Gå til innhold

Problem med klokking med et 7900GT ?


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

har moderator fjernet aktullet tråder om 7900gt?

 

du må kjøle ned 3 sorte plastdingser på baksidne av kortet.

når kortet står i maskinen atx tower.

så på høyresiden av skjermkortet på oppsiden, innerst mot hovedkortet.

skal du teipe 1 heatsink, mest effektiv med kobber og 60x60 mm vifte som kan skrus gjennom et hull som er fra før av på skjermkortet og ligge litt i vinkel vilende på noe på skjermkortet så det står stillt.

 

Det burde en gjøre uansett fordi denne ene av disse blir stekeplate varm. t.o.m lenge etter maskinen er skrudd av så brenner du deg fortsatt på denne.

kalles for "ic".

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Hei..

 

Jeg har et Asus EN7900GT kort.

 

Link : http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=341257

 

Core clock :  450MHz

 

Memory clock : 660MHz

 

Så klokket jeg opp til 460MHz/670Mhz først. Det gikk jo fint.

 

Korte ligger på 40 - 45 Grader hele tida.

 

Men så klokket jeg opp til 470MHz/680MHz, da begynte det å komme røde, gule, grønne småe prikker opp på skjermen. Akkurat som du ser opp på himmelen en mørk vinter kveld og det er masse stjerner som lyser oppi himmeln  :!:

 

Også skulle jeg åpne Xfire, da begynte skjermen å blinke Svart, også ble skjermen vanlig igjen. Svart, og så ble skjermen vanlig igjen.

 

Sann kan den stå å blinke helt til jeg restarter pc'en.

 

Noen andre her som har problem med å klokke et 7900GT ?

 

Takk for alle svar!

6318788[/snapback]

 

 

Er det nå hjelp å få?

6319568[/snapback]

 

 

det kalles anti-facts å det skjer når du har klokket skjermkortet litt for mye, dette kan også ødelegge skjermkorte etter tid..

 

Så du burde ikke klokke det over 460MHz/670Mhz tror jeg:)

 

MVH Tom

 

Mitt Geforce 6600gt er 500mhz/900mhz orginalt  :tease:

6319741[/snapback]

 

 

Ok, men det burde nu greie å klokke lengre enn 470MHz/670MHz egentlig.. Eller gjør det d?

6319904[/snapback]

 

1: Dobbeltpost i begynnelsen (FyFy ikke være så utålmodig)

2: Det heter Artifracts og kommer av at du har klokket de tlitt for langt

3: Har hørt at veldig mange 7900GT kort har problemer når det gjelder overklokking, så de er ikke ideelle til å overklokke, men er du heldig, får du er bra eksemplar som er veldig bra til å overklokke ;)

4: Du kan jo prøve å voltmodde (ikke å anbefale, med mindre du kan det)

5: Sorry for alle "Quotene" :p

 

Mvh: Christopher

Lenke til kommentar

3: Har hørt at veldig mange 7900GT kort har problemer når det gjelder overklokking, så de er ikke ideelle til å overklokke, men er du heldig, får du er bra eksemplar som er veldig bra til å overklokke ;)

Der tar du feil da 7900gt klokker opp til 80% hvis du tør det er bare det at rundt 5% av de kortene som er produsert har et problem med ICene så når kortet plutslig yter ganske så mye dårligere etter noen uker sender du de tilbake og for et nytt da det er produksjon feil ...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Lurer på om jeg har et kort som klokker jævlig dårlig eller om jeg gjør noe feil ...

 

Har et XFX 7900GT som jeg maks klarer 535MHz på kjerne. Prøver jeg 540MHz begynner det smått å komme artifacts i Canyon Flight og Deep Freeze i 3DMark06. Minnet har jeg klokket til 850MHz dog har jeg ikke prøvd å finne noe maks på dette.

 

Har montert på VF-900 og jeg bruker ATI-Tool for klokking. Temperatur ligger på 38-45 grader, IC -ene på baksiden er ikke varme i det hele tatt.

 

Noen som har noen tips eller idéer til hva som kan gjøres for å få til høyere klokk på kjerne? Hadde håpet å få til minst 580MHz.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Lurer på om jeg har et kort som klokker jævlig dårlig eller om jeg gjør noe feil ...

 

Har et XFX 7900GT som jeg maks klarer 535MHz på kjerne. Prøver jeg 540MHz begynner det smått å komme artifacts i Canyon Flight og Deep Freeze i 3DMark06. Minnet har jeg klokket til 850MHz dog har jeg ikke prøvd å finne noe maks på dette.

 

Har montert på VF-900 og jeg bruker ATI-Tool for klokking. Temperatur ligger på 38-45 grader, IC -ene på baksiden er ikke varme i det hele tatt.

 

Noen som har noen tips eller idéer til hva som kan gjøres for å få til høyere klokk på kjerne? Hadde håpet å få til minst 580MHz.

6826786[/snapback]

 

ATI-Tool på et nvidia kort? :innocent:

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg har et kort som klokker jævlig dårlig eller om jeg gjør noe feil ...

 

Har et XFX 7900GT som jeg maks klarer 535MHz på kjerne. Prøver jeg 540MHz begynner det smått å komme artifacts i Canyon Flight og Deep Freeze i 3DMark06. Minnet har jeg klokket til 850MHz dog har jeg ikke prøvd å finne noe maks på dette.

 

Har montert på VF-900 og jeg bruker ATI-Tool for klokking. Temperatur ligger på 38-45 grader, IC -ene på baksiden er ikke varme i det hele tatt.

 

Noen som har noen tips eller idéer til hva som kan gjøres for å få til høyere klokk på kjerne? Hadde håpet å få til minst 580MHz.

6826786[/snapback]

 

ATI-Tool på et nvidia kort? :innocent:

6876799[/snapback]

 

Det skal ikkje vere problem etter det eg har sett...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
det kalles anti-facts å det skjer når du har klokket skjermkortet litt for mye, dette kan også ødelegge skjermkorte etter tid..

 

Så du burde ikke klokke det over 460MHz/670Mhz tror jeg:)

 

MVH Tom

 

Mitt Geforce 6600gt er 500mhz/900mhz orginalt  :tease:

6319741[/snapback]

anti-facts=artifacts, tror jeg du mener

Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med å klokke mitt XFX 7900GT 470/685 med VF-900.

Core klokker til 590 på core uten artifacts i atitool.

Klokker jeg derimot minnet noe særlig begynner skjermen å blinke svart, og jeg må reboote for å få systemet stabilt igjen. Temp på core ligger på 45-48C load, og IC-ene er ikke særlig varme. Kan for liten strømforsyning være skyld i dette? Kjedelig er det uansett..

 

Edit: Jeg fikk nå kjørt ATItool uten artifacts og 3dmark05 @ 605/865. Helt greit egentlig, men faen vil ha mer =)

Rivatuner gir meg beskjed om at driveren ikke klarte frekvensene om jeg skrur opp noe mer. Mulig å disable dette?

Endret av frostbitten
Lenke til kommentar

605 er jo ikke så aller verst. Jeg trodde faktisk at disse XFX-kortene skulle være klokkevennlige, men det var iallfall ikke mitt. Det ligger nå på 540/850. Ligger GPU høyere enn 545MHz- uavhengig av minnet, så kommer det frem et par små hvite prikker i 3DMark06 HDR-test, og enda 10MHz til så kommer de pene fargene ... Jeg klokker forøvrig høyere med ATITool enn RivaTuner. Gjorde du noe spesielt eller utenom det vanlige for å få til 605?

Lenke til kommentar
605 er jo ikke så aller verst. Jeg trodde faktisk at disse XFX-kortene skulle være klokkevennlige, men det var iallfall ikke mitt. Det ligger nå på 540/850. Ligger GPU høyere enn 545MHz- uavhengig av minnet, så kommer det frem et par små hvite prikker i 3DMark06 HDR-test, og enda 10MHz til så kommer de pene fargene ... Jeg klokker forøvrig høyere med ATITool enn RivaTuner. Gjorde du noe spesielt eller utenom det vanlige for å få til 605?

6994652[/snapback]

 

Spørsmål: Hvordan klokker du nVidia i ATITool? Jeg får bare beskjed om at ingen ATI-kort ble funnet i min pc, så blir alle innstillinger deaktivert. Artifacts-testen kan jeg dog kjøre.

 

Gjorde ikke noe spesielt bortsett fra å først øke vcore, så minne gradvis til jeg akkurat ikke fikk artifacts i atitool. Merk at jeg har en vf-900 kjøler, med heatsinks på minne.

Lenke til kommentar
Hmm øke VCore, kanskje der problemet mitt ligger. Hvor økte du spenningen?

 

Vedrørende ATITool så gjorde jeg ingenting annet enn å starte programmet og bruke det på vanlig måte. Fikk ingen feilmeldinger ... Bruker selv vf-900 (med HS på minnet). Jeg bruker forøvrig versjon 0.25 beta 15.

6995092[/snapback]

 

Jeg mente core :D Trøtt her jeg sitter.. Har ikke rørt spenningen ennå, men voltmod frister.

Kjørte nettopp 580/925 uten artifacts. Stilte litt på core, så litt på minne - plutselig begynner skjermen å blinke svart, og jeg må reboote. Aner du hva som kan være årsaken?

Skal prøve med betaen nå..

Lenke til kommentar

Vel, å øke minnet for høyt er ikke en god ting, da det i de fleste tilfeller resulterer i noe ustabilitet, men som regel heller merkbar nedgradert ytelse (kan lett sees i 3DMark-tester). Jeg ville nok ikke gått over 900. Det at skjermen blinker svart er nok et tegn på for høy overklokk. Husk at GPU er mer ømfintlig for overklokking enn prosessorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...