Gå til innhold

Opprettelse av nytt "høyreside"-parti


Anbefalte innlegg

Jeg og et par klassekamerater er i gang med planleggingen av et nytt politisk parti, og med denne tråden søker jeg litt respons og kanskje noen vil bli med oss..

 

Grunnen til å starte dette partiet er at:

-Vi har mange idéer

-Vi er samfunnsengasjerte

-Vi føler alle at det mangler et alternativ til sånne som oss:P

-Vi er mot sosialisme

 

For å bli med i dette tråden bør du:

-Være saklig

-Ligge til høyre for omtrent mellom KrF og FrP på partiskalaen (begge de 2 nevnte er innenfor).

-Helst være over 16 år, men ikke et krav.

Det er også en fordel å bo i Oslo-området, siden vi alle er fra Oslo og Akershus av praktiske årsaker, men vi kommer nok til å kommunisere mest på nettet, så det er ikke noe krav.

 

Jeg vil at tråden skal holdes fri fra sosialistiske innspill, spam/junk, usaklige innlegg.

 

MvH

Lasse

 

Oppdateringer

 

Generelle standpunkt (ikke utdypet):

-Vi vil ha en liten og sterk stat, ikke en stor og svak

-Mot sosialisme

-For privatisering, så langt det er fornuftig

-Forandre velferdsstaten i en riktig retning

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere skal starte et parti. Men i den første tråden så informerer dere ikke en gang hva partiet står for? Bortsett fra at dere ikke liker venstre siden.

6309308[/snapback]

Vi er veldig i oppstartsfasen og spør etter innspill. Som jeg skrev har vi mange idéer, men det er ikke så godt sortert enda. Jeg skal utvide relativt raskt..

 

Edit:

For å komme med noen av mine innspill, så mener jeg at det skal være lønnsomt å arbeide, legalisere privatisering av skoler, sykehus og byråkratiske poster som kan la seg gjøre å flytte over på bedriftene. Jeg er ikke for avskaffelse av velferdsstaten.

Jeg forteller veldig flatt nå, men forslagene mine er ikke uten forbehold og gjennomtenking, men velger å foreløpig ikke utdype så mye.

 

Edit2: Ser at McFly liker å bryte med trådens regler og kommer med ufornuftige, og lite konstruktive innspill. Rapportert.

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Hva er hensikten med tråden, viss dere i det hele tatt har noen hensikt utover det å skaffe medlemmer til et parti dere faktisk ikke enda er sikre på hva skal stå for?

 

Og sist men ikke minst, ønsker dere faktisk debatt om de såkalte standpunktene deres? Viss dere ikke ønsker det har det kanskje veldig lite for seg å poste en tråd om det i kategorien som dere gjorde.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Jeg har oppdatert 1. post litt nå. Hensikten med tråden er å få noen til å vise interesse og komme med forslag og kanskje bli med på prosjektet.

Vi er grovt sett sikre på hva det skal stå for, men jo flere fornuftige innspill (sett med våre øyne).

 

Hensikten med tråden er ikke at noen skal poste ukonstruktive innlegg.

Lenke til kommentar
Jeg har oppdatert 1. post litt nå. Hensikten med tråden er å få noen til å vise interesse og komme med forslag og kanskje bli med på prosjektet.

Vi er grovt sett sikre på hva det skal stå for, men jo flere fornuftige innspill (sett med våre øyne).

 

Hensikten med tråden er ikke at noen skal poste ukonstruktive innlegg.

6309435[/snapback]

 

Men igjen; ønsker dere debatt om standpunktene, og hva er egentlig et ukonstruktivt innlegg?

 

Deler du den oppfatningen som så mange andre her gjør, at konstruktivt innlegg er et som deler samme oppfatning som deg, og et ukonstruktiv innlegg er det motsatte, altså et som ikke deler samme oppfatning som deg?

 

For øvrig virker det noe useriøst å ha med i "programmet" at man er mot sosialisme, men, men, det fyller jo i hvert fall opp litt plass.

 

;)

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Nei. Jeg mener et konstruktivt innlegg svarer på 1. post, og ikke stiller spørsmål ved tråden, siden det ikke har blitt bedt om det. Det var ikke meningen å virke irritert på deg, siktet mest til McFlys første innlegg.

 

Jeg vil i denne tråden, kun motta svar fra de som vil delta på prosjektet eller komme med innspill om sine meninger, så lenge de oppfyller kravene i første post. Denne tråden er ikke laget for å fremme mine meninger, og få respons på disse, men å rekruttere politisk engasjerte personer som støtter min politiske mening.

Dere som ikke støtter prosjektet, kan forlate tråden uten å kommentere den.

Lenke til kommentar
Nei. Jeg mener et konstruktivt innlegg svarer på 1. post, og ikke stiller spørsmål ved tråden, siden det ikke har blitt bedt om det. Det var ikke meningen å virke irritert på deg, siktet mest til McFlys første innlegg.

 

Jeg vil i denne tråden, kun motta svar fra de som vil delta på prosjektet eller komme med innspill om sine meninger, så lenge de oppfyller kravene i første post. Denne tråden er ikke laget for å fremme mine meninger, og få respons på disse, men å rekruttere politisk engasjerte personer som støtter min politiske mening.

