Gå til innhold

350D eller D50 når jeg alt har EOS5000+38-76mm?


Anbefalte innlegg

Det er på tide å oppgradere mitt gamle EOS5000 kamera med 38-76mm objektiv kjøpt for den nette sum av 1000 kr for endel år siden. Men la det være sagt med en gang: Jeg liker grepet på D50 bedre enn på 350D - faktisk synes jeg 350D er knotete å holde i. Min bedre halvdel synes derimot 350D er perfekt, og klager over at D50 er for klumpete/tung å bruke.

 

Synes jeg får en god pris på 350D, 18-55 og 2GB Sandisk minnekort til 5990,- Den samme prisen havner vel D50 med minnekort også på.

 

Kommer neppe til å bruke kameraet mer enn min bedre halvdel, så det er forsåvidt viktig at vi begge er komfortabel med kameraet. Er en 38-76mm linse godt nok argument for å fortsette med Canon, eller bør jeg like godt begynne på scratch igjen med D50?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre er å kjøpe Canon 350D med et batterigrep som koster 799.- hos japanphoto.no.

 

Så når din bedre halvdel skal bruke det så bruker hun det uten batterigrep og når du skal bruke det så monterer du batterigrepet på.. 350D blir mye bedre å holde i og stødigere med batterigrepet...

 

Det kan jo være et tips ihvertfall å ta med når du skal velge kamera..

 

Mvh

Gega

post-4048-1151842244_thumb.jpg

Endret av Gega
Lenke til kommentar

Ja, godt tips det - men jeg ser ikke helt for meg at dette kommer til å bli brukt. Må det skrus på, så har det en tendens til å bli liggende gjenglemt hjemme.

 

Er forøvrig gjengs oppfatning det at bildekvaliteten på 350D er hakket bedre enn D50 - gitt tilnærmet lik optikk?

Lenke til kommentar

JO det kan du si men det er ikke værre å skru den på enn å montere et stativ...og strengt tatt så er ikke grepet så dårlig på 350D at det er direkte plagsomt..mener nå jeg da...at man ikke kan bruke kameaet uten grepet når man er på bytur og så montere den når man virkelig skal ta ordentlige gode bilder...å tenk deg for en batterikapasitet du får med dette grepet :dribble:

 

Ikke minst så ser det jo utrolig "proffesjonelt" ut vist man i tillegg har et fedt objektiv til :!:

Endret av Gega
Lenke til kommentar

Enig med Herr Brun. Et 38-76 objektiv oppfører seg på digitalt som et 60-120 objektiv ville oppført seg på filmbasert (pga. av brennvidden oppfører seg annerledes). Det er derfor ubrukelig til alt annet enn utebilder der motivet er et stykke unna. I tillegg er dette objektivet helt standard, som betyr at det ikke er godt nok til å beholde av kvalitetsgrunner. Det vil også være meget tregt på fokus, også tenkt ut fra alder.

 

350D blir bedre å holde med batterigrepet, men da må du ut med nesten tusenlappen mer også da. Og grepet du får på selve kameraet er stadig like kort... det er bare blitt høyere så ikke lillefingeren faller utenfor. D50 har fortsatt best grep, mener jeg. Så du bør prøve 350D med batterigrep mot D50 allikevel. Hvis det føles mye bedre, så er det nok verdt prisforskjellen, og du får bedre batterilevetid... hvis du kjøper enda et batteri (enda en klype hundrelapper, så det blir dyrt etterhvert). Man får grep til D50 også, og mange av grepene selges med TO ekstra batterier til omtrent samme pris som grepet til 350D. Det er riktignok ikke originalt, men fungerer like bra.

 

Kjøper du kit-løsningen (som de fleste gjør) så vil nok faktisk D50 gi marginalt bedre bildekvalitet enn 350D pga. optikken. Den er noe bedre på D50 enn på 350D.

 

Valget er opp til deg... følelsen og penger er den avgjørende faktor.

