Gå til innhold

Stativ til DSLR (og muligens vid kamera?)


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, jeg er på utkikk etter et stativ til mitt D70. Bruker for det meste kit objektivet, men vil ha muligheten for å gå opp i linse (og vekt) senere.

 

Er også interessert i å muligens bruke dette stativet til et videokamera også. Er dette mulig, eller krevet dette spesiellt type stativ??

 

Prisklasse: 1 000 kr + litt kanskje?

Endret av vembi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man benytter seg av samme type festeanordning på både stillbildekamera og mindre videokameraer.

Man kan fint bruke videokamera på ett stillbildestativ, og omvent, men det er ikke særlig praktisk, og man vil fort oppdage masse småting å irritere seg over da stativet ikke er særlig egnet for den type bruk.

 

 

På video-tripods så har man en kameraplate som kan skyves frem og tilbake for å balansere kameraet (mange kameraer har ett tyngepunkt som ligger lang fremme). Man har også ofte ett vater.

En video-tripod burde også ha ett hode med oljedemping slik at man kan få jevne og myke pan/tilt-bevegelser.

Alle disse tingene er mer eller mindre unødvendig for ett stillbildestativ.

 

Hvis du skal gjøre innkjøp av kun 1 stk tripod, så vill jeg nok valgt ett solid og robust stillbildestativ fremfor en videotripod; hodet på videotripoder kan nemlig ikke vippes over på siden slik at man kan ta høydebilder.

Endret av Irios
Lenke til kommentar

Kjøpte meg et Manfoto 190 DB på Fredag. Har testa det litt ut i hekga, og er ganske fornøyd med det. Ser ut til at det er av god kvalitet og funsjonalitet + at det er stødig. Jeg bruker det på et Nikon d50 og Nikor 70 - 300 objektiv, tilsammen drøye kiloen. Et lite triks som han påfotobutikken sa jeg kunne gjøre var å ha en plastpose med noen steiner i under stativet. Det er een liten krok som er ment til det på stativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...