Dere som ikke støtter prosjektet, kan forlate tråden uten å kommentere den.

6309492[/snapback]

 

Jeg vil våge, før jeg forlater tråden, å sette spørsmålstegn ved hvilket signal om seriøsitet du ønsker å sende ut når du faktisk ikke ønsker debatt om dine meninger, og skriver i "programmet" at du er mot sosialisme.

Lenke til kommentar

For øyeblikket er vi som er idéhavere medlem av Unge Høyre, og FpU, uten nødvendigvis å ha forskjellige standpunkter. Vi tenker i hovedsak en slags mellomting.

Høyre synker på meningsmålingene, grunn: Totalt anonyme. De har god politikk, men gjør ingenting for å vinne velgere.

FrP (mitt parti atm): Store løfter, uten noen konkret plan. Litt vinglete.

 

Disse er feilene jeg ser, men vær så snill og ikke spor av over denne. Ber om å ikke bli kommentert her, men det er mitt syn alene. Hold dere On-T.

 

edit:

Første navnforslag: "Borgerlig Felleskap"

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Jeg vil våge, før jeg forlater tråden, å sette spørsmålstegn ved hvilket signal om seriøsitet du ønsker å sende ut når du faktisk ikke ønsker debatt om dine meninger, og skriver i "programmet" at du er mot sosialisme.

6309509[/snapback]

Hørt om "sinte unge menn"?

 

Personlig har jeg liten sans for partier som kjemper mot noe. Skal jeg stemme på et parti må det tuftes på egne verdier og ikke motstand mot andres. Selvsagt har alle politikere sine feider og angrep mot konkurrenter, men det bør være noe som skjer i det daglige og ikke noe som står i partiprogrammet.

Lenke til kommentar
Jeg vil våge, før jeg forlater tråden, å sette spørsmålstegn ved hvilket signal om seriøsitet du ønsker å sende ut når du faktisk ikke ønsker debatt om dine meninger, og skriver i "programmet" at du er mot sosialisme.

6309509[/snapback]

 

Dette er ikke en debatt, men heller en tråd for å rekruttere til prosjektet. Vil ikke ha kommentarer mot idéene, for det er ikke hensikten.

Lenke til kommentar
Jeg vil våge, før jeg forlater tråden, å sette spørsmålstegn ved hvilket signal om seriøsitet du ønsker å sende ut når du faktisk ikke ønsker debatt om dine meninger, og skriver i "programmet" at du er mot sosialisme.

6309509[/snapback]

 

Dette er ikke en debatt, men heller en tråd for å rekruttere til prosjektet. Vil ikke ha kommentarer mot idéene, for det er ikke hensikten.

6309600[/snapback]

 

Da hadde det muligens vært en idé med en tråd en kunne få gjort det, for man greier faktisk ikke å holde en tråd til emnet når emnet ikke skal inneholde noen som helst form for diskusjon.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
-Vi vil ha en liten og sterk stat, ikke en stor og svak

-Mot sosialisme

-For privatisering, så langt det er fornuftig

-Forandre velferdsstaten i en riktig retning

 

Dette sier vel egentlig veldig lite om partiet deres. Er det noen som har programfestet å forandre velferdssaten i en gal retning? Hva har dere tenkt å gjøre med velferdsstaten som er bedre enn hva vi har eller hva andre har foreslått.

 

Det samme gjelder for privatisering, hvem er det som vil privatisere det som ikke er fornuftig? Og dere bør definere hva som er sosialisme altså den typen dere misliker og hvorfor den er gal. Både KRF og FRp kan defineres som sosialister av visse mennesker.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Det forresten litt morsomt å se på standpunktene. La ikke merke til det først, men jeg har noen kommentarer nå:

 

-Vi vil ha en liten og sterk stat, ikke en stor og svak

Hvordan tar dere stilling til stor og sterk? Eller liten og svak? Er det egentlig noen som vil stemme for noe som er svakt? (Det siste blir vel mer en reklamesak)

 

-Mot sosialisme

Har jeg kommentert.

 

-For privatisering, så langt det er fornuftig

Hvem vil vel ikke gjøre noe som er fornuftig? Er dere for planøkonomi om dere begynner å tvile på privatisering?

 

-Forandre velferdsstaten i en riktig retning

Kan du nevne noen som ved sine fulle fem ønsker å forandre den i gal retning?

Lenke til kommentar

Ingenting er programfestet. At vi er mot sosialisme er et grunnlag for å bli med. Ingenting er heller detaljplanlagt enda. Tenkte vi skulle samle fler til å bli med på det.

Kan dere som ikke skulle ha noe interesse for å støtte partiet holde meningene deres på andre tråder. Dere som kanskje kunne tenke dere å bli med, men er kritiske eller har spørsmål må gjerne bli.

 

Stor og svak stat: Mye byråkrati, lite fellesskap, feil bruk av omsorgstjenester (mer lønnsomt å leve på trygd enn å prøve og komme tilbake i arbeid f.eks.). Kort sagt; dagens situasjon.

Liten og sterk stat: Nesten det motsatte i praksis. Effektivisering av staten, rettferdig fordeling, og et godt verdigrