Gå til innhold

Jeg har høye datakunnskaper, I følge vg


dabear

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=120607

 

Fram til siste punkt går vel de fleste her igjennom "testen" rimelig greit?

Test deg selv i dag

 

I undersøkelsen ble deltakerne stilt seks spørsmål. Hvis de ikke krysset av noen av disse, havnet de i kategorien over dem med ingen datakunnskaper. Krysset de av én eller to, havnet de i kategorien over dem med lave datakunnskaper.

 

Kunne de derimot krysse av tre eller fire av punktene, ble de satt i en gruppe med medium datakunnskap. De som kunne krysse av fem punkter, havnet blant dem med et høyt nivå av kyndighet.

 

Du kan sjekke selv hvilken kategori du ville havnet i. Her er punktene de som deltok i undersøkelsen kunne velge:

 

* Kan bruke en mus til å starte programmer slik som nettleseren eller et skriveprogram.

* Kan kopiere eller flytte filer til en katalog.

* Kan kopiere- og limefunksjonen til å duplikere informasjon på skjermen.

* Kan bruke grunnleggende aritmetikk (addere, substrahere, multiplisere, dele) i et regneark.

* Kan pakke filer.

* Kan lage et dataprogram ved å bruke et spesialisert programmeringsspråk.

Hva de mener med "spesialisert" her er litt usikkert, men jeg greier vel egentlig alle punktene her uten problemer

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva vil si "å lage et dataprogram"? Lage programmer som word osv...?

6351709[/snapback]

Deriblant word. Du må huske på at det er langt flere enn én utvikler av Word, men enkle kommandolinjebaserte programmer er òg programmer.

 

Ting du lager med språk som som python, php, ruby etc kan vel òg kalles program, om du ikke skiller mellom dette og "scripting" da

 

edit: kjehaako: HTML (hypertext markup language) går som oftest under markeringsspråk, likevell finnes det dog et html forum under programmeringsdelen av dette forumet.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
* Kan bruke en mus til å starte programmer slik som nettleseren eller et skriveprogram.

Hvis man har kjøpt PC og ikke kan dette....

6359291[/snapback]

Kanskje man ikke har råd til mus, så man må bruke tastaturet. Da har man ingen erfaring i å bruke musa til å starte et program. :p

Lenke til kommentar
Hvis man har kjøpt PC og ikke kan dette....

6359291[/snapback]

Hvis man aldri har hatt datamaskin før, kan man jo ikke dette her før man gjør det for første gang. Jeg har måttet vise folk hvordan man bruker mus, og det føles unektelig litt rart for en som har brukt data hele livet. Blir litt det samme som om noen skulle kommet og spurt meg om jeg kunne lære dem å spise ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...