Lenke til kommentar

En gammel 38-76mm zoom er inne noe begrunnelse for å velge Canon, dette er bare en gammel kitzoom beregnet for analoge kameraer. Det skal også nevnes at dette er et svært billig objektiv sansynligvis enda dårligere enn dagens 18-55mm, desuten har det en brennvidde som gjør det ubrukelig på et på et Digital Speilrefleks. Tviler på om du gidder å bære rundt på en 38-76mm zoom og montere den på for de 21 ekstra mm. 76mm er jo uansett alt for kort til ordentlig telefotografering, hvis du foretrekker Nikons kamera velger du det enkelt og greit.

 

ps. Ser andre foreslår at man kan basere seg på at en bruker kameraet med batterigrep og en annen uten, dette er ikke noe godt forslag siden det krever en del montering for å ta dette batterigrepet av og på. Bla må batterilokket monteres på igjen noe som kreves bruk av et lite skrujern eller lignende for å presse inn fjærene.

Lenke til kommentar

nei, selvfølgelig er det vanskeligere ta av og på batterigrepet men sa det bare som en løsning for at dama hannes syntes at 350D var liten og lett...

 

Du trenger overhodet ikke skrujern eller lignende for å ta av dekslet, den tar du av med neglen og det overhodet ikke vanskelig.. men jeg kan vel også synes at det blir for tungvindt..

 

Jeg har rimelige store fingre i dagens målestokk og synes at det ropes altfor mye om at canon 350D er for liten og dårlig å holde i...synes den er ganske grei.

Liker egentlig størrelsen veldig godt uten batterigrepet også.

Lenke til kommentar

Hei, her kommer nybegynneren inn igjen... klart at batterigrep gir ett litt bedre grep men ett slikt grep er vel først og fremst for bilder på høykant.

 

For når du da skal ta liggende bilder må du vel uansett forholde deg til grepet som er på selve kamera og jeg vil da ikke se på ett batterigrep som en erstatning for ett fysisk større kamera med større normalgrep.

 

Eller??

Lenke til kommentar
Kjøper du kit-løsningen (som de fleste gjør) så vil nok faktisk D50 gi marginalt bedre bildekvalitet enn 350D pga. optikken.

 

Hvordan vil du isåfall vurdere dette utsagnet hvis begge hadde lik optikk fra samme produsent?

6423657[/snapback]

Da ville ergonomi vært den viktigste faktoren, og det varierer fra person til person.

Lenke til kommentar
Hei, her kommer nybegynneren inn igjen...  klart at batterigrep gir ett litt bedre grep men ett slikt grep er vel først og fremst for bilder på høykant.

 

For når du da skal ta liggende bilder må du vel uansett forholde deg til grepet som er på selve kamera og jeg vil da ikke se på ett batterigrep som en erstatning for ett fysisk større kamera med større normalgrep.

 

Eller??

6423334[/snapback]

Det bygger på i høyden, så hvis du føler at grepet ikke er høyt nok til det jo hjelpe. For min del har jeg for lang hånd/fingre for at jeg 350D kan føles naturlig, uansett hva man gjør med høyden på kameraet.

Lenke til kommentar
Hei, her kommer nybegynneren inn igjen...  klart at batterigrep gir ett litt bedre grep men ett slikt grep er vel først og fremst for bilder på høykant.

 

For når du da skal ta liggende bilder må du vel uansett forholde deg til grepet som er på selve kamera og jeg vil da ikke se på ett batterigrep som en erstatning for ett fysisk større kamera med større normalgrep.

 

Eller??

6423334[/snapback]

Det bygger på i høyden, så hvis du føler at grepet ikke er høyt nok til det jo hjelpe. For min del har jeg for lang hånd/fingre for at jeg 350D kan føles naturlig, uansett hva man gjør med høyden på kameraet.

6424528[/snapback]

 

 

Jeg prøvde oxo Canon 350D i dag,aaaaalt for lite for mine "gorillahender" :D

D50 hørte mer hjemme følte jeg.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...