Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Upper Ten er ikke god. Det er fortsatt håp.

Håper virkelig det! Men er jo mange som sier at det er en av de bedre blendsene. Veit du forresten om det egentlig er noe jeg går glipp av? Noe av jeg ikke legger merke til ved Upper Ten? Men hvis du ikke liker Upper Ten, hva annet er det du liker egentlig? Altså, gjerne sånn nybegynner-whisky :)

Lenke til kommentar

Jeg er, som veldig mange andre her inne, veldig glad i Islayer. De er fort veldig kraftige, da, og masse torv, men det kan jo hende du liker det.

 

Ellers er jo gjengangerene glen-whiskyene. Glenlivet er mild, så på den fronten er den vel grei. Highland Park går også igjen, men det er for lenge siden jeg har drukket den til å kunne anbefale den. Om du skal prøve blends synes jeg faktisk du skal ta turen over dammen (Irland). De har gjerne en fin sødme ved seg som skiller seg veldig fra de skotske som gir de en egen kvalitet. Jeg liker selvfølgelig skottene best, men det hender jeg hilser på lillebror Irland (stort sett Jameson da. Eneste jeg tar med meg ut og).

Lenke til kommentar

Jeg er, som veldig mange andre her inne, veldig glad i Islayer. De er fort veldig kraftige, da, og masse torv, men det kan jo hende du liker det.

 

Ellers er jo gjengangerene glen-whiskyene. Glenlivet er mild, så på den fronten er den vel grei. Highland Park går også igjen, men det er for lenge siden jeg har drukket den til å kunne anbefale den. Om du skal prøve blends synes jeg faktisk du skal ta turen over dammen (Irland). De har gjerne en fin sødme ved seg som skiller seg veldig fra de skotske som gir de en egen kvalitet. Jeg liker selvfølgelig skottene best, men det hender jeg hilser på lillebror Irland (stort sett Jameson da. Eneste jeg tar med meg ut og).

Vel, nå er jeg ikke direkte ute etter blends, men heller bare ute etter å prøve det meste. Jeg regner vel med at single malts smaker bedre enn blends uansett, men håper bare at det smaker en god del annerledes, for det her var virkelig en skuffelse, dessverre. Jeg burde nok kanskje ikke starte med de verste, slik som Laphroig og Lagavulin, slik som du kanskje drikker for tiden, men er Glen-whiskyene veldig annerledes synes du? Mer smak?

Lenke til kommentar

Det er veldig annerledes, ja, kunne vært et helt annet brennevin. Det er det strengt tatt også. :)

 

Det er gjerne mye mer, og ikke minst bedre, smak i glen-* enn i Upper Ten. Det er samtidig også langt mer (og annerledes igjen :>) smak i Islayene enn i den typiske Speyside.

 

Jeg har aldri helt skjønt den "bygge seg opp"-idéen så mange ser ut til å ha - det kan faktisk være kvalitetene i for eksempel Islay du faktisk ser etter all along. Eller Highland for den saks skyld. Jeg anbefaler deg i så måte å prøve en rekkevidde.

 

tl;dr: start med en Glenlivet eller Glenfiddich eller noe lignende, du. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig annerledes, ja, kunne vært et helt annet brennevin. Det er det strengt tatt også. :)

 

Det er gjerne mye mer, og ikke minst bedre, smak i glen-* enn i Upper Ten. Det er samtidig også langt mer (og annerledes igjen :>) smak i Islayene enn i den typiske Speyside.

 

Jeg har aldri helt skjønt den "bygge seg opp"-idéen så mange ser ut til å ha - det kan faktisk være kvalitetene i for eksempel Islay du faktisk ser etter all along. Eller Highland for den saks skyld. Jeg anbefaler deg i så måte å prøve en rekkevidde.

 

tl;dr: start med en Glenlivet eller Glenfiddich eller noe lignende, du. :)

Beklager litt seint svar. De andre gutta er mer glad i chatroulette og sånt.

 

Godt å høre at det er noe helt annet med ordentlige single malt i alle fall! Vel, det å bygge seg opp er jo greit, for da får man prøvd alt, og da finner man fort ut hva man liker og hva man ikke liker. Men men! Glenfiddich er defintivt neste, og den bør være god! Virker nesten som jeg har blitt litt glen-fanboy allerede, uten å ha prøvd det.

Lenke til kommentar

Det er veldig annerledes, ja, kunne vært et helt annet brennevin. Det er det strengt tatt også. :)

 

Det er gjerne mye mer, og ikke minst bedre, smak i glen-* enn i Upper Ten. Det er samtidig også langt mer (og annerledes igjen :>) smak i Islayene enn i den typiske Speyside.

 

Jeg har aldri helt skjønt den "bygge seg opp"-idéen så mange ser ut til å ha - det kan faktisk være kvalitetene i for eksempel Islay du faktisk ser etter all along. Eller Highland for den saks skyld. Jeg anbefaler deg i så måte å prøve en rekkevidde.

 

tl;dr: start med en Glenlivet eller Glenfiddich eller noe lignende, du. :)

Beklager litt seint svar. De andre gutta er mer glad i chatroulette og sånt.

 

Godt å høre at det er noe helt annet med ordentlige single malt i alle fall! Vel, det å bygge seg opp er jo greit, for da får man prøvd alt, og da finner man fort ut hva man liker og hva man ikke liker. Men men! Glenfiddich er defintivt neste, og den bør være god! Virker nesten som jeg har blitt litt glen-fanboy allerede, uten å ha prøvd det.

 

Vel den er jo god, og drikkendes, kameraten min elsker den, han elsker også Chivas Regal. Jeg skjønner ham ikke i det hele tatt. Jeg synes Glenfiddich er kjedelig, har de ikke noe annet i baren kan det godt hende jeg drikker den. Synes den er veldig søt og creamy... Minner litt om en ung cognac... Med fordel til cognacen sef.

Lenke til kommentar

Må si meg enig i Lycantrophe her... Om du har lyst til å våge deg ut på den store whiskystien må du starte med de store. Det er kun slik du finner ut om du faktisk liker whisky eller ikke. Jeg har kategorisk servert kun det beste innen whisky til nybegynnere når jeg har blitt spurt om gode drammer. Og i 99% av tilfellene så har vedkommende funnet sin nisje. Om det er islay-skogbrannwhisky eller speyside-smågodtwhisky er irrelevant. Så lenge du ikke kjøper oppvaskvann og gjør en innsats for å finne den typen whisky du til slutt faller for. For jeg tør påstå at whisky er såpass allsidig at alle klare å finne sin whisky, så lenge de ofrer litt tid og smaksløker for å finne sin favoritt...

Lenke til kommentar

Det er veldig annerledes, ja, kunne vært et helt annet brennevin. Det er det strengt tatt også. :)

 

Det er gjerne mye mer, og ikke minst bedre, smak i glen-* enn i Upper Ten. Det er samtidig også langt mer (og annerledes igjen :>) smak i Islayene enn i den typiske Speyside.

 

Jeg har aldri helt skjønt den "bygge seg opp"-idéen så mange ser ut til å ha - det kan faktisk være kvalitetene i for eksempel Islay du faktisk ser etter all along. Eller Highland for den saks skyld. Jeg anbefaler deg i så måte å prøve en rekkevidde.

 

tl;dr: start med en Glenlivet eller Glenfiddich eller noe lignende, du. :)

Beklager litt seint svar. De andre gutta er mer glad i chatroulette og sånt.

 

Godt å høre at det er noe helt annet med ordentlige single malt i alle fall! Vel, det å bygge seg opp er jo greit, for da får man prøvd alt, og da finner man fort ut hva man liker og hva man ikke liker. Men men! Glenfiddich er defintivt neste, og den bør være god! Virker nesten som jeg har blitt litt glen-fanboy allerede, uten å ha prøvd det.

 

Vel den er jo god, og drikkendes, kameraten min elsker den, han elsker også Chivas Regal. Jeg skjønner ham ikke i det hele tatt. Jeg synes Glenfiddich er kjedelig, har de ikke noe annet i baren kan det godt hende jeg drikker den. Synes den er veldig søt og creamy... Minner litt om en ung cognac... Med fordel til cognacen sef.

Hehe, da satser jeg på at han har samme smak som meg..! Er vel kanskje tvilsom riktignok, men lov å håpe :) Søt og creamy må jo være greit. Creamy i hvertfall. Får kjøpe en litt mindre versjon denne gangen. 0,7l med Upper Ten som jeg egentlig ikke likte så godt, var kanskje ikke det lureste å skaffe seg. Bare synd at de ikke hadde noen mindre versjoner på lageret.

Lenke til kommentar

Må si meg enig i Lycantrophe her... Om du har lyst til å våge deg ut på den store whiskystien må du starte med de store. Det er kun slik du finner ut om du faktisk liker whisky eller ikke. Jeg har kategorisk servert kun det beste innen whisky til nybegynnere når jeg har blitt spurt om gode drammer. Og i 99% av tilfellene så har vedkommende funnet sin nisje. Om det er islay-skogbrannwhisky eller speyside-smågodtwhisky er irrelevant. Så lenge du ikke kjøper oppvaskvann og gjør en innsats for å finne den typen whisky du til slutt faller for. For jeg tør påstå at whisky er såpass allsidig at alle klare å finne sin whisky, så lenge de ofrer litt tid og smaksløker for å finne sin favoritt...

Jeg vil definitivt ofre tid og smaksløker for å finne en god en. Jeg vil VIRKELIG finne noe som passer for meg, jeg bare håper at det ikke blir for vanskelig. Men det å starte med det beste... det er jo fremdeles best å starte med noe som ikke skremmer personen vekk, ved at det er for sterkt/voldsomt/mye røyke etc?

Lenke til kommentar

Er ikke Chivas en blend? Syntes heller ikke noe om den.

Anbefaler å teste 12 åringen til Highland Park iverfall en gang. Synes det var en snill nybegynner whisky med mye god smak, og akkurat passe kjedelig at den ikke blir for mye smak de første gangene. Den har en lett og fruktig smak med greit røykpreg i slutten.

 

Om det blir for tamt og du vil ha noe som slår godt fra seg så kan du jo prøve et par islayer. Ardbeg, Laphroaig eller Caol Ila er veldig gode islayer som slår godt fra seg med mye sjøsmak, torv og røyk.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Er ikke Chivas en blend? Syntes heller ikke noe om den.

Anbefaler å teste 12 åringen til Highland Park iverfall en gang. Synes det var en snill nybegynner whisky med mye god smak, og akkurat passe kjedelig at den ikke blir for mye smak de første gangene. Den har en lett og fruktig smak med greit røykpreg i slutten.

Yeah, Chivas er nok blend ja. Ser fremdeles mange som anbefaler Highland Park, men det er bare så inderlig synd at jeg ikke har sett noe mindre utgaver av denne. Er veldig synd å kjøpe enda en 0,7l og kanskje ikke like den.

Lenke til kommentar

Er ikke Chivas en blend? Syntes heller ikke noe om den.

Anbefaler å teste 12 åringen til Highland Park iverfall en gang. Synes det var en snill nybegynner whisky med mye god smak, og akkurat passe kjedelig at den ikke blir for mye smak de første gangene. Den har en lett og fruktig smak med greit røykpreg i slutten.

Yeah, Chivas er nok blend ja. Ser fremdeles mange som anbefaler Highland Park, men det er bare så inderlig synd at jeg ikke har sett noe mindre utgaver av denne. Er veldig synd å kjøpe enda en 0,7l og kanskje ikke like den.

 

Tror jeg vet hva som ville passet deg midt i blinken, en søt og mild Bunnahabhain 12 years old, det er en nydelig Islay, sågodtsom helt uten røyk og torv.. Kanskje litt torv, søt som et kamferdrops, nydelig og kompleks.

 

Denne er søt, veldig søt for en Islay faktisk en karamell, smøraktig maltsmak, jeg anbefaler den 100ganger før Glenfiddich.

