Gå til innhold

Hvorfor er vi nordmenn så frekke?


Anbefalte innlegg

Hei :dontgetit:

 

Idag var jeg i byen for å handle og var innom Rema 1000, der stod jeg i kø og det var bare en kasse som var oppe. Det stod en utenlandsk ung mann i køen forran meg og forran han en mye høyere og kraftigere nordmann. Det var en lang kø, og da det åpnet en kasse til gikk nordmannen til den andre kasse. For hans store overaskelse klarte flere å gå til den kassen før ham. Den utenlandske unge mannen stod igjen i samme køen og gikk forran siden nordmannen og de andre hadde gått over til den andre kassen. Det samme gjorde jeg, og rykket fram etter ham. Det var en eldre dame forran meg og den utenlandske unge mannen. Så kom han nordmannen tilbake og dyttet den utenlandske unge mannen og kom forran ham i køen. Den utenlandske mannen sa ingenting og så bak på meg og bare smilte. Så snudde nordmannen bak og sa at jeg stod her før deg og har stått her lenge. Men du gikk jo til den andre kassen svarte han utenlandske mannen. I svar fikk han " enten så holder du kjeft og står bak meg, eller så drar du tilbake dit du kommer fra".

 

Da klikket den utenlandske unge mannen helt, og i respons svarte han hold kjeft du din albino, potet jævel før jeg knuser det stygge trynet ditt. Jeg ble helt paff, og var redd for at han utenlandske unge mannen skulle slå ned en mann som var ca. 20 cm høyere enn ham. Han klikket helt og begynte å kalle nordmannen for rasist, albino og løsunge. Tro det eller ei han skremte dritten ut av nordmannen. :dribble:

 

Nordmannen ble helt stille og begynte å skjelve i hendene sine før han stakk av gårde. Jeg syns det var nordmannens skyld, for det var han som var frekk. Man klapper ikke med en hånd, hadde han ikke vært frekk ville han ikke ha fått slik respons. Respekt gir respekt. På vegne av den nordmannen ble jeg så flau, for hva vil han utenlandske unge mannen tenke om oss nordmenn. :thumbdown:

 

Det som overasker meg fra dette senariot er hvordan en liten mann klarer å få en så stor mann til å skjelve. Alt handler om selvtillit :w00t:

Endret av Rembrandt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva du ønsket å oppnå med å tilegne alle nordmenn egenskapene til han fyren i køen din, men jeg synes ikke det var særlig morsomt, ei ga det noe særlig mening. Hva handler tråden om, egentlig? Det du opplevde på butikken den dagen, eller påstanden din om at nordmenn er frekkere enn mennesker fra andre land? I sistnevnte fall, hvorfor mener du det? Hva baserer du det på?

Lenke til kommentar

Der har du poenget. Hvis en person med utenlandsk opprinnelse gjør noe feil, så sier vi at alle utlendinger er kriminelle. Men hvis en nordmann er frekk, så er det viktig for oss nordmenn å si nei det var bare han som var rasist, resten av oss er ikke det. Ser dere forkjellen`? :dontgetit:

 

Det er ikke "vi nordmenn" som er frekke, det er han ene personen i historien din som evt var frekk.

 

Å stå i kø er noe dritt, forøvrig.

6419167[/snapback]

Endret av Rembrandt
Lenke til kommentar
Der har du poenget. Hvis en person med utenlandsk opprinnelse gjør noe feil, så sier vi at alle utlendinger er kriminelle. Men hvis en nordmann er frekk, så er det viktig for oss nordmenn å si nei det var bare han som var rasist, resten av oss er ikke det. Ser dere forkjellen`? :dontgetit:

6419795[/snapback]

Nei, hvem sier at alle utlendinger er kriminelle ?

Lenke til kommentar
Der har du poenget. Hvis en person med utenlandsk opprinnelse gjør noe feil, så sier vi at alle utlendinger er kriminelle. Men hvis en nordmann er frekk, så er det viktig for oss nordmenn å si nei det var bare han som var rasist, resten av oss er ikke det. Ser dere forkjellen`? :dontgetit:

6419795[/snapback]

Nei, hvem sier at alle utlendinger er kriminelle ?

6419918[/snapback]

 

Ikke du, men MANGE, MANGE andre.

 

Dessverre, sånn blir det bare.

 

Men forøvrig vil jeg som utlending si, hvorfor skjære alle nordmenn over en kam?

 

Det finnes da uttallige greie nordmenn også, selv om noen ødelegger for andre. Sånn er alle kulturer og folkeslag, ikke bare nordmenn.

 

Ta enkelthendelser for enkeltpersoner, ikke for en hel folkeslag.

 

Men trådstarter, jeg synes ikke verken det nordmannen eller utlendingen sa kan forsvares.

Lenke til kommentar
Synes ikke nordmenn er spesielt frekke i det hele tatt. Har heller inntrykk av at mange er ganske tilbaketrukket og har intet ønske om å stikke seg frem. Den mannen i køen var tydeligvis ikke blant disse..

