Gå til innhold

Anbefalinger av historiske romaner


Anbefalte innlegg

Er det noen som leser historiske romaner? Tenker da spesielt på romaner som bygger på historien slik vi kjenner den idag, men gjerne med fiktive personer/handliner/plot. Håper på noen anbefalinger. Selv vil jeg anbefale en serie av Steven Saylor som er lagt til romertiden rundt Ceasars tid. Det er på mange måter en vanlig krimserie (type Hennig Mankell) bare setting er Roma i den nevnte tidsperiode.

 

I samme gate ligger en serie av Lindsey Davis. Den er lagt til de siste tiårene før år 100 e.kr.

 

Conn Iggulden har for ikke lenge siden blitt ferdig med en fire bok serie om Ceasar. Spennende lesing som flere av mine venner har likt.

 

Tilsvarende bare om Aleksander den store er skrevet av Valerio Massimo Manfredi. Denne kan også anbefales. Består av 3 bøker.

 

Kom gjerne med tips hvis du har noen :)

 

Edit: La akkurat merke til bok anbefalingstråden nå :p Hvis folk synes denne her er overflødig så får vi heller ta og slette an. Vet heller ikke om det er "marked" for en så konkret tråd :)

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan trygt anbefale Hornblower-sagaen av C.S. Forester, som handler om den fiktive sjøhelten Horatio Hornblower, lagt til Napoleonskrigene. Bøkene har blitt filmatisert for TV, og har gått på NRK.

 

Beslektet: Sharpe-bøkene av Bernard Cromwell, handler om Richard Sharpe, en fiktiv engelsk soldat under Napoleonskrigene og hans meritter på ulike slagmarker. Har ikke lest bøkene her, men bøkene har blitt filmatisert med Sean Bean i hovedrollen, og de er i hvert fall veldig bra.

 

Shōgun, en roman av James Clavell, handler om engelskmannen John Blackthorne, som blir den første engelskmann som kommer seg til Japan. Her havner han midt oppi en maktkamp mellom to sterke hærførere, som kniver om å bli Shōgun, militær diktator med absolutt makt. Hans kjennskap til kuler og krutt kan bli tungen på vektskålen i den kampen Samtidig er den protestantiske Blackthorne en trussel mot de katolske portugisernes og spanjolenes innflytelse på øyriket. Og han treffer en ung japansk tolk som heter Mariko ..

 

Skal se om jeg kommer på fler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg kan trygt anbefale Hornblower-sagaen av C.S. Forester, som handler om den fiktive sjøhelten Horatio Hornblower, lagt til Napoleonskrigene. Bøkene har blitt filmatisert for TV, og har gått på NRK.

 

Beslektet: Sharpe-bøkene av Bernard Cromwell, handler om Richard Sharpe, en fiktiv engelsk soldat under Napoleonskrigene og hans meritter på ulike slagmarker. Har ikke lest bøkene her, men bøkene har blitt filmatisert med Sean Bean i hovedrollen, og de er i hvert fall veldig bra.

 

do'h det var de jeg skulle anbefale

Lenke til kommentar
Tenker jeg sjekker ut "Pride of Carthage". Det er den type historie som er midt i blinken for meg :) Tror faktisk jeg har lest halvbroren, men ikke helt sikker ;)

6479014[/snapback]

 

Gjør det. :thumbup: Masse bra skildring av krig, også på et veldig realistisk nivå. Ikke no flashy, men heller hvordan mennene egentlig opplevde det - jeg ser på romertids-krig på en helt annen måte etter å ha lest boken.

 

Samtidig har den også mange gode karakterer, litt politikk og en del om familien rundt Hannibal selv. Dette gjør at man lettere forstår hvorfor ting gikk som det gikk, historisk sett. :)

 

PS: Hornblower er også veldig bra.

Lenke til kommentar
Beslektet: Sharpe-bøkene av Bernard Cromwell, handler om Richard Sharpe, en fiktiv engelsk soldat under Napoleonskrigene og hans meritter på ulike slagmarker. Har ikke lest bøkene her, men bøkene har blitt filmatisert med Sean Bean i hovedrollen, og de er i hvert fall veldig bra.

6508846[/snapback]

 

Du mener sikkert Cornwell? Det er om han bueskytteren sant? Har 3 bøker i den serien, veldig morsom :)

 

Edit: Hmm, ser ut til at hovedpersonen i denne serien heter Thomas Hookton. Er vel flere serier fra denne forfatteren da :)

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar

Jeg kom på en serie til. Sagaen om isfolket! Neida, kødda.

 

Men jeg kom virkelig på en annen: «Jordens barn»-serien av Jean M. Auel. Handler om Cro Magnon-mennesket Ayla som blir adoptert av en gruppe med neanderthalere, og hennes kamp for å overleve under siste istid. Svært gripende og fengslende. Ikke for de minste, forøvrig, da det er noen ganske sterke sex-skildringer etc. utover i handlingen.

 

Hovedpersonen i serien, Ayla, kan kanskje kritiseres for å være en ekstrem Mary Sue-karakter, men det bryr jeg meg ikke om :p

Lenke til kommentar
Anbefaler også Shogun. Leste akkurat gjennom boka for andre gang. Du lærer så utrolig mye om Japan på 1600-tallet, skikker, språk, levestil og æreskodeksen. Krasjet med den skitne europeiske levemåten er herlig å lese om :)

6568512[/snapback]

 

Konge! :dribble: Den skal jeg lese. Forfatter?

Lenke til kommentar
Er det noen som leser historiske romaner? Tenker da spesielt på romaner som bygger på historien slik vi kjenner den idag, men gjerne med fiktive personer/handliner/plot. Håper på noen anbefalinger. Selv vil jeg anbefale en serie av Steven Saylor som er lagt til romertiden rundt Ceasars tid. Det er på mange måter en vanlig krimserie (type Hennig Mankell) bare setting er Roma i den nevnte tidsperiode.

6415106[/snapback]

 

Hvis det er krim du ønsker kan også anbefales

 

- Cadfael-bøkene til Ellis Peters (middelalderen)

- Bysants- og korstogsserien til Tom Harper

 

Ellers bør man ha lest

 

- Arn-serien til Jan Guillou (se TV-serien om bøkene som begynner på NRK i morgen)

- Korsfarerserien til Poul Hoffman

- "Jeg Claudius"

 

Alexander Dumas er heller ikke så gærn :yes:

 

Det finnes MANGE bra historiske romaner!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...