 

Men må du så må du, shit, jeg likte jo Glenfiddich og Chivas(ja en blend) selv når jeg var 18år...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Her har Dropkmurphy noen fine poeng. Jeg kan også legge Kilchoman til denne lista. Og om du liker sukkerså kan jeg legge til speysidewhiskyen Tormore. Du er dømt til å finne noe du liker blant disse tre navnene. Om ikke så anbefaler jeg nærmeste rusbrus eller cider. Men det tilhører ettannet forum....

Lenke til kommentar

Er ikke Chivas en blend? Syntes heller ikke noe om den.

Anbefaler å teste 12 åringen til Highland Park iverfall en gang. Synes det var en snill nybegynner whisky med mye god smak, og akkurat passe kjedelig at den ikke blir for mye smak de første gangene. Den har en lett og fruktig smak med greit røykpreg i slutten.

Yeah, Chivas er nok blend ja. Ser fremdeles mange som anbefaler Highland Park, men det er bare så inderlig synd at jeg ikke har sett noe mindre utgaver av denne. Er veldig synd å kjøpe enda en 0,7l og kanskje ikke like den.

 

Tror jeg vet hva som ville passet deg midt i blinken, en søt og mild Bunnahabhain 12 years old, det er en nydelig Islay, sågodtsom helt uten røyk og torv.. Kanskje litt torv, søt som et kamferdrops, nydelig og kompleks.

 

Denne er søt, veldig søt for en Islay faktisk en karamell, smøraktig maltsmak, jeg anbefaler den 100ganger før Glenfiddich.

 

Men må du så må du, shit, jeg likte jo Glenfiddich og Chivas(ja en blend) selv når jeg var 18år...

Beskrivelsene dine av Bunnahabhain virker jo veldig fristende, men nå er den litt dyr også da. Billigste er jo 429,- svenske kroner på systembolaget for en 0,7l. I og for seg ikke no veldig dum pris, men hadde vært så mye greiere med en 0,35 eller 0,5l :/

 

Jesus, kommer til å bli et vanskelig valg neste gang jeg får med meg noen til Sverige...

Lenke til kommentar

Her har Dropkmurphy noen fine poeng. Jeg kan også legge Kilchoman til denne lista. Og om du liker sukkerså kan jeg legge til speysidewhiskyen Tormore. Du er dømt til å finne noe du liker blant disse tre navnene. Om ikke så anbefaler jeg nærmeste rusbrus eller cider. Men det tilhører ettannet forum....

Hehe, jo takk for forslagene. Jeg håper da virkelig at det vil falle i smak. Cider og rusbrus blir altfor kjedelig, og ikke minst altfor dyrt for så lite. Cider og rusbrus smaker så... likt det jeg allerede har smakt. Det blir liksom bare for å få i seg alkoholen på en grei måte. Jeg vil som sagt ha noe som smaker godt i sin enkelhet :)

Lenke til kommentar

Single malt er ikke det rette om man vil ha i seg mest mulig alkohol for pengene da :-)

 

Single malt handler om best mulig smaksopplevelse per krone. Det er dyrt å drikke seg dritings på single malt, og mange maltwhiskyentusiaster unngår dette bevisst, og det er ikke fordi det skorter på pengene.

 

Jeg støtter poenget om å smake på de virkelig gode utgavene når poenget er å bli frelst på whisky. Men det er best å gjøre på whiskybar. Fordelen er at det går an å bestille 2 cl av hver, og det gjør at man kan smake på dyre whiskyer for under 100 kroner. Dette er selvsagt mye penger på en studentøkonomi, men det er likevel en god investering om det er en spesiell whisky man absolutt ønsker å smake på. En annen måte er å gå på en whiskysmaking, det koster fra 300 til 600 kroner, og da får du smake på minst 6 whiskyer av høy klasse og samtidig få masse informasjon om dem.

 

Den aller billigste måten å smake whisky er selvsagt å bli invitert hjem til en maltwhiskyentusiast og bli påspandert litt av deres enorme samling. Med en såpass glødende ineresse burde ikke det være så veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...