Gå til innhold

En stemme teller ikke, derfor stemmer jeg ikke


Anbefalte innlegg

Man kan ikke hive alle prinsippene sine på bålet til fordel for politikerne. Man skal jo kunne stå for de valg man tar, også valget med å stemme på et parti.

I det norske samfunn må man ignorere enkelte av prinsippene sine, fordi man aldri vil finne et parti man er 100% enig med. Det blir å velge det minste ondet, eller et parti som flytter landet i den retningen man selv ønsker at det skal gå.

6324022[/snapback]

 

Som nevnt, alt har en grense. Om den går med 20%, 60%, 90% eller 99% får være opp til en og hver. Aldri i verden om jeg av prinsipp uansett vil stemme et av partiene.

 

Man skal faktisk stå for de valg man tar. Jeg verdsetter stemmeretten min alt for høyt til å gi stemme til noen jeg ikke mener fortjener den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En stemme teller ikke, derfor stemmer jeg ikke

 

En stemme teller så derfor mener jeg at du tar feil.

6312999[/snapback]

Pls da, du skjønner hva jeg mener, en stemme utgjør ingen merkbar/avgjørende forskjell.

6313037[/snapback]

Og hvis 500 000 tenker det samme som deg ?

6325495[/snapback]

 

Hvis disse 500 000 teoretisk sett er spredt utover på alle partiene ville det ikke utgjort noen forskjell.

6325871[/snapback]

Og du tror virkelig det ?

Saken er også det at folk som har mer penger enn andre bruker sin stemmerett, mens de som ikke har så mye gir blaffen. Det vil si at de som stemmer, får det de vil mye enklere.

Lenke til kommentar

Din ene stemme vil ikke utgjøre noen forskjell nei.

 

Men hvis du ikke stemmer, har du i mine øyne ingen rett til å klage over utfallet etterpå, med mindre du stemmer blankt. Du har jo overlatt valget til alle andre.

 

Det er hyklersk å klage på partiene når du selv ikke har stemt. Hvis du ikke holder med noen; vis det ved å stemme blankt.

Lenke til kommentar
Din ene stemme vil ikke utgjøre noen forskjell nei.

 

Mest sannsynlig ikke, men den kan i teorien gjøre det.

 

Men hvis du ikke stemmer, har du i mine øyne ingen rett til å klage over utfallet etterpå, med mindre du stemmer blankt. Du har jo overlatt valget til alle andre.

 

Det har man vel om man stemmer blankt også. Det er ingen praktisk forskjell på å stemme blankt og å ikke stemme i det hele tatt.

Hvis man ikke stemmer => Ingen partier får ens stemme.

Hvis en stemmer blankt => Ingen partier får ens stemme.

Lenke til kommentar
Men hvis du ikke stemmer, har du i mine øyne ingen rett til å klage over utfallet etterpå, med mindre du stemmer blankt. Du har jo overlatt valget til alle andre.

 

Det har man vel om man stemmer blankt også. Det er ingen praktisk forskjell på å stemme blankt og å ikke stemme i det hele tatt.

Hvis man ikke stemmer => Ingen partier får ens stemme.

Hvis en stemmer blankt => Ingen partier får ens stemme.

6344056[/snapback]

 

Nei, ingen praktisk forskjell, men en stor prinsipiell forskjell.

 

De som ikke stemmer gir faen og gir fra seg alle beslutninger til andre (mao ingen rett til å klage i ettertid). De som stemmer blankt er misfornøyd med alt og alle og kan selvsagt klage (men ingen hører på dem).

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

 

De som ikke stemmer gir faen og gir fra seg alle beslutninger til andre (mao ingen rett til å klage i ettertid). De som stemmer blankt er misfornøyd med alt og alle og kan selvsagt klage (men ingen hører på dem).

6344249[/snapback]

 

Dette kan da du og alle andre umulig vite. Om "Per" er misfornøyd med alternativene og vil sende et signal til alternativene ved å sørge for at størrelsen på "hjemmesitterpartiet" blir større, så gir vitterlig Per ikke faen. Han bruker den makt det er å ikke stemme til å sende et signal han ønsker :)

Lenke til kommentar

Kanskje blanke stemmer burde telle...

