Gå til innhold

Er det lov å ha 2 statsborgerskap?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg vet min bror han valgte å være nordmann isteden for å være skotte, men vet ikke om han måtte, for en venn av familien som er bosnier han tror jeg har begge å jeg mener på att far min som er skotte kunne fått norsk pass men jeg tror han kunne beholde begge men er ikke helt sikker, ble usikker nå

Endret av bluesmoke
Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at jeg hadde Amerikansk statsborgerskap før jeg skulle på ferie til Amerika. Da sa de at jeg ikke trengte pass fordi jeg allerede var Amerikansk statsborger...

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg holder på å fylle ut et Personopplysningsblankett som jeg skal ha med til innkallingen (militæret).

 

Også en annen ting: Mamma har hatt 4 forskjellige etternavn. Hva skal jeg skrive under "Mors etternavn (ev. også tidl.)"?

Endret av midnight_walker
Lenke til kommentar
Også en annen ting: Mamma har hatt 4 forskjellige etternavn. Hva skal jeg skrive under "Mors etternavn (ev. også tidl.)"?

6328223[/snapback]

 

 

Uten at jeg skal være for bråsikker, så tror jeg at det holder å skrive det siste av de fire navnene. De tre første går vel som mellomnavn, mens det siste går som etternavn. :)

 

 

Men du burde forhøre deg litt mer der du skal levere papirene.

Lenke til kommentar

Er vel forskjell på morsnavn og mors navn. Holder sikkert å skrive det nåværende etternavnet siden det er det hun bruker...

 

Forøvrig kan du vel ha to statsborgerskap etter hva jeg vet, men er ikke bråsikker på om du kan ha det for alltid. Når du har to kan du ihvertfall risikere å miste det ene, feks miste det norske om du nekter å fullføre verneplikt... Men du kan aldri bli statsløs!

Endret av Raggie
Lenke til kommentar
Er det lov å ha 2 statsborgerskap i Norge?

I følge UDI: Dobbelt statsborgerskap så er svaret normalt nei, man kan ikke ha to statsborgerskap etter Norsk lov. Men i ditt tilfelle er svaret ja. :cool:

 

Hvem kan ha dobbelt statsborgerskap?

I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha to statsborgerskap. En norsk borger som har fått innvilget statsborgerskap i et annet land, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Hvis du søker om norsk statsborgerskap, kan det kreves at du må gi avkall på ditt tidligere statsborgerskap dersom du ikke automatisk mister dette.

 

I enkelte tilfeller tillater imidlertid loven at søkeren kan ha flere enn ett statsborgerskap. Dette gjelder blant annet i følgende tilfeller:

* Hvis du er født til dobbelt statsborgerskap fordi du har norsk og utenlandsk statsborgerskap etter dine foreldre (for eksempel norsk mor og utenlandsk far)

* Snip...

 

Hva innebærer det å ha dobbelt statsborgerskap?

 

Med dobbelt statsborgerskap har du rettigheter og forpliktelser overfor to forskjellige stater eller land. Dersom du gir avkall på ditt tidligere statsborgerskap, vil du bare ha rettigheter og forpliktelser overfor Norge.

 

Rettigheter ved dobbelt statsborgerskap

Du har rett til å ha to pass. Du vil imidlertid ikke få innstemplet norske tillatelser i det utenlandske passet, siden du også er norsk borger.

Du har krav på beskyttelse fra begge lands myndigheter

Du blir fullt ut betraktet som norsk borger, på linje med andre norske borgere

 

Legg merke til at det kan være vanskelig for norske myndigheter å gi deg diplomatisk hjelp, dersom du oppholder seg i det landet hvor du har ditt andre statsborgerskap.

 

Plikter ved dobbelt statsborgerskap

Med dobbelt statsborgerskap har du plikt til å avtjene verneplikt (militærtjeneste) i det landet hvor du er fast bosatt. Dette gjelder i de fleste europeiske land og USA. Du trenger normalt ikke å avtjene verneplikt i det andre landet hvor du har statsborgerskap.

 

Edit: Jeg vil anta at eventuelle problemer med dette oppstår i forbindelse med senere arbeid. Hvem skal du skatte til hvis du får deg jobb i Frankrike noen uker? Norge eller USA? Jeg er sikker på at du helst vil slippe å skatte til begge, så det ville jeg undersøkt både norske og amerikanske regler for.

 

Bortsett fra det er et amerikansk pass gull verd hvis du har planer om å reise dit for å bosette deg. De tillatelsene sitter ikke akkurat løst...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg har også to statsborgerskap, og blitt kalt inn til vernepliktstjeneste i begge.

Problemet er at Land #2 krever papirer fra Land #1 for at de skal godta at jeg ikke avtjener verneplikten i #2. Men, siden jeg ikke har avtjent noe verneplikt i Norge, så har jeg ingen papirer å sende. Kanskje jeg er ettersøkt som desertør i Land #2.. :)

Lenke til kommentar
Edit: Jeg vil anta at eventuelle problemer med dette oppstår i forbindelse med senere arbeid. Hvem skal du skatte til hvis du får deg jobb i Frankrike noen uker? Norge eller USA? Jeg er sikker på at du helst vil slippe å skatte til begge, så det ville jeg undersøkt både norske og amerikanske regler for.

Skatt har ikke noe med statsborgerskap å gjøre. Du betaler skatt i det landet du bor.

 

Hvis du er født i det landet eller hvis du ikke har søkt om det kan du hvertfall ikke miste statsborgerskapet. Og hvis du har to statsborgerskap så er det bare å slutte å bruke passet fra land x.

 

Hvis du derimot søker om et statsborgerskap senere kan du ikke søke om pass i det landet du kom fra.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Skatt har ikke noe med statsborgerskap å gjøre. Du betaler skatt i det landet du bor.

6329605[/snapback]

Det er riktig i prinsippet. Og jeg mente ikke å si at det hadde noe med statsborgerskapet å gjøre. Men har man to, så er det vel sannsynlig at man akter å bruke dem begge. Og da er det greit å sette seg inn i reglene. Det var mitt poeng. Men riktig så enkelt som å bare si at "du betaler skatt i det landet du bor" er det ikke. For her er det (såvidt jeg forstår) flere ting å passe på:

 

For det første: Hvor er man skattemessig hjemmehørende? I Norge sier reglene at man er hjemmehørende her hvis man bor her mer enn halve året (183 dager pr år.) Men hva hvis man bor her bare 150 dager da, og like lenge i USA, og tilbringer de siste 65 med å jobbe i Frankrike. Skatter man da til Frankrike, USA eller Norge, og hvorfor?

 

Og dobbeltbeskatning er vel en reell problemstilling? Jeg leser følgende på Skatteetatens sider (utdrag):

 

Internasjonal juridisk dobbeltbeskatning foreligger når en skattyter ilegges sammenlignbare skatter på samme inntekt eller samme formue i to (eller flere) land i samme inntektsår/inntektsperiode.

 

Personer som er skattepliktig som bosatt og selskaper eller andre innretninger som er hjemmehørende i Norge, er skattepliktige hit for hele sin formue og inntekt etter norsk intern rett (globalinntektsprinsippet). Dette gjelder som hovedregel uansett om formuen/inntekten befinner seg/erverves innenlands eller utenlands. Formuen og inntekten i utlandet kan også være skattepliktig dit. Eventuell dobbeltbeskatning forebygges som hovedregel i det landet hvor personen er bosatt eller selskapet mv. er hjemmehørende. Dobbeltbeskatningen forebygges i Norge både gjennom regler i internretten og i skatteavtalene.

 

Og da ser vi om disse reglene følgende:

 

Oversikten nedenfor viser hvilken metode som skal anvendes for å unngå dobbeltbeskatning for inntektskategoriene lønn (uselvstendige personlige tjenester) og inntekt fra forretningsvirksomhet ved ligningen for 2005.

 

Kode K: Kreditmetoden (godtgjørelsesmetoden)

Kode F: Fordelingsmetoden (unntaksmetoden)

 

Fordelingsmetoden (unntaksmetoden) innebærer at inntekten eller formuesposten bare skal beskattes i ett av landene...

 

Kreditmetoden innebærer at begge land kan beskatte inntekten eller formuen, og at skattyter kan kreve at skatt som er betalt i utlandet kommer til fradrag i skatt (kreditfradrag) i det land skattyter er skattemessig bosatt eller hjemmehørende. Fradraget i skatt kan ikke overstige den del av norsk skatt som faller på den inntekten/formuen som er beskattet i utlandet.

 

Så her er det mer enn en metode. Og ser man i tabellen over de ulike lands avtaler, så viser den at metodene for USA er: Hovedmetode = F. Lønn = K, Forr = F

 

Normalt (hovedmetoden) skal man altså bare beskattes i ett land. Spørsmålet er i eksemplet over fortsatt hvilket. Men det står altså at kredittmetoden skal benyttes for lønnsinntekter, som sitat "innebærer at begge land kan beskatte inntekten eller formuen".

 

Jeg understreker at mye av dette er gresk for meg. Hvis noen her faktisk foregir seg å forstå skattesystemet i detalj, eller har praktisk erfaring med dette, kan de jo oppklare dette. :thumbup:

 

Forutsatt at trådstarter finner det interessant, selvfølgelig. Det er ikke meningen å hijacke tråden her.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Lionel Messi har både spansk og argentinsk statsborgerskap, men han kan bare ha det til han er 20 år. Han hadde før bare argentisk statsborgerskap, men fikk senere spansk også for å kunne spille for Barcelona (maks 3-5 utenfor EØS-regelen).

 

Husker dessverre ikke hvor jeg leste det, men tror det er sånn det fungerer. Ble litt i tvil nå, om det bare er i EU det gjelder eller om det er EØS.

Lenke til kommentar
Lionel Messi har både spansk og argentinsk statsborgerskap, men han kan bare ha det til han er 20 år. Han hadde før bare argentisk statsborgerskap, men fikk senere spansk også for å kunne spille for Barcelona (maks 3-5 utenfor EØS-regelen).

Husker dessverre ikke hvor jeg leste det, men tror det er sånn det fungerer. Ble litt i tvil nå, om det bare er i EU det gjelder eller om det er EØS.

6331624[/snapback]

Vel, reglene for Spanskt og Argentinsk statsborgerskap trenger jo ikke være de samme som for norskt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

UDI sier:

 

"Hvis du er født til dobbelt statsborgerskap fordi du har norsk og utenlandsk statsborgerskap etter dine foreldre (for eksempel norsk mor og utenlandsk far)"

http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7266

 

Jeg er usikker på hvordan dette skal tolkes.

Er det slik at alle som har en utenlandsk statsborger som mor eller far automatisk får dobbelt statsborgerskap? Eller er dette noe foreldrene må be om med én gang barnet er født? Eventuelt, dersom de ikke gjør dette, kan man da få gjort det senere, også etter fylt 18 eller 21 år?

Lenke til kommentar
Hvis du er under 20 år kan du to statsborgerskap. Når du fyller 21 må du velge.

6330064[/snapback]

 

Sikker på det?

 

Storebroren til en kroatisk kamerat av meg har både statsborgerskap i Kroatsia, og i Norge, han er over 21. Dette fordi han etterhvert skal velge om han vil spille for Norge eller Kroatsia i fotball, hvis sjangsen byr seg. Er dette spesiellt fordi han bedriver sport?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...