Gå til innhold

Er jus kjedelig?


wawa

Anbefalte innlegg

Jepp du leste riktig. Jeg lurer paa om det aa jobbe som advokat (og det aa studere jus paa den andre siden) er kjedelig. Jeg tenker mer paa naeringsliv enn paa kriminalrett.

 

Du vet den foelelsen av aa ikke bry deg du faar naar du leser det med smaa skrift i en bussrute, informasjonsbrosjyre eller liknende - er det slik det er aa ha jus som fagfelt? Eller er det mer spennende, med mindre detaljkverrulering?

 

Jus virker som en grei option for meg, bortsatt fra at jeg har en foelelse av at det er goerr kjedelig og at "lawyers spend their lives solving small problems in other peoples lives".

 

Jeg er saa himla forvirra akkurat naa assa :hmm:

- Wawa, Iguacu Falls, Brazilian side

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva andre syntes om jus bør være deg likegyldig da det er du som eventuelt skal studere det og bør ha interessen. Har man ingen interesse rundt dette fagområdet tror jeg det vil være meget tungt å komme igjennom de årene denne type utdanning krever.

 

Det er viktig å finne et fagområde man ønsker å studere og jobbe med, da man antageligvis skal drive med dette i maaange år, for ikke å si resten av (arbeids)livet.

 

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men hvis du går på vgs så kan vel faget rettslære være en pekepin?

 

Men hva vet jeg om jus..lite! Just my two cents..

 

Edit: Lønna som advokat kan bli rimelig frisk da =)

Endret av MurDoX
Lenke til kommentar
Du vet den foelelsen av aa ikke bry deg du faar naar du leser det med smaa skrift i en bussrute, informasjonsbrosjyre eller liknende - er det slik det er aa ha jus som fagfelt? Eller er det mer spennende, med mindre detaljkverrulering?

Jus er så mye mer enn å lese det med små skrift på baksiden av en kontrakt, tro meg.

 

Dersom du velger å studerer jus (og fullfører) skal du ikke være redd for å måtte tilbringe resten av ditt liv "solving small problems in other peoples lives" - jus er et enormt fagfelt der du til og med kan være med på å definere hva som er rett og galt (og således et "problem" ref. din eget sitat).

 

Jus er faget for deg som liker å ha noe å si, som ikke godtar alle avgjørelser uten å få slippe til, for deg som setter spørsmålstegn ved ting - i det hele tatt, jus er ikke bare for gamle og kjedelige grå advokater med slips og villa på vestkanken. Bor det en liten rebell inne i deg, så kan det hende at det nettopp er jus som er faget du bør studere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

rett og galt er jo svært avgjørende for oss mennesker. har selv søkt jus nå og håper det passer meg.

 

men det er nok ikke slik at man nødvendigvis må være ekstremt interessert i jus for å klare det heller. vet f.eks om ei dama mi kjenner som starta på jus fordi hun ikke visste helkt va hun ville. har nå fullført 3 år av utdannelsen...

Lenke til kommentar

Begynner på jus til høsten.

Har jobbet på et advokatkontor lenge nå, og jeg syns det er knall. Jeg har jobbet mye med praktiske oppgaver etc. og jeg syns også det er passe enkelt.

Jeg tror ikke jeg kommer til å få fem kjedelige år.

Hvis jeg klarer å få gode nok karakterer, så lurer jeg på om jeg skal gå for dommerfullmektig. Hvis ikke, så skal jeg bli advokat. Jeg har i alle fall peilet ut en utdanning som jeg kommer til å klare meg bra med.

Lenke til kommentar

Selv har jeg kun juridiske emner (6-poengsfag fra BI), men syns det er et veldig spennende fagfelt. Har skjønt det slik at som advokat peiler man seg inn på et spesifikt fagfelt (sjørett, strafferett, næringsrett etc.). Selv kunne jeg tenkt meg en dypere innføring i næringsrett etter bachelorgraden jeg nå tar. Alltid greit å vite om det man gjør er riktig, eller om man blir behandlet galt av andre.

 

Juss, på lik linje med et snev av økonomi, er noe alle i det private næringsliv bør ha litt peil på :)

Lenke til kommentar
De fleste på stortinget har vel jus-utdanning.

6424475[/snapback]

Eller ikke. Tror faktisk ikke det finnes særlig mange høyt utdannende mennesker på Stortinget (altså det finnes noen, men ikke "de fleste").

6474132[/snapback]

 

Dette ble litt off-topic, men det viser seg at 21,9% av representantene har høgskoleutdanning, mens 33.7% har universitetsutdanning. Alle tallene kan du lese her.

 

On topic: Jeg kan ikke si stort annet enn det som er sagt her, jeg har selv hatt rettslære på vgs og fikk et helt annet syn på jus etter det, det er så mye mer enn å lese i Norges lover. Om du liker å få rett, å finne utveier på ting eller å kverulere så tror jeg du også vil like jus. Det er selvsagt en del saumfaring av lover inne i bildet, men dette er en selvskreven del av yrket.

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg studerer juss, og kan kanskje være litt til hjelp.

 

Du stiller egentlig et veldig vanskelig spørsmål. Spør du en taxisjåfører, snekker eller butikksjef, så vil du antageligvis få til svar at juss er kjedelig. (Basert på min erfaring, hehe). Spør du meg, vil du få en helt annen respons.

 

Juss er som nevnt mye mer enn den langtrekkelige teksten på bussruter eller på nettsider. Jussen er med på å forme store deler av vårt samfunn (uten regler = anarki = total kollaps), og det merker man som jusstudent. Det er ikke de små detaljene man lærer på jusstudiet. Man lærer de store linjer, den store sammenhengen, og man føler at man forstår samfunnet i langt større grad enn før utdanningen tok til.

 

Juss er et fag jeg på det sterkeste kan anbefale, men det er vitkig at du er motivert for faget, og forberedt på å lese mye. Ikke hør på dem som sier det er mye pugging - en skal ikke huske paragrafer, datoer for domsavsigelse ol. Man skal derimot huske hva forarbeidene sier, hva praksis tilsier, hvordan loven skal tolkes o.l - og alt dette går på FORSTÅELSE, ikke pugging.

 

Alt i alt, et fag som kan anbefales, og et fag som gir mange spennende og utfordrende jobber. Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...