Gå til innhold

Har du Commodore 64 maskin/utstyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Var det ikke slik at alle CBM128 tilbød bytte mellom 64/128? Og så vidt jeg husker var 128'en så godt som uten noe reell programvare?

6347382[/snapback]

Stemmer det ja. Commodore 128 og 128D kunne "boote" i C64 modus enten ved å holde ned Commodoreknappen når man slo på, eller bare skrive GO64 i C128 modus.

Forøvrig kunne man også starte C128D med et originalspill i diskettstasjonen og den ville automatisk laste inn spillet når man slo på maskinen.

Synd med C128'en egentlig.. Den hadde potensialet om bare folk hadde laget skikkelige programmer som utnyttet den fullt ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Var det ikke slik at alle CBM128 tilbød bytte mellom 64/128? Og så vidt jeg husker var 128'en så godt som uten noe reell programvare?

6347382[/snapback]

Stemmer det ja. Commodore 128 og 128D kunne "boote" i C64 modus enten ved å holde ned Commodoreknappen når man slo på, eller bare skrive GO64 i C128 modus.

Forøvrig kunne man også starte C128D med et originalspill i diskettstasjonen og den ville automatisk laste inn spillet når man slo på maskinen.

Synd med C128'en egentlig.. Den hadde potensialet om bare folk hadde laget skikkelige programmer som utnyttet den fullt ut.

6368515[/snapback]

Er det noen som husker hvordan man starter en commodore 64 jeg låner en maskin jeg kjøpte en disketstasjon men det virker som jeg er blitt lurt for jeg får den ikke til jeg skriver load"¤",8,1 så return

så skriver jeg list å return men det skjer ikke noe hva gjør jeg feil

Skrevet (endret)

Oj dette er det lenge siden jeg har gjort men..Du skal sette i en diskett (husk å låse fast disketten med låsen ved "døra" på diskettstasjonen) og skrive LOAD "$",8,1 (8 er device-enheten for diskettstasjon)

så LIST. Troooor jeg..kanskje RUN? Har ikke hatt C64 på 15 år, og da hadde jeg kassettspiller. Det går garantert an å finne ut dette på nettet et sted. Søk etter C64 +diskettes eller noe sånt i Google. Kanskje du finner en PDF-scanna manual eller brukerguide.

Vær kreativ :)

Hvis det er orginalspill (eller bare ett spill på disketten) kan du skrive LOAD "*",8,1 så skal den autokjøre programfila på disketten.

Prøv uten " " hvis det ikke går. Minnet mitt er litt rustent på det området.

Den generelle regelen er at man først finner hva som er på disketten med load $, så skriver ordrett navnet på fila man vil kjøre som LOAD "NAVN",8,1 og så RUN når det er ferdig.

Endret av Bitex
Skrevet (endret)
så LIST. Troooor jeg..kanskje RUN?

Eh, har ikkje hatt C64...men i dei fleste gamle BASIC-variantar eg har brukt, vil LIST liste opp programmet som ligg i minnet. RUN verkar meir sannsynleg. :)

EDIT: Google er kjekt. :D

Kay

Endret av KayAU
Skrevet (endret)

Det følgende viser en liste over innhold på disketten.

LOAD"$",8,1

LIST

,8 er som nevnt diskettstasjonen, og ,1 betyr at det skal kjøres. Det er derfor mulig at du faktisk må skrive LOAD"$",8 ettersom en liste faktisk ikke kan kjøres :)

Etter å ha fått listen over innholdet på disketten, velger du hvilket spill / program du skal kjøre. Hvis disketten for eksempel inneholder "KUNGFU", skriver du

LOAD"KUNGFU",8,1

Hvis spillet da ikke kjøres automatisk etter det er ferdig lastet, skriver du "RUN".

Enjoy!

Edit: D'oh.Så ikke at Bitex skrev akkurat det samme nederst i innlegget sitt. Jaja. Sånn går det når man har det litt for travelt..

Endret av cetram
Skrevet

LIST-kommandoen i dette tilfellet jobber mot det du allerede har lasta inn med LOAD"$",8

$ betyr å se liste over det som er på enheten. Den lister ikke et basic-program.

Skrevet (endret)
Det følgende viser en liste over innhold på disketten.

LOAD"$",8,1

LIST

,8 er som nevnt diskettstasjonen, og ,1 betyr at det skal kjøres. Det er derfor mulig at du faktisk må skrive LOAD"$",8 ettersom en liste faktisk ikke kan kjøres :)

Etter å ha fått listen over innholdet på disketten, velger du hvilket spill / program du skal kjøre. Hvis disketten for eksempel inneholder "KUNGFU", skriver du

LOAD"KUNGFU",8,1

Hvis spillet da ikke kjøres automatisk etter det er ferdig lastet, skriver du "RUN".

Enjoy!

Edit: D'oh.Så ikke at Bitex skrev akkurat det samme nederst i innlegget sitt. Jaja. Sånn går det når man har det litt for travelt..

6370935[/snapback]

tusen takk for hjelpen takke være deg fikk jeg det til, har du c64 du eller?

jeg vil også takke alle som har hjelpt meg, tusen takk

ps er det noen som sitter på joystikker til commodore 64, som kan avse dem ta kontakt.

er også inntrisert i alt som har med commodore 64 egentlig har du disketter type 5.25 er jeg intrisert men som sagt jeg er intrisert i alt som har med commodore å gjøre.

Endret av bluesmoke
Skrevet

er det noen som har utstyr å avse til commodore 64 så er jeg intrisert, kansje du har en joystikk liggende eller noe,hadde vært fint om du tok kontakt

er det noen som vet om det går ann å få tak i joystikker ?

lurer på om man kan bygge om joypad til ps2 bare bytte kontakt, er det mulig?

kom gjerne med tips og ideer rundt emne

uannsett tusen takk alle sammen.

Skrevet

Bluesmoke - har ikke C64 nå, men jeg vokste opp med Sharp MZ700 og CBM64 (egentlig en 128), så det er utrolig hva som fremdeles sitter i fingrene. Fremdeles har jeg steinkontroll på shift-run bevegelsen, selv om jeg ikke har hatt verken "run" tast eller kassettspiller i nærheten av datamaskinene mine på rundt 20 år :)

Til det andre du spør om, ta noen søk på google etter f eks CBM64, joystick og modding / mods. Det er ganske mange som fremdeles driver og leker med maskinvare til CBM64 der ute :)

Skrevet

C64 er fortsatt stort i Tyskland av alle steder. Du vil nok finne drøssevis av kjøp/salg sider hvis du søker litt rundt. I Tyskland er det flere store C64-magasiner, og det lages fremdeles software til den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...