Gå til innhold

Sivilforsvaret , mulig og slippe unna ?


Mato

Anbefalte innlegg

vell jeg har klart og komme meg unna militertjeneste , siviltjensten , men nå ble jeg inkalt til sivilforvart .

 

er det noen som har klart og vir seg unna dette ?

 

dette er jo en siste instans for og "fange opp" di som kom seg unna alt annet , og det virker som det er meget vansklig og komme seg ut av dette , og dette er jo verre en alt det andre , her er det jo ikke noen normal avtjening av tjenest , men opplering og konstant beredskap i lange perioder så vidt jeg kan se

 

og siden jeg har alle sertifikaten og sån så er det jeg garantr bruk for meg :|

 

noen med noen gode tips til og slippe unna dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykdom? Psykiske problem? Snakk evt. med prest kanskje...

 

Tviler på at sivilforsvaret egentlig vil ha en unnasluntrer uansett. Hvis du bare er dum og udugelig nok blir du nok sendt hjem.

 

De fleste som er i sivilforsvaret synes det er steingøy og ikke særlig stress. Litt som "kobboy og indianer" når du var liten.

 

Og til slutt en liten melding til alle som sikkert ville skjelle ut FtZ- for unnasluntring: Det er bedre med motiverte soldater som jobber frivillig og faktisk ønsker å gjøre en god jobb - enn soldater som hater det de driver med og prøver å snike seg unna. Det er nok av de som vil inn i sivilforsvaret men som ikke blir kalt inn. Så FtZ- har min fulle støtte.

Lenke til kommentar
Sivilforsvaret burde jo egentlig være bra å være i. De fikser en jobb til deg som du helt sikkert ikke hadde tenkt på selv. Kanskje det ender med at du liker jobben og oppdager nye sider ved deg selv? Og om du ikke liker den så er det oftest bare snakk om et år av livet ditt.

6417694[/snapback]

 

 

Spiller i band med en som jobber i nordsjøen og er i sivilforsvaret - veldig dårlig kombinasjon. Sivilforsvaret liker jobben han gjør, og mener at han trengs, så det kan det bli snakk om mange lange år og han slipper ikke unna.

Lenke til kommentar

vell sivilforsvaret er jo ikke som militeret , man er ikke inne i et år , men på diverse kurs for og kunne gjøre den man blir satt i beredskap til.

 

sånn egentlig høres det greit ut , men den beredskaps saken er litt kjip , hvist det er en stor leteaksjon så må jeg være med og sånt ^^

 

jeg tror heller ikke jeg kan "fake" latskap , når jeg først er der kommer jeg sikkert til og gå inn for og gjøre en bra jobb for kursene man får er sånn sett ikke dumme og ha .

Lenke til kommentar

Sivilforsvaret kan også vare i ett år - et par stykker fra min Madlatropp ville over i Sivilforsvaret, og de "dimmiteres" rundt disse tider, slik som sine medsoldater i Forsvaret.

 

Vet lite om Sivilforsvaret ellers - så hvor lett det er å komme seg unna det er vanskelig å si.

Lenke til kommentar

hehe ja jeg kan det , men jeg trenget ikke snike meg unna heller , gjorde aldrig noen aktivt for det :p

 

jeg var på sesjon , året etter søkte jeg på sivitjenest , og fikk det invilget

 

så hørte jeg ikke noe på veldig lenge så her i høst ringte jeg og hørte om jeg ikke skulle av tjene dette snart , og fikk beskjed om at di hadde oversett meg , og at jeg lenger var budjesjert ( skrive feil big time ja : p) og at jeg kom til og bli dimmet .

 

etter dette mottok jeg et brev som sa jeg var sitlit til dispensasjon for sivilforsvaret , og nå har jeg mottat et brev om inkallels hvor jeg må oppgi mine kompetanser og sånt og at jeg kan bli inkat til tjeneste til sivilforsvaret .

