Gå til innhold

2 radiatorer eller 1?


Anbefalte innlegg

Hva er mest optimalt?

 

- 2*120mm

- 1*240mm

- 1*360mm

- 1*240mm og 1*120mm

- 3*120mm

 

Bakgrunnen for spørsmålene er at jeg forestiller meg at det mest optimale ikke nødvendigvis er en 360mm bare fordi den er størst?

 

Skal lage nytt system med stort kabinett og bedre vannkjøling og vil derfor lage et system jeg kan vokse med.

 

Jeg har følgende på 120mm vannkjøling nå:

- 1 gpu 6600gt

- 1 cpu xp-m2400@2500mhz

- 1 harddisk

- alt i et lite trangt midi kabinett (gamingbomb).

 

Jeg ønsker å kjøle alt unntat PSU med vann. Dvs. NB(siden jeg skal til Conroe), samt kanskje et 7950, 7900gtx, eller sli. Muligens også en HDD til i et diskcage til, anta dualcagen til aquacomputer(ikke sikker).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo det er mest optimalt med en 360 fordi den er størst! hold deg til kun 1 radiator!

 

aquacomputer sin hdd kjøler er lagd av alu :hrm:

DENNE vil være ett mye bedre valg. plages du ikke av hdd støy så bare bruk en 120mm vifte på 7\5v da det kjøler mer enn nok!

 

å vannkjøle ett 7950 vil du få problemer med da det ikke finnes vanblokker som passer!

 

1 trippel rad vil fint klare å kjøle alt du nevner btw...

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Men det jeg tenker på er at når man kobler utstyret i serie med kun 1 radiator, så blir vannet varmet opp?

 

Hva hvis man har en 120mm eller en 240mm mellom hvert ledd?

 

Altså slik:

 

pumpe/tank -> 120mm-1 -> cpu -> 120mm-2 -> gpu -> 120mm-3 -> nb -> hdd -> pumpe/tank

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jo det er mest optimalt med en 360 fordi den er størst! hold deg til kun 1 radiator!

6362499[/snapback]

 

Det ser i hvert fall ut til å yte best. Andre som har feks. dual-rad og har lagt til en singel, har merket lite forskjell i temperatur. Har du plass til en trippel-rad, så gå for det ;) . Men en dual-rad skal klare å håndtere det aller meste, så trippel er egentlig ikke nødvendig med mindre du er ute etter de siste få gradene c eller har noen hinsides varme komponenter :p (intel sin 965 + x1900 cf, blodoverklokket? :p )

Lenke til kommentar

Ja en 240 er nok. Men hvis du har plass til en 360 ville jeg gått for det. Du får bittelitt bedre kjøling med mindre støy.

f.eks mens du sikkert kan kjøre viftene på 7v på 240 kan du kjøre viftene på 5v på 360 istede og likevell ikke kjøle dårligere!

Lenke til kommentar
Ok, så en 240mm vil være beste valget uansett. Jeg skal faktisk bruke det på et P965 kort. Og klokking av CPU og GPU vil absolutt forekomme.

6362541[/snapback]

 

Da mener du P965 brikkesett? Jeg tenkte mer i retning av pentium d 965 :p

 

Noen nyere skjermkort er jo ganske sultne på strøm, og med overklokking kan jeg tenke meg at de fort drar godt over 100w? Mitt gamle [email protected] og 780mhz på core ble i hvert fall hinsides varmt, og x1900-serien produserer vel i hvert fall en 20% mer varme :green:

 

Poenget er uansett at dual-rad holder til det meste, men trippel er å foretrekke selvsagt om du har plass ;)

Lenke til kommentar

jeg skal skaffe meg en bip 360 snart. Ville helst hatt en cooltek men den er desverre for tykk der jeg vil ha den. Jeg skal tilogmed prøve å kjøre kun 2 vifter på lavere volt på den. Selvfølgelig med shroud så jeg utnytter hele radden ellers kunne jeg likesågodt kjøpt en dobbel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...