Gå til innhold

Fordypning innen data


Anbefalte innlegg

Hei forumfolk!

 

Vet ikke om dette er riktig kategori, vurdere "Jobb og Utdanning", men dette dreier seg ikke om jobb.

 

Jeg er 15 år gammel (snart) og har vel brukt data siden jeg var 5-6.

 

Jeg kan det meste grunnleggende innen data, litt innen hardware, litt innen programvare, litt innen spill, men ikke så mye innen programmering.

 

Jeg ønsker å fordype meg i forskjellige kategorier, helst innen alt som handler om bærbare maskiner (derfor jeg postet i denne kategorien), men også innen alt annet som har med data å gjøre.

 

Noen som vet om noen fine guider som jeg kan lese på, og fordype meg på forskjellige ting. Helst noe som er graits, og som ligger på internett som kan printes.

 

Er heller ikke spesielltgod i MS-dos eller ledetekst som det heter i Windows.

 

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ønsker å fordype meg i forskjellige kategorier, helst innen alt som handler om bærbare maskiner (derfor jeg postet i denne kategorien), men også innen alt annet som har med data å gjøre.

Er selv rundt din egen alder, det beste du kan gjøre egentlig for å lære om bærbare maskiner er å skru på dem :)...utrolig lærerikt, og du finner ut alskens måter å gjøre ting på, for eksempel om varmeavvikling. I tillegg er det utrolig gøy (hvis du liker å skru vel å merke :))...Har en IBM Thinkpad R31 her med varmeproblemer og def. hdd, utrolig kjekk å jobbe med :)

 

Du kan legge meg til på msn om du vil...

 

Noen som vet om noen fine guider som jeg kan lese på, og fordype meg på forskjellige ting. Helst noe som er graits, og som ligger på internett som kan printes.

Noe spesifikk område du er interessert å lære mer om? Lettere å finne linker og stuff hvis du spesifiserer noe..

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar

Å lære spesifikt om bærbare maskiner er litt snevert ettersom det ikke er mye forskjell på dem og en stasjonær utover at de bruker noen andre komponeter og i en annen formfaktor. Skal du lære om det, så kan det være greit om du skaffer deg en gammel utdatert maskin som du kan sku opp og se hovrdan ting ligger/kobles sammen.

 

Mer generellt, om du vil forbrede deg på utdanning og lære ting du vil trenge senere i livet om du vil jobbe innen data så annbefaler jeg deg å installere dual-boot windows og linux. Lær å bruke begge. Linux vil i seg selv være en læreopplevelse siden du ofte blir tvunget til å lære hvordan ting funker for å få ting til å fungere skikkelig =) Lærer du Linux vil du også ha en verdifull erfaring å ta med senere i livet siden mye i arbeidslivet kjøres på linux og unix plattformer. At jeg ikke eksperimenterte mer med linux da jeg var mindre er kanskje noe noe av det jeg angrer mest på. Det er mye lettere å lære en ny platform når du ikke har holdt deg til èn hele veien.

 

Ellers, så annbefaler jeg å lære grunnleggende koding. Ikke bare får du garantert bruk for det i evt. data-studier senere (og da vil du ligge et hestehode forran alle de andre i klassen automatisk), men det er alltid kjekt å vite hva som er og ikke er mulig å kode selv om du ikke nødvendigvis vil gjøre det til ditt spesialfelt.

 

Det er hundrevis av "lær det selv" kurs på nettet. Jeg annbefaler å lære java som første språk. mestrer du det grunnleggende i java, så er det en smal sak å lære andre språk senere. Kan du først det grunnleggende, så kan du lære deg å kode effektivt i et nytt språk på bare en uke eller to.

 

Her er to linker du kan begynne med, men det er som sagt hundrevis av slike selvlæringskurs. bare google etter "learn java" eller lignende.

http://www.javaworld.com/javaworld/jw-03-2...31-java101.html

http://www.javacoffeebreak.com/java101/java101.html

 

har du spesifikke spørsmål så kan du PM'e meg, så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

-Stigma

 

PS: Veldig fint at du på en såpass tidlig alder er ute etter å lære selv og forbedre kunnskapene dine. Kan du det grunneggende på mange områder får du egentlig skal begynne å lære det på skolen osv. så kan du "seile i medvind" , og da er det mye enklere å lære mer, og mye midnre stress enn å føle at du jobber i oppoverbakke =)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Du lærer en god del med å bruke. Prøv også ulike operativsystem, som Linux. Noen gode bøker er en god idé.

 

Vil du ha god innsikt så lær deg assembler(maskinkode). Det anbefales. Da blir også annen programméring enkelt.

 

Hilsen,

efikkan.

6377761[/snapback]

 

Litt uenig i at å lære assembler er så viktig. Det er veldig vanskelig å lære uten å kunne det grunnleggende bak programmering først. Dessuten har det lite relevans i forhold til å programmere på høynivå språk senere (java, C++, smalltalk osv.).Det er veldig lett å bli overvelmet og gi opp/bli nedslått fordi du ikke forstår noe. Det er nesten ingen som programmerer ting i assembler lenger ved midnre de jobber direkte mot hardware. Lær heller f.eks. java først, så evt. se litt på assembler og forstå det grunnlegende bak det. Ikke fordyp deg i det ved midnre du har spesifikke planer om å kode på lavnivå, for det er relativt lliten sansynlighet for at du vil bruke det mye senere.

 

I java kan du etter noen uker fint klare å lage en enkelt program med grunnleggende GUI grensesnitt - noe som er matnyttig kunnskap der og da. Det bygger selvtillig. Takle heller vanskligere lavnivå detalj-spåkting som assembler senere er mitt råd :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips.

 

Snakket en del med "-Codeman" på msn, og han anbefalte meg å begynne med Visual Basic-programmering.

 

1. Hva synes dere andre om det?

 

2. Hvor lang tid vil det ta å lære seg det, i forhold til java (hvor lang tid tar java, hvor lang tid tar VB)?

 

3. Fant en guide på Wikibooks om hvordan jeg skal lære meg VB, på norsk og alt. Er denne god? Finnes det andre som jeg kan bruke (må være på norsk)

 

5. Burde jeg lære med java før jeg begynner med VB, eller funker det greit å begynne mde VB?

 

5. Har valgt å bruke Visual Basic 6.0, da guiden ikke "støttet" .NET-platformen. Codeman sa også at 6.0 var litt lettere enn .NET, er dette et smart valg

 

6. Er det mulig å lære dette i løpet av sommerferien? Jeg har ikke tilgang til internett på 2 måneder fra nå nesten. (skal på hytten, ikke telefon der engang! :thumbdown:)

 

EDIT: Jeg har jo lyst å jobbe med data når jeg blir større, begynner jo i 10. nå. Data er jo det jeg interreserer meg aller mest om, og synes alt som handler om data er sinnsykt spennende. BTW jobber jeg på Lefdal, som ekstrahjelp. Det er jo data og teknikk der også, men jeg jobber ikke så mye med data der. Hvis jeg i det hele tatt rører en data, er den nok ødelagt og skal på reparasjon på lageret elns. ;)

 

Men fritiden min bruker jeg på data. Men jeg føler at det jeg ikke har forbedret meg siden jeg var 12 liksom. Som om de jeg kan nå, har jeg kunnet i 2/3 år. Har lyst å bevege meg oppover ikke bare stå stille på det nivået jeg er nå.

 

EDIT2: "Stigma", du nevnte dual-boot. Hva betyr det? Og hvordan skal jeg lære meg Linux? Jeg tar dette som en utfordring, og ser fram til å lære meg nye operativsystem som f.eks Linux.

 

7. Hvordan installerer jeg dual-boot?

 

8. Har noen en god guide til å lære linux på? Norsk! :thumbs:

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

VB6.0 er intet dårlig sted å starte, jeg selv startet der. Men er ganske stor forskjell fra andre språk til VB. Det som er kjekt med VB, er at det er så enkelt å dra ut komponenter og lage enkle prosedyrer til de. Nå ville jeg ikke valgt 6.0, da den er gammel og dårlig støtte for nyere databaser og andre programmer. .NET-pakka er bedre sted å starte. Expressversonene av hele Studio-pakka kan lastes ned gratis fra Mircosoft. Gjerne starte med C# eller VB der.

 

Det aller greieste stedet å bli kjent med programering er på web. Man ser resultater veldig fort, det er gøy og ganske lett. Og ved å hele tiden utfordre seg selv til lære seg noe nytt, gir det veldig mye. Start med basic HTML og CSS, så jobb deg videre med PHP MySql, og hopp innom teknologier som JavaScript, XML, AJAX, Perl, CGI osv.

