Gå til innhold

Canon 30D vs Nikon D200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk for responsene. :!: Jeg har tenkt å bruke kameraet til kommersielt bruk, da tenker jeg på portrettoppdrag, bryllupsfotografering, modellfotografering, kunst, reklamer og reportasje. Jeg er i nybegynnerfasen og vil lære mest mulig...og er veldig motivert. Jeg tenker ofte at det er kanskje lurt å kjøpe enten Nikon D200 eller Canon 30D, men blir usikker siden jeg ikke har så god grunnlag. Men trening gjør meg til en mester :thumbup:

 

Det hadde vært fint å høre mening fra en ekspert som deg om hav du syns ved valg av kamera når jeg skal bruke det til de formål jeg har nevnt ovenfor. Jeg vet at ideelt ville Canon EoS 5D vært det beste eller de andre dyre kameraer, men jeg har mine begrensninger. Bør jeg vente på Sony Alpha? Jeg likte ikke de støyresultatene, og så at det var enorm forskjell ¨på den testen dere utførte meg 30D og Alpha.

 

Jeg ser frem til gode råd. På forhånd takk. :tease:

Lenke til kommentar
Tusen takk for responsene.  :!: Jeg har tenkt å bruke kameraet til kommersielt bruk, da tenker jeg på portrettoppdrag, bryllupsfotografering, modellfotografering, kunst, reklamer og reportasje. Jeg er i nybegynnerfasen og vil lære mest mulig...og er veldig motivert. Jeg tenker ofte at det er kanskje lurt å kjøpe enten Nikon D200 eller Canon 30D, men blir usikker siden jeg ikke har så god grunnlag. Men trening gjør meg til en mester  :thumbup:

 

Det hadde vært fint å høre mening fra en ekspert som deg om hav du syns ved valg av kamera når jeg skal bruke det til de formål jeg har nevnt ovenfor. Jeg vet at ideelt ville Canon EoS 5D vært det beste eller de andre dyre kameraer, men jeg har mine begrensninger. Bør jeg vente på Sony Alpha? Jeg likte ikke de støyresultatene, og så at det var enorm forskjell ¨på den testen dere utførte meg 30D og Alpha.

 

Jeg ser frem til gode råd. På forhånd takk. :tease:

6391062[/snapback]

 

Tør du ta på deg oppdrag som bryllupsfotografering når du har så lite grunnlag at du ikke vet hvilket kamra du skal kjøpe.

Det gjør ikke jeg! hadde jeg blitt spurt om bryllupsfotografering hadde jeg svart NEI og anbefalt en proffesjonell fotograf. Selv om jeg har hatt foto som hobby i 25 år. Dette er en dag som betyr mye for to mennesker, og slike bilder bør tas av en fotograf som vet 100 % hva han gjør!

 

Du får i allefall ha lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for dette TOH65 :thumbup: Det trengs gitt

 

men det overasker meg at en person med 25 års erfaring innen foto ville heller la været å fotografere enn å gi oppdrag til en person son kanskje bare har 6 mnd erfaring og kaller seg profesjonell. Ingen er profesjonell, alt er snakk om selvtillit til å gjøre noe. Jeg mener at det er en talent i oss alle, for vi alle er unike, bare få av oss viser det mens de fleste som TOH65 holder det inni seg. Kom ut av skapet og vis hvem du er.... :no: Livet er for lang til å sløse og for kort til å kaste bort. :dontgetit:

 

Folkens jeg vurderer å kjøpe det billigste kameraet NIKON D50 for å bygge videre....men vurderer oxo Canon 350. Hva sier dere om d? :whistle:

 

 

Tusen takk for responsene.  :!: Jeg har tenkt å bruke kameraet til kommersielt bruk, da tenker jeg på portrettoppdrag, bryllupsfotografering, modellfotografering, kunst, reklamer og reportasje. Jeg er i nybegynnerfasen og vil lære mest mulig...og er veldig motivert. Jeg tenker ofte at det er kanskje lurt å kjøpe enten Nikon D200 eller Canon 30D, men blir usikker siden jeg ikke har så god grunnlag. Men trening gjør meg til en mester  :thumbup:

 

Det hadde vært fint å høre mening fra en ekspert som deg om hav du syns ved valg av kamera når jeg skal bruke det til de formål jeg har nevnt ovenfor. Jeg vet at ideelt ville Canon EoS 5D vært det beste eller de andre dyre kameraer, men jeg har mine begrensninger. Bør jeg vente på Sony Alpha? Jeg likte ikke de støyresultatene, og så at det var enorm forskjell ¨på den testen dere utførte meg 30D og Alpha.

 

Jeg ser frem til gode råd. På forhånd takk. :tease:

6391062[/snapback]

 

Tør du ta på deg oppdrag som bryllupsfotografering når du har så lite grunnlag at du ikke vet hvilket kamra du skal kjøpe.

Det gjør ikke jeg! hadde jeg blitt spurt om bryllupsfotografering hadde jeg svart NEI og anbefalt en proffesjonell fotograf. Selv om jeg har hatt foto som hobby i 25 år. Dette er en dag som betyr mye for to mennesker, og slike bilder bør tas av en fotograf som vet 100 % hva han gjør!

 

Du får i allefall ha lykke til!

6391176[/snapback]

Lenke til kommentar
Takk for dette TOH65 :thumbup: Det trengs gitt

 

men det overasker meg at en person med 25 års erfaring innen foto ville heller la været å fotografere enn å gi oppdrag til en person son kanskje bare har 6 mnd erfaring og kaller seg profesjonell.

Dette har med å se egne begrensninger å gjøre. Hvorfor skal proffen bare ha 6mnd fartstid?
Ingen er profesjonell, alt er snakk om selvtillit til å gjøre noe.
Feil, feil og atter feil. Det er en grun til at det finnes en egen yrkesgruppe med fotografer.
Jeg mener at det er en talent i oss alle, for vi alle er unike, bare få av oss viser det mens de fleste som TOH65 holder det inni seg.
Jeg er flink til å ta bilder. Det mener jeg selv, og jeg får skryt av andre. Allikevel kunne jeg ikke drømme om å ta på meg bryllupsfotografering alene. Jeg ser mine begrensninger, det har ingenting med å gjøre at jeg ikke har LYST. Kunne tenkes at jeg hadde spurt om å få bli med hvis en proff tok på seg oppdraget, for å lære

Folkens jeg vurderer å kjøpe det billigste kameraet NIKON D50 for å bygge videre....men vurderer oxo Canon 350. Hva sier dere om d? :whistle:

6391196[/snapback]

Si at du kødder nå.
Lenke til kommentar
Takk for dette TOH65 :thumbup: Det trengs gitt

 

men det overasker meg at en person med 25 års erfaring innen foto ville heller la været å fotografere enn å gi oppdrag til en person son kanskje bare har 6 mnd erfaring og kaller seg profesjonell. Ingen er profesjonell, alt er snakk om selvtillit til å gjøre noe. Jeg mener at det er en talent i oss alle, for vi alle er unike, bare få av oss viser det mens de fleste som TOH65 holder det inni seg. Kom ut av skapet og vis hvem du er.... :no: Livet er for lang til å sløse og for kort til å kaste bort. :dontgetit:

 

Folkens jeg vurderer å kjøpe det billigste kameraet NIKON D50 for å bygge videre....men vurderer oxo Canon 350. Hva sier dere om d? :whistle:

 

6391196[/snapback]

 

Jeg støtter synet ditt om at man bør ha mer selvtillit til å gjøre ting, som f.eks. fotooppdrag, spesielt når man har litt erfaring. Det er riktig som du sier at ikke alle som er profesjonelle nødvendigvis gjør en bedre jobb enn amatører i alle tilfeller. Ei jeg kjenner fullførte for et par år siden 3-årig høyskoleutdanning, der de fikk en fotograf til å fotografere avgangskullet. Resultatet var hun (og for så vidt jeg, etter å ha sett bildet) svært misfornøyd med. Bildet var merkelig komponert, med alt for mye "luft" både over og under studentene; og i tillegg på sidene. Videre var det flere forstyrrende elementer i forgrunnen som trær, og slike "betongpåler" som f.eks. benyttes til å sperre for biltrafikk, som tok oppmerksomheten andre plasser enn der den burde vært. Bakgrunnen var også alt for "skrikende" og upassende. Etter å ha sett bildene til en del medlemmer her inne er jeg sikker på at en god del av folket her kunne tatt et langt bedre bilde enn den profesjonelle i akkurat dette tilfellet.

 

Da jeg selv var avgangsstudent etter 3-årig høyskoleutdanning, ble en fotograf hyret til å fotografere og sette sammen en fotomontasje av avgangsstudentene. Opp gjennom årene har det blitt en del fotomontasjer, og da jeg sammenlignet den nyeste med de andre jeg har ble jeg svært skuffet. Bildekvaliteten var direkte dårlig på den nyeste, så enden på visa ble at jeg returnerte den. Nok en gang vil jeg tro at en amatør kunne greid oppgaven bedre.

 

De to tilfellene jeg nevner her er helt sikkert unntak fra snittet, men like fullt mener jeg at mange amatører ville gjort det veldig skarpt som profesjonelle fotografer da erfaring over tid faktisk er ganske mye verdt!

 

Når det gjelder valg av kameramerke er forskjellene såpass små i de forskjellige "speilrefleksklassene" at du så å si garantert ikke vil bli skuffet uansett hvilket merke du velger. Hvis du har mulighet til det bør du prøve å holde de forskjellige kameraene og gjøre deg opp en mening om hvilke(t) som ligger best i hånden. Hvis pris er et aktuelt kriterie må en selvsagt se på objektivkostnader. Leser du flere andre tråder i speilreflekskategorien er spørsmålene dine langt på vei allerede besvart. Det er heller ikke så dumt å ta en titt i kategorien "Objektiver, filtre, blits og utstyr", da du finner masse nyttig informasjon der også.

Lenke til kommentar
Her kan jeg bare støtte meg til testen av D200 og 20D i tyske Colorfoto. Her vant D200 på bildekvalitet, men tapte av en eller annen grunn på ergonomi. Jeg har testet begge kameraene (dvs jeg eier 20D), og forstår ikke hvorfor. Best bildekvalitet er jeg ikke i tvil om at D200 leverer.

6386368[/snapback]

-Det er mye optikken som gir resultat, jeg har D 30 og topp optikk, veldig bra bildekavlitet, 28-80 og 300 2,8 L 16-35 2,8 70-210 2,8

Bedre bildekvalitet enn både D200 og D70 farggjenngivelsen bedre.

mange sliter med fargestikk i avissammneheng som bruker Nikon, problemer med blåskjer og rødskjer. her er canon og den glimrende CMOS brikken mye bedre.

 

Per

Lenke til kommentar

Det er motivet/blinkskudett som er viktigst, ikke kamertype,pixel,merke osv

reklamebyråer mfl er så opptatt av pixel oppløsning at de får ikke nattero,men vi som fotografere er optatt av motivet, knallgode bilder fra innedørsidrett i ikkke altfor godt lys ofte 3200 asa, kornete men gode skarpe blinkskudd.

Gå ut og ta bilder mange bilder, ha kameraet på lur hele tiden.