 

For eksempel slik at de gikk til fratrekk på antall mandater. Så om det er 16 representanter fra Akershus, og det var 10-15% som møtte opp og stemte blankt, ville de to mandatene med færrest stemmer bak seg miste plassen, og Akershusbenken ville bare få 14 representanter den perioden.

 

Noen tomme seterader på Stortinget ville kanskje gi politikerne litt mere incentiv til å få opp valgdeltagelsen, i motsetning til idag hvor det bare utgjør en teoretisk problemstilling.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Kanskje blanke stemmer burde telle...

 

.....

 

Noen tomme seterader på Stortinget ville kanskje gi politikerne litt mere incentiv til å få opp valgdeltagelsen, i motsetning til idag hvor det bare utgjør en teoretisk problemstilling.

 

Geir :)

6344345[/snapback]

 

 

Helt klart :)

 

Har lenge spøkt med kollegaer om å starte partiet "Det blanke", hvor det eneste formålet er at seteradene som vinnes på tinget skal stå tomme, evt fylles opp av voksdukker av Al Bundy, Homer Simpson o.l :mrgreen:

 

Det er synd politikere avfeier "hjemmesitterpartiet" med at dette er personer som ikke bryr seg. Jeg tror det er en sannhet med modifikasjoner.

 

Man trenger tross alt kun 28% av folket for å få flertall :)

 

Om da de som ikke kan eller vil stemme regnes som folk da... ;)

Lenke til kommentar

 

De som ikke stemmer gir faen og gir fra seg alle beslutninger til andre (mao ingen rett til å klage i ettertid). De som stemmer blankt er misfornøyd med alt og alle og kan selvsagt klage (men ingen hører på dem).

6344249[/snapback]

 

Dette kan da du og alle andre umulig vite. Om "Per" er misfornøyd med alternativene og vil sende et signal til alternativene ved å sørge for at størrelsen på "hjemmesitterpartiet" blir større, så gir vitterlig Per ikke faen. Han bruker den makt det er å ikke stemme til å sende et signal han ønsker :)

6344300[/snapback]

 

Han gir kanskje ikke faen, men han gir signal om at han gir faen. Hvis han vil bruke den makt det er å ikke stemme til å sende et signal han ønsker, så stemmer han blankt.

 

Det er stor forskjell på ikke å stemme og det å stemme blankt (prinsipielt).

Hvis han ikke stemmer gir han signal om at han gir faen. Hvis han stemmer blankt gir han signal om at han ikke holder med noen av partiene.

 

Per vil vel gjerne vise at han ikke gir faen selv om han ikke holder med noen av partiene?

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar
Per vil vel gjerne vise at han ikke gir faen selv om han ikke holder med noen av partiene?

6344473[/snapback]

Jo, prinsipielt har du rett, men siden poltikerne sier at "vi kommer til å forkaste stemmen din i alle fall, akkurat som andre ugyldige stemmer" sender de signal til Per om at han like gjerne kan sitte hjemme hvis han ikke gidder å stemme på noen av dem.

 

Og da gjør gjerne Per akkurat det. Han føler at han ikke får vist at han ikke gir faen selv om han stemmer blankt, med mindre han møter naboen i valglokalet da.

 

Jeg tror allikevel det passer politikerne bedre med hjemmesittere enn med blanke stemmer, da kan de skylde på folks manglende interesse for samfunnet, og gjøre det til et abstrakt problem: "Hvofor er ikke mennsker opptatt av sin egen fremtid?" istedet for et konkret et: "Hvorfor stemmer de ikke på oss?"

 

Derfor bør man kanskje møte opp og stemme blankt...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Kanskje blanke stemmer burde telle...

 

For eksempel slik at de gikk til fratrekk på antall mandater. Så om det er 16 representanter fra Akershus, og det var 10-15% som møtte opp og stemte blankt, ville de to mandatene med færrest stemmer bak seg miste plassen, og Akershusbenken ville bare få 14 representanter den perioden.