 

Det finnes videregående skoler med fordypning i data, 1A Brukersystemer (Databaser, litt webprogramering, bilderedigering osv), 1B Informasjonsbehandling (Jeg hadde programering i VB, men andre bruker/planelegger å bruke Java, modellering i PowerSim), 2A (vidreutvikling av 1A), 2B (Servere, nettverk osv).

Lenke til kommentar
VB6.0 er intet dårlig sted å starte, jeg selv startet der. Men er ganske stor forskjell fra andre språk til VB. Det som er kjekt med VB, er at det er så enkelt å dra ut komponenter og lage enkle prosedyrer til de. Nå ville jeg ikke valgt 6.0, da den er gammel og dårlig støtte for nyere databaser og andre programmer. .NET-pakka er bedre sted å starte. Expressversonene av hele Studio-pakka kan lastes ned gratis fra Mircosoft. Gjerne starte med C# eller VB der.

 

Det aller greieste stedet å bli kjent med programering er på web. Man ser resultater veldig fort, det er gøy og ganske lett. Og ved å hele tiden utfordre seg selv til lære seg noe nytt, gir det veldig mye. Start med basic HTML og CSS, så jobb deg videre med PHP MySql, og hopp innom teknologier som JavaScript, XML, AJAX, Perl, CGI osv.

 

Det finnes videregående skoler med fordypning i data, 1A Brukersystemer (Databaser, litt webprogramering, bilderedigering osv), 1B Informasjonsbehandling (Jeg hadde programering i VB, men andre bruker/planelegger å bruke Java, modellering i PowerSim), 2A (vidreutvikling av 1A), 2B (Servere, nettverk osv).

6379248[/snapback]

Kan du linke til en guide på norsk om .NET-platformen?

 

Som sagt, har jeg kun funnet en guide til VB 6.0 eller lavere.

 

Finnes det skoler som har fordypning i data i Bergensområdet?

Lenke til kommentar
EDIT2: "Stigma", du nevnte dual-boot. Hva betyr det? Og hvordan skal jeg lære meg Linux? Jeg tar dette som en utfordring, og ser fram til å lære meg nye operativsystem som f.eks Linux.

 

7. Hvordan installerer jeg dual-boot?

 

8. Har noen en god guide til å lære linux på? Norsk! :thumbs:

6378918[/snapback]

 

Dual-boot betyr at du har to operativsystem (eller flere) på samme pc, slik at du faktisk velger i oppstarten hvilket du vil bruke. Det er enkelt å installere. Bare installer windows på normal måte, og deretter installer linux, så vil du få tilbud under installasjonen om å¨legge in linux ved siden av windows som dual-boot.

 

Instruksjonsmanual til Linux finner du som regel på CDen som du får det på. Det skal ikke være noe problem å få fatt i en norsk versjon tror jeg.

 

Forresten - om du ikke vet det så er det hundrevis av forskjellige versjoner av linux, under forskjellige navn. Red hat, Ubuntu osv. Jeg har Hørt Ubuntu skal være greit lagt opp for nye brukere. Linux er jo gratis, så det kan du bare laste ned fra kilder på nettet.

 

Beste måten å lære Linux er å bare bruke det til helt dagligdagse ting egentlig. Du lærer ved å bruke.

 

Anngående visual basic, så er det også et godt alternativ til java å lære som første kodespråk. Selv om jeg personlig synes det ikke er så mye verdt i å kunne visual basic i seg selv, så er det nok en grei inngangsportal for å forstå hovedprinsippene bak koding som er lik for alle programmeringsspråk.

 

-Stigma

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det som er problemet med norsk er at det kun er 4 millioner som snakker det, og det derfor ikke er veldig intersant å lage guider på norsk. Så det er ikke veldig mange av de, dog en god del bøker, men de tar lang tid å oversette, og det er gjerne kommet en ny verson før bøkene på norsk blir tilgjegelige. Så det meste kommer på engelsk. Det er viktig for en programerer å være god i engelsk.

Web:

Htmldog

Sindrem PHP side <- Kjempegod til PHP-læring, på norsk!

Programering:

Programmingtutorials.com/

Pixel2life.com <- Utrolig mange tutorials!!

Gøy:

Channel9

 

Les litt tutorials, google litt, når du har kommet et skritt videre fra det helt grunnleggende kan du spørre litt på forum (blandt annet diskusjon.nos programeringsdel!) og google etter mer spesifike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...