6419947[/snapback]

Er du en av disse som mener det er frekt å åpne kjeften uansett hva som kommer ut? (Bare spør siden jeg har opplevd folk som faktisk mener det)

 

Har egentlig ikke noe grunnlag for å være enig i at nordmenn er noe særlig frekke. Men fra det jeg har erfart gjennom livet har vi ingen grunn til å hevde at vi er mer høflige enn andre folk. Det er ikke lenge mellom de gangene jeg ser Ola opptre på en særdeles ufin måte.

Lenke til kommentar

Er ikke enig i at nordmen er frekkere en andre - her i Norge vel å merke. Fulle nordmenn i utlandet derimot er ofte motbydelige. :!:

 

Det slår meg at janteloven som hvistnok skal stå så sterkt i Norge ikke er noe særlig forenelig med påstanden om at nordmenn er så frekke. Kan det da tenkes at Jantelovens tid endelig er forbi.

Endret av monodonk
Lenke til kommentar

Alle nordmenn er jo ikke frekke da, men folk som det der (håper han er på forumet her, å leser om seg selv) er av typen folk jeg ikke klarer, jævla skit fyr...det er jo kansje ikke så ille å snike i en kø, men folk som ikke eier respekt for andre er noe av det værste som finns!

 

Han var jo rasist også, rasistiske utbrudd...ikke bra :nei:

 

Skjønner godt at du var flau over å være nordmann, i det øyeblikket. Men flott av den unge mannen å stå opp...Raice your voice against the wall :w00t:

 

 

 

Idag stod jeg i kø for å kjøpe pølse på en bensinstasjon, en gammel herremann snek i køen forran meg (jeg hadde stått der bra lenge, han og for så vidt), å tror du ikke kona hanns eller hva det nå var pressa seg inn framfor meg, når hun så mannen stod der. Kjente jeg fikk lyst å åpne munnen å si hva jeg mente, men orska ikke (fint vær nordpå, så jeg slapper bare av)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva du ønsket å oppnå med å tilegne alle nordmenn egenskapene til han fyren i køen din, men jeg synes ikke det var særlig morsomt, ei ga det noe særlig mening. Hva handler tråden om, egentlig? Det du opplevde på butikken den dagen, eller påstanden din om at nordmenn er frekkere enn mennesker fra andre land? I sistnevnte fall, hvorfor mener du det? Hva baserer du det på?

6419349[/snapback]

 

Janteloven.

 

Se her:

1. Du skal ikke tro du er noe. - Frekkhet

2. Du skal ikke tro du er like meget som oss. - Frekkhet

3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss. - Frekkhet

4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss. - Frekkhet

5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss. - Frekkhet

6. Du skal ikke tro du er mer enn oss. - Frekkhet

7. Du skal ikke tro du duger til noe. - Frekkhet

8. Du skal ikke le av oss. - Frekkhet

9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg. - Frekkhet

10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe. - Frekkhet

 

Janteloven

 

Trådstarter har virkelig et poeng når han/hun skriver: "hvorfor er vi nordmenn så frekke"? Enten du liker det eller ei er det faktisk sant. Når jeg går på gata så sier jeg ofte "hei" til folk som passerer meg. Ikke alltid. Men noen ganger. Bare for å si det sånn 1 av 10 sier "hei" tilbake. Enten ser de dumt på meg eller så bare går de forbi meg med et surt fjes. Tror du det virkelig ikke finnes en grunn til at folk sier at du er i Bergen og ikke i Norge? Bergen er vel kanskje den eneste byen innenfor Norges grenser som har en befolkning der flesteparten er tolerante mennesker. Vi trenger ikke se lengere enn til naboene våres i øst, Sverige. Der kan man finne mange hyggelige folk. Jeg må si jeg syns synd på den utlendingen trådstarter refererte til. Vi spør hele tiden oss om, hvorfor er de kriminelle omtrent alltid innvandrere? Kanskje det finnes en grunn til det? Selvom man ikke kan skylde på andre pga det man selv gjør, så stemmer ikke det helt i denne situasjonen. Vi burde kanskje rette på oss selv før vi begynner å rette på andre. Innvandrere prøver faktisk å tilpasse seg forholdene her, kanskje ikke alle, men flesteparten. Derfor syns jeg det burde være vårt ansvar å gi dem rom til å trives her.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Haha, han rasisten ble grundig eid, ja! :!:

 

Enig i at mange eldre nordmenn er grusomt frekke. En afrikansk jente i klassen min fikk på bussen kommentert av eldre damer at hun hadde spist for mye sjokolade (hun er brun i huden og er ganske formfull, men ikke tjukk). Jeg, som derimot er en tynn og bleik nordmenn blir nesten beordret av gamle damer til å "se å legge på meg og få litt sol på kroppen!". Fælt.

 

Men mange eldre er også veldig sosiale, hehe. Ofte når jeg sitter på bussen og slikt havner jeg i prat med folk jeg overhodet ikke kjenner. Står jeg på togstasjonen, hender det vilt fremmede folk kommer bort til meg og drar en skikkelig morsom vits helt ut av det blå. :p

 

Selv pleier jeg aldri ta intiativ til slike småprater.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...