Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp! hvor mye tåler fiberoptisk?


Anbefalte innlegg

Jeg må legge om en fiberoptisk leder og håper noen av Dere der ute kan gi en pekepin på hvor mye man kan bøye røret/ledningen fiberen ligger inni.

 

Litt greie fakta:

 

Det er Lyse som leverer tjenesten, kablingen er kontraktet bort til underleverandør.

 

Rent matematisk vil det bli unødvendig å flytte på sentralen eller innpunktet for fiberen, der fiberen er terminert mot sentralen. Da gitt at "ytterhjørnet" ikke er for krapt.

 

Hvor mange grader tåler fiber på "ytterhjørner"?

 

Saken er å ikke miste nettet.

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørst heilt på typen fibarkabel. MM/SM, faste eller løs kleding, tubed eller ikkje, kappetype, garn eller stav som strekkvlasting o.l. spiller alle inn på minimum bøyeradius. Det beste er å sjå på merkingeg på kabelen, og så slå opp på produsentens heimeside.

Eg kan ikkje gi deg eit svar uten å ha tatt i kabelen sjølv. (med litt erfaring så kan ein, til ein viss grad, føle kor mykje ein kabel tåler)

Lenke til kommentar
Hvis det er den hvite røren du snakker om, så står det i bladet du får med Lyse at du kan ha bøyeradius på linje med en 20-kroning. Den oransje røren er det nok noe større radius på.

6369017[/snapback]

 

 

Først og fremst. Takker så mye

 

Joda det er den hvite røren som må flyrttes

 

Er dette krvenede?

 

 

Takker for god input fra Dere Alle

Lenke til kommentar
Tror det er 30m hvitt rør? Hvis det ikke var 15m da :p  Er iferd med å få lagt inn fiberoptisk selv nemlig^^ Hvordan var prosedyrene ved installering?

6396648[/snapback]

 

Det var en 15mm jeg la om. Trakk forsiktig ut alle klipsene ved avmontering, og brukte avkapp fra kabelkanal for å sikre røret etterpå slik klips var brukt før. IKKE prøv å klipse ledningen/røret fast, ett feilslag med hammeren kan fort koste penger man trenger til annet kjekt.

 

Det er mulig at røret kan monteres med limpistol, men? hvor lenge holder det?

 

Medion!

 

Det som Lyse ønsker såvidt jeg husker er: Du velger hvor sentralen skal stå, og kabler/legger røret de blåser fiberen til. Resten kabler Du selv med ethernet til respektive punkter i huset. Merk at Du ikke har lov å trekke ethernet i strømførende rør.

 

Har lagt en genial "infrastruktur" som fungerer helt utmerket, desverre er det ikke min fiberlinje eller mitt hus. Men det er der.

 

:cool:

 

Spør om noe mangler eller er uklart.

 

:cool:

Endret av GARDNR
Lenke til kommentar
Tror det er 30m hvitt rør? Hvis det ikke var 15m da :p  Er iferd med å få lagt inn fiberoptisk selv nemlig^^ Hvordan var prosedyrene ved installering?

6396648[/snapback]

 

Det var en 15mm jeg la om. Trakk forsiktig ut alle klipsene ved avmontering, og brukte avkapp fra kabelkanal for å sikre røret etterpå slik klips var brukt før. IKKE prøv å klipse ledningen/røret fast, ett feilslag med hammeren kan fort koste penger man trenger til annet kjekt.

 

Det er mulig at røret kan monteres med limpistol, men? hvor lenge holder det?

 

Medion!

 

Det som Lyse ønsker såvidt jeg husker er: Du velger hvor sentralen skal stå, og kabler/legger røret de blåser fiberen til. Resten kabler Du selv med ethernet til respektive punkter i huset. Merk at Du ikke har lov å trekke ethernet i strømførende rør.

 

Har lagt en genial "infrastruktur" som fungerer helt utmerket, desverre er det ikke min fiberlinje eller mitt hus. Men det er der.

 

:cool:

 

Spør om noe mangler.

6430752[/snapback]

 

 

Takker, er EB (Energiselskaet Buskerud) som legger inn fiberoptisk her nå, men det er samarbeid med Lyse så er samma system :) Vi kal bytte ut dagen's kabel tv kabler med nettverkskabler slik at det går bra :) Håper bare det går med 6 dekodere totalt på TV :p

Lenke til kommentar

Medion.

 

Hvis Du skal ha så mange dekodere må Du ta høyde for å anskaffe en switch med nok porter rett ved sentralen.

 

Den "geniale infrastrukturen" jeg nevnte er slik: Det er kablet cat5 ethernet med dobble vegguttak til de respektive punktene som skal ha tv eller www fra sentralen. Det er rett og slett vegguttak i begge ender av kabelen. Da kan man patche hva som helst av telefon og data/TV hvor som helst man ønsker innen de grenser sentralen gir. Merking av alle punktene er viktig, rom, etasje et cetera.

 

Såvidt jeg kjenner til er det ikke cat6 veggpunkter å oppdrive, men strekk gjerne cat6 kabel, veggpunktet er lett å skifte seinere.

 

Strengt tatt er vel 100MB adekvat båndbredde i lang tid fremover. Cat6 kabling er bare aktuell ved deling mellom PC'er per idag.

 

Det er ikke feil å gå for en 16 port switch, eller en tilsvarende løsning, 2 X 8.

 

Kjenner ikke løsningen for å spre nettet Ditt.

 

Håper dette gir litt grei info.

 

:cool:

Lenke til kommentar
Håper bare det går med 6 dekodere totalt på TV :p

 

Dyre saker da :p 250kr/mnd ekstra i mnd for dekodere :p (èn følger med i tv-pakka. 49,-/mnd for en ekstra).

6434030[/snapback]

 

Er ikke så lett når man har 6 TV'er i huset som blir brukt daglig :tease:

Vi har planene klare for infrastrukturen alt, så det er ikke noe problem, vi bruker allerede eksisterende rør for telefon og kabel-tv, samt legge nettverkskabler til PC'er bak lister og gjennom vegger :) Skal ha LAN koblet til iMac'en jeg skal bestille ;)

Lenke til kommentar
Håper bare det går med 6 dekodere totalt på TV :p

 

Dyre saker da :p 250kr/mnd ekstra i mnd for dekodere :p (èn følger med i tv-pakka. 49,-/mnd for en ekstra).

6434030[/snapback]

 

Er ikke så lett når man har 6 TV'er i huset som blir brukt daglig :tease:

Vi har planene klare for infrastrukturen alt, så det er ikke noe problem, vi bruker allerede eksisterende rør for telefon og kabel-tv, samt legge nettverkskabler til PC'er bak lister og gjennom vegger :) Skal ha LAN koblet til iMac'en jeg skal bestille ;)

6436432[/snapback]

 

Been there, done that, never gonna do it again. Jo jeg har gjemt noen meter ethernetkabel bak listverket. Aldri mer, aldri mer.

 

:cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...