 

Per

Lenke til kommentar
Folkens jeg vurderer å kjøpe det billigste kameraet NIKON D50 for å bygge videre....men vurderer oxo Canon 350. Hva sier dere om d? :whistle:

6391196[/snapback]

Det kan være mange gode grunner til å begynne med ett av de to. Begge vil kunne brukes som reservehus/2.kamera, og begge er bra nok på bildekvalitet for veldig mange formål, bare de får god optikk. Til dette formålet ville jeg kanskje holdt en knapp på D50, hvis de tingene det mangler (spesielt speillås og dybdeskarphetsknapp) ikke betyr mye for deg. Min egen plan i forhold til D200 har vært å kjøpe D50 først (det var å få tak i), så vente til D200 har kommet ned i pris, og dermed sitte med to hus til introduksjonsprisen av det ene. Den gjelder forsåvidt fremdeles, men D50 har greid seg veldig bra på egen hånd, og hvis Nikon introduserer en FF-konkurrent til 5D, vil jeg kanskje velge den først.

 

For øvrig: Til de fleste kommersielle formål er fotografering hovedsaklig et håndverk, med håndverksmessige krav til ferdigheter og utførelse. Godt verktøy kan lempe på disse kravene, men aldri fjerne dem helt.

 

Edit: Når det gjelder bildekvalitet, fins det etter hvert en god del tester utført av personer som både har kompetanse og utstyr, og som prøver å være nøytrale. Jeg synes vi skal ta utgangspunkt i disse, evt konkrete bildeeksempler fra folk som behersker det aktuelle utstyret hvis vi skal diskutere. Synsing og merkeonani gidder jeg ikke bry meg med. En diskusjon kan tilføre kunnskap, men den må komme ett eller annet sted fra! ;)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Folkens jeg vurderer å kjøpe det billigste kameraet NIKON D50 for å bygge videre....men vurderer oxo Canon 350. Hva sier dere om d? :whistle:

 

6391196[/snapback]

 

Det er ingen dum ide. Skal du bruke kamera profesjonelt, så vil du nok etterhvert få behov for et backupkamera, og da vil en D50 eller 350D være utmerket. Det kan også dukke opp situasjoner der det er greit å ha et mindre, billigere kamera som man kan ta med.

 

Jeg har D50 selv, og har brukt 350D en del, og personlig foretrekker jeg D50. 350D blir altfor liten for meg. Som det er nevnt tidligere så er de fleste av dagens DSLRer såpass billedmessig like at optikken har mer å si enn kameraet, så kameravalget avgjøres av personlige preferanser.

 

Jeg ville avventet Sony i denne omgang, og gått for Canon eller Nikon. Mye mer utbredt her til lands, og lettere å få tak i brukt utstyr.

 

-Torstein

Lenke til kommentar
-Det er mye optikken som gir resultat, jeg har D 30 og topp optikk, veldig bra bildekavlitet, 28-80 og 300 2,8 L  16-35 2,8 70-210 2,8

Bedre bildekvalitet enn både  D200 og D70 farggjenngivelsen bedre.

mange sliter med fargestikk i avissammneheng som bruker Nikon, problemer med blåskjer og rødskjer. her er canon og den glimrende CMOS brikken mye bedre.

 

Per

6391412[/snapback]

Hvis du ike kan vise til kilder er påstandene dine ubrukelige. Om ikke, se nedover:
Når det gjelder bildekvalitet, fins det etter hvert en god del tester utført av personer som både har kompetanse og utstyr, og som prøver å være nøytrale. Jeg synes vi skal ta utgangspunkt i disse, evt konkrete bildeeksempler fra folk som behersker det aktuelle utstyret hvis vi skal diskutere. Synsing og merkeonani gidder jeg ikke bry meg med. En diskusjon kan tilføre kunnskap, men den må komme ett eller annet sted fra! ;)

6391441[/snapback]

 

 

Jeg er i den situasjonen at jeg også lurer på hvilke av disse kameraene jeg skal velge. Synes det er synd at folk ikke kan holde seg til det som er saken på forumet og heller skrive om alt mulig annet .

 

Kan dere være så snille og heller komme med erfaringer om disse kameraene dersom dere absolutt må skrive noe

6391454[/snapback]

Beklager så mye, jeg lover at det ikke skal gjenta seg. Unnskylder på vegne av alle andre brukere av dette foraet. Vi skal heretter ikke komme mellom deg og din søken etter info.

 

Selv ville jeg valgt D200, synes det er et penere kamera enn 30D :)

Lenke til kommentar

Det beste er når et forummedlem kan gi en rapport basert på egne erfaringer, ikke bare synsing basert på useriøse tester. Det er forskjell på hvor man sakser testresultater fra. Jeg valgte å vise til tyske Colorfoto i denne tråden. De er en kilde til kunnskap om forskjellige kameramodeller som kan regnes som seriøs, i og med at de har så seriøse testrutiner. At de også er litt i lommene på Canon, får stå sin prøve. Spesiellt det siste gjør at man kan ta testen av bildekvalitet mellom D200 vs 30D alvorlig.

Å sitere Dinside, TV2 Hjelper deg og overfladiske teknologiblader som sannhetsvitne faller sjelden i god jord her, fordi de som tester for disse sjelden er erfarne fotografer. Vi ser ofte helt feilaktige påstander i testene fra disse mediene. Den herostatiske skryten av D50 er kommet som et resultat av at journalistene i disse mediene har forstått at mp ikke er et kvalitetstegn i seg selv. D50-skrytet blir en slags motvekt mot tidligere tider, da disse mediene mente at 350D var best fordi det hadde størst oppløsning. Vi ser med andre ord ikke en konsistent holdning fra disse mediene.

Jeg håper det ikke tar for lang tid innen jeg har nok optikk til å gjøre slike valg lettere. Skulle ønske jeg hadde nok god optikk til å gjøre meg lojal mot Canon. Slik det er nå kan jeg godt skifte merke, siden jeg pt kun eier 2 objektiver og en 550EX.

Lenke til kommentar
Den herostatiske skryten av D50 er kommet som et resultat av at journalistene i disse mediene har forstått at mp ikke er et kvalitetstegn i seg selv. D50-skrytet blir en slags motvekt mot tidligere tider, da disse mediene mente at 350D var best fordi det hadde størst oppløsning. Vi ser med andre ord ikke en konsistent holdning fra disse mediene.

6391597[/snapback]

Nikon gjorde noen utrolig idiotiske valg med D50 for at den ikke skulle konkurrere for godt med D70, og dermed kom den finessemessig litt i bakleksa, jeg for min del ble svært overraska over at billighuset jeg kjøpte var såpass bra. Og det er forsåvidt litt bra at det blasse førsteinntrykket av denne modellen blir retta opp litt i media. Men derfra til å skryte uhemma..... HUFF! Skulle ønske disse journalistene kunne følge med på steder som her..

 

Det som fotomessig kanskje er mest interessant med D50, er at pr i dag er det den og D2Hs som har best støyegenskaper av Nikon-modellene. Både med noe detaljreduserte jpeg'er og med noe mer kornete konvertering fra RAW-filer er 1600 ISO brukbart til mange formål, og hadde Nikon lagt inn en HI 1 her for 3200 ISO, hadde kameraet vært enda mer anvendelig. Som med mange andre ting, så behøver det ikke være all verdens interessant om Canon er enda et hakk eller to bedre, hvis Nikon gir bra resultater. Dette gjelder jo like mye andre veien!

 

Vi kan regne med at det bare er noen få måneder til Nikon er ute med oppfølgeren til D70, som trolig vil være enda endel bedre på støy enn D50, og kanskje får vi en D200s-oppdatering etter hvert. Hvis da ikke Nikon venter med de godsakene til D200-etterfølgeren, som trolig vil ta opp i seg det meste av de resterende D2X-finessene etter at det nye FF-flaggskipet er lansert en gang i 2007.

 

Og Canon? Jeg vil ikke bli overraska om de snart kommer med Foveon-liknende sensorer som fullstendig reviderer vårt syn på megapiksler og oppløsning. De har jobba med det, og jeg venter i grunnen bare på at de skal sette inn et rykk nå. Neppe dette året, men kanskje neste. I mellomtida selger de som hakka møkk, og i USA får en nå 5D til $2500 netto (når rabatt er fratrukket). Og de har mye mer å gå på. Canon setter ikke ned prisene fordi de selger dårlig, men for å posisjonere i forhold til konkurransen, f.eks D200, Olympus' E-1-etterfølger, Sonys (sikkert) planlagte foreløpige toppmodell og Nikons mulige 5D-konkurrent, som Canon sannsynligvis veit mye mer om enn vi gjør ;)

 

Så i dag fortoner både Canon- og Nikon-systemer seg som veldig trygge systemvalg. Bra modeller i dag. Og med enda bedre under oppseiling, tror jeg det kan være lurt å holde seg til det settet av finesser en kan utnytte i første omgang. Finessene jeg trenger neste år, kjøper jeg bedre og billigere da, tror jeg.

Lenke til kommentar
Men trening gjør meg til en mester thumbup

 

Her tror jeg du er ved sakens kjerne, Rembrandt. Om du velger Nikon, Canon, Olympus eller noen andre, tror jeg er av underordnet betydning. Selv hoppet jeg fra Olympus til Canon, men tar ikke merkbart bedre bilder av den grunn. Når jeg likevel tar bedre bilder nå enn tidligere, skyldes det nok erfaring ervervet gjennom knipsing av tusenvis av bilder. Dette føre til at det tekniske til slutt sitter i fingerspissene. Så gjenstår bare å finne de gode motivene.

 

Selv finner jeg rådene til erfarne karer som blant annet PM Normal og Capricorny, verdt å lytte etter. De evner å se lenger enn kameralogoen.

 

Men ellers gutter og jenter ?.. kameraene er bare "døde" gjenstander og ikke verdt å hisse seg opp over selv om noen påstår at Nikon er best og at alle andre er bare ræva..

Ha en god fotosommer og PEACE !

Lenke til kommentar

Men ellers gutter og jenter ?.. kameraene er bare "døde" gjenstander og ikke verdt å hisse seg opp over selv om noen påstår at Nikon er best og at alle andre er bare ræva..

Ha en god fotosommer og PEACE !

6392247[/snapback]

Hør, hør. Vi blir nok litt for engasjerte, av og til. Takk for tilliten, forresten :)

Lenke til kommentar
Den herostatiske skryten av D50 er kommet som et resultat av at journalistene i disse mediene har forstått at mp ikke er et kvalitetstegn i seg selv. D50-skrytet blir en slags motvekt mot tidligere tider, da disse mediene mente at 350D var best fordi det hadde størst oppløsning. Vi ser med andre ord ikke en konsistent holdning fra disse mediene.

6391597[/snapback]

Nikon gjorde noen utrolig idiotiske valg med D50 for at den ikke skulle konkurrere for godt med D70, og dermed kom den finessemessig litt i bakleksa, jeg for min del ble svært overraska over at billighuset jeg kjøpte var såpass bra.

6391842[/snapback]

 

Hvilke idiotiske valg var det Nikon gjorde med D50? Hvilket billighus kjøpte du som var så bra? Trenger en liten oppklaring akkurat her jeg. :)

Lenke til kommentar
Takk for dette TOH65 :thumbup: Det trengs gitt

 

men det overasker meg at en person med 25 års erfaring innen foto ville heller la været å fotografere enn å gi oppdrag til en person son kanskje bare har 6 mnd erfaring og kaller seg profesjonell. Ingen er profesjonell, alt er snakk om selvtillit til å gjøre noe. Jeg mener at det er en talent i oss alle, for vi alle er unike, bare få av oss viser det mens de fleste som TOH65 holder det inni seg. Kom ut av skapet og vis hvem du er.... :no: Livet er for lang til å sløse og for kort til å kaste bort. :dontgetit:

 

 

6391196[/snapback]

 

Javel?

Dette min gode Rembrandt må være noe av det dummeste jeg noen gang har fått servert! Ha det klart for deg! Det er ikke noe galt med selvtilliten min. Og det er heller ikke noe galt med hodet! Fotograferingen er en hobby. Det er ikke dette jeg driver med, og er proff på. Jeg vet at jeg ikke kan levere samme resultatet som en proffesjonell fotograf. Det ville være helt galt å ta på seg noe sånt bare for å vise sitt ego.

 

"Gi oppdrag videre til en proffesjonell med 6 måneders erfaring". He He jeg viste ikke at det gikk an å starte som proffesjonell fotograf etter bare 6 måneder. Mange som velger dette yrket går på en eller en annen fotofaglinje og er lærling hos fotograf i et par år. Kjenner ikke til mulighetene da det aldri har vært et tema for meg.

 

Jeg stilte spørsmålet fordi jeg synes det er dristig å ta på seg slike oppdrag når du er så grønn at du ikke vet hvilket kamra du skal kjøpe. (Her sett alle trådene dine med det spørsmålet)

 

Men hvis ikke brudeparet forventer bilder i den profesjonelle klassen spiller det vel ingen rolle.

Lenke til kommentar

Kan dere være så snille og heller komme med erfaringer om disse kameraene dersom dere absolutt må skrive noe

6391454[/snapback]

Beklager så mye, jeg lover at det ikke skal gjenta seg. Unnskylder på vegne av alle andre brukere av dette foraet. Vi skal heretter ikke komme mellom deg og din søken etter info.

 

Selv ville jeg valgt D200, synes det er et penere kamera enn 30D :)

6391534[/snapback]

 

Beklager men dette blir OFF-topic

 

Helt enig.

Det er flere personer her inne på forumet her som er mer opptatt av å slakte andre enn å komme med anbefalinger sjølv.

Men overalt finnst det personer som trøkker ned andre for å heve seg sjølv. Heldigvis blir disse gjennomskuet etterhvert.

Det som jeg liker minst er at noen av disse personene ikke gjengir hva som er uttalt, men de "legger på" historien for å legge ekstra kraft bak kritikken.

Det som overasker meg og, er at noen av dere jobber i fotobutikker. Kansje dere nett har solgt et kamera til noen av de dere svarer på en uhøflig måte.

 

Men for all del, sjølv om ikke alle tror det, har jeg faktisk lært mye av å lese innleggene her.

 

En anne ting som dere spesialister må merke dere er at salget av speilrefleks har esplodert siste året. Vi fikk i går tilbud fra jobben om å kjøpe 350D, med trekk fra lønna i 36 mnd. Allerede i dag var det flere som aldri har hatt kamera, som bestilte 350D. Hvem skal lære disse å bruke kameraet, og hvor skal de søke informasjon. Nesten alle har tilgang på internett, og da er det naturlig at de går på AKAM el.l for å søke lærdom. Og hvis dere ikke liker at de samme spørsmålene kommer igjen, tror jeg dere må lage et nytt forum med kun spesialister. Nye uerfarne folk vil alltid dukke opp, og stille de samme spørsmålene som er stilt tidligere.

Målet med forumer må jo være å få flest mulig opp på et nivå der flere kan komme med erfaringer og anbefalinger. Da vil kvaliteten på innleggene bli bedre og bedre. Men da må en tåle at nye personer med andre( og muligens feil) meininger dukker opp på forumet.

 

Det er ikke meningen å fortsette med denne tullete diskusjonen, så dere trenger ikke svare. Jeg klarte bare ikke å holde meg lenger.

Endret av royrogers
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...