 

så det er jo ikke opp og avgjort enda , men jeg vill og skal ikke buke 1 år på dette , da jeg er i en god jobbe med store muligheter for og få påspandet en bra sertifsering/utdannelse i et yrke der det ikke er mange som jobber og det er midre kjent blant folk ( det finnes ikke none normal skole for dette )

Lenke til kommentar

Sivilforsvaret er da ikke noe å skrike over. Du slipper våpen, og blir satt til enkle dagligdagse oppgaver. Ved krig kan du bli satt fra det å koke suppe til folk, passe på folk til det å måtte spyle og skrubbe de ved ABC ulykker. I verste fall kan du i fredstid bli kalt ut til større ulykker, flomberedskap osv men det er ikke noe å bekymre seg over.

 

Heimevernet tar seg jo av det lokale forsvaret og det å sikre lokale installasjoner til hovedforsvaret kan ta over mens sivilforsvaret tar seg av sivile og deres ve og vel. Ergo sum, ingen ting å skrike for.

 

Sivilforsvaret prøver veldig godt å benytte seg av din kompetanse slik at du faktisk kan gjøre noe du kan.

Endret av abrj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vet jo hva sivilfosvaret driver med , men jeg ikke intresert og bruke tid der , regner ikke med at di betaler normal lønn blant annet

6425125[/snapback]

 

 

En kompis av meg fikk jobb i et IT-firma under siviltjenesten sin. Han tjente så bra der at han ennå ikke har sluttet. Han har jobbet der i 6 år nå.

Lenke til kommentar

Du må si til befalen din at du ikke gidder millitærtjenesten da du møtte opp på sesjon som jeg gjorde. Jeg sa til befalen at jeg ikke gadd å dra tli milliæteret og forklarte han at jeg ikke klarer å drepe noen hvis det blir krig i Norge, jeg sa at jeg var en pingle og dreper ikke t.o.m innsekter eller gjør skade på levende planter heller.

Så forklarte jeg han om hvordan alle levende organismer på denne jorden (inkludert planter) har rett til å utvikle seg som oss og at vi ikke skal gjøre skade på andre fordi vi er bedre, kommet lengst i teknologi og har bedre kunnskap osv.

Det er ca 6-7 år siden jeg var på sesjon og ennå har jeg ikke blitt innkalt til millitæret. :thumbup:

Endret av -Dreamer-
Lenke til kommentar
Du må si til befalen din at du ikke gidder millitærtjenesten da du møtte opp på sesjon som jeg gjorde. Jeg sa til befalen at jeg ikke gadd å dra tli milliæteret og forklarte han at jeg ikke klarer å drepe noen hvis det blir krig i Norge, jeg sa at jeg var en pingle og dreper ikke t.o.m innsekter eller gjør skade på levende planter heller.

Så forklarte jeg han om hvordan alle levende organismer på denne jorden (inkludert planter) har rett til å utvikle seg som oss og at vi ikke skal gjøre skade på andre fordi vi er bedre, kommet lengst i teknologi og har bedre kunnskap osv.

Det er ca 6-7 år siden jeg var på sesjon og ennå har jeg ikke blitt innkalt til millitæret.  :thumbup:

6425809[/snapback]

 

 

han noterte sikkert bare i notatene sine: "Loco!"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
vel.. med mindre du vil ha på rullebladet at du er tjenesteudyktig så må du være smart og litt heldig

6425152[/snapback]

 

Rullebladet? Hvilket rulleblad?

Lenke til kommentar

Gjør som meg:

 

Legg på deg 20kg fra du har vært til sesjon->til du er inne...

 

Bli veid.

 

"Ha" selvmordstanker og depresjoner hos legen.

 

Bli sendt hjem.

 

Gå på Ketolysekur. (raser ned i vekt med denne)

 

= -20kg og fri som fuglen :)

 

Edit:

 

Åja, prøv å hold deg litt mer tilbake med smilet når han han skal til å sende deg hjem.. Jeg trodde han skulle ombestemme seg... :p

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
vet jo hva sivilfosvaret driver med , men jeg ikke intresert og bruke tid der , regner ikke med at di betaler normal lønn blant annet

6425125[/snapback]

 

 

En kompis av meg fikk jobb i et IT-firma under siviltjenesten sin. Han tjente så bra der at han ennå ikke har sluttet. Han har jobbet der i 6 år nå.

6425694[/snapback]

 

 

er jo ikke siviltjeneste da , siviltjeneste tilbøy jeg meg jo og avtjene for et halvt år sidne , men neida da var jeg ikke god nokk :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...