 

Noen tomme seterader på Stortinget ville kanskje gi politikerne litt mere incentiv til å få opp valgdeltagelsen, i motsetning til idag hvor det bare utgjør en teoretisk problemstilling.

 

Geir :)

6344345[/snapback]

Tja.. Det er viktig for en region å ha mange representanter på stortingen - uansett hvilket parti de representerer. En stortingsrepresentant jobber aktivt for å gi sin region fordeler. Hvis forslaget ditt trer i kraft Geir vil det være direkte ødeleggende for min region å stemme blankt fremfor å ikke møte opp på valgkontoret, hva oppnår vi med det? Hvis jeg har valget mellom å ødelegge for meg selv og min region ved å møte opp på valgkontoret og stemme blankt, eller å sitte hjemme og ikke ødelegge for meg selv - gjett hva jeg velger.

Hvis du omformer ideen din til å inkludere alle som ikke avgir gyldig stemme (inklusiv de som ikke avgir stemme i det hele tatt), kan jeg være enig :)

 

---------

 

En stemme kan ta bety ganske så masse. I USA hadde de valg om hvilket språk som skulle bli hovedspråket i landet, Engelsk vant med en stemme over Tysk.

6324054[/snapback]

For det første er påstanden din er feil, noe andre i tråden har påvist. For det andre har den, IMO, liten relevans til denne tråden da marginene i [sett inn lovgivende organ her] er langt langt mindre enn i en folkeavstemning.

Lenke til kommentar
Lotteri: Alle som avgir stemme er med i trekningen om en million kroner, hus og bil. Da tror jeg andelen hjemmesittere minker betraktelig.  :innocent:

6357698[/snapback]

Hvor skulle så disse pengene komme ifra? 10 kroner mer skatt i året ? :)

6359126[/snapback]

Jepp. Eller vi kan ta 0,001% av ekstrainntektene fra oljen.

Lenke til kommentar
Lotteri: Alle som avgir stemme er med i trekningen om en million kroner, hus og bil. Da tror jeg andelen hjemmesittere minker betraktelig.  :innocent:

6357698[/snapback]

 

Kanskje det ikke er så dumt :) Men det vil vel kanskje underbygge et eller annet? Føler bare at det er en hake ved det. ;) Men kommer ikke helt på hva...

Lenke til kommentar
Lotteri: Alle som avgir stemme er med i trekningen om en million kroner, hus og bil. Da tror jeg andelen hjemmesittere minker betraktelig.  :innocent:

6357698[/snapback]

Kanskje det ikke er så dumt :) Men det vil vel kanskje underbygge et eller annet? Føler bare at det er en hake ved det. ;) Men kommer ikke helt på hva...

6360126[/snapback]

Vel, det vil jo føre til at folk som absolutt ikke har noen anelse om hva de egentlig står for politisk, vil stemme. Kanskje på et ttilfeldig parti. Så det blir jo litt lotteri-aktig den veien også. ;)

Lenke til kommentar

Selv om jeg er rimelig politisk inresert, så har jeg store problemer når jeg skal stemme.

 

Er ening i store delere av mange partier sine hjertesaker, og dypt uening i andre deler. Dette da jeg på noen områder heller meget stærk til høyre, på andre områder heller jeg sterkt til venstre, dog ikke slik at jeg vil ha det beste fra begge sider, men en politikk innenfor forsvarlige rammer.

 

Og særskilt vanskelig er det når ingen partier har programfestet Nord Norge som egen stat.

 

Men samme fan , ja så stemmer jeg, ellers kan jeg jo ikke delta i morsomme og oppheta debatter.

 

Men jeg er rimelig lei av FRP sine konklusjoner, selv om de faktisk har endel riktige utsagn som bla jeg vil like å se en økonom tilbakevise "Det er ikke inflasjonsdrivende å bruke oljepenger i utlandet til utstyr for Norge som forbedrer effektivitet".

 

Og akkurt denne logikken som er korrekt gjør at jeg skal (mitt foreløbige) valg stemme FRP neste stortingsvalg. Men jeg gruer til andre mulige hopp og sprett fra den siden, men mulig de blir ansvarlig i regjering, de bør jo i allefall klare seg likebra som SV.

 

Godt valg , stem !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...