverfall partisjonere i to deler. En til swap(anbefales 512MB i installasjonen, folk sa til meg at jeg burde ha dobbelt av det jeg har i RAM) og en til / (root). Forøvrig kan du også han en til parisjon der du har /home, dvs alle dine filer og ting og tang.
Wizendraw Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 For litt nærmere gjennomgang av de forskjellige partisjonene, se http://www.linuxguiden.no/index.php/Partisjonering
rønning Skrevet 2. juli 2006 Forfatter Skrevet 2. juli 2006 (endret) Jeg har 3 partisjoner på pcn nå... Den ene er Windows den andre er den jeg har tenkt til ubuntu, og den 3. er ting og tang..hvor mange deler må jeg dele den ubuntudisken inn i, og hvor store deler? er det virkelig nødvendig å ha like mange partisjoner som i linken over?? Endret 2. juli 2006 av rønning
PHPdude Skrevet 2. juli 2006 Skrevet 2. juli 2006 Nei, det går veldig greit å bare følge standard innstalasjon-oppsettet. Da velger du vel bare at du har lyst til å innstalere Ubuntu på den partsjonene også fikser den resten.
rønning Skrevet 2. juli 2006 Forfatter Skrevet 2. juli 2006 Supert..Kjører ikke så sykt tunge programmer at jeg trenger 110% optimalisert ytelse.. Tusen takk for gode svar, har fått oppklart en god del her nå.. Men noe jeg er ganske interisssert i å få oppklart er om det finnes en mediaplyer (musikk, bruker vlc til video) som har innebygd støtte for iPod..har sett litt på rythmbox (som har bibliotek og sånn som jeg ønsker), men den har ikke iPod-støtte..Men kan vel hende jeg bare må bite i det sure eple og ha et egent program for overføring av musikk til Poden min..
Mr. Mustard Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 GTKPOD burde gjøre jobben med å synkronisere Ipoden. Du bør også se på Amarok.
rønning Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Skrevet 3. juli 2006 Hjertlig takk..dette var akkurat det jeg ville ha
Terrasque Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Når det gjelder partisjoneringen.. Det aller enkleste er vel å slette den partisjonen du har tenkt å bruke, og så velge "bruk største sammenhengende ledig pass" (eller noe lign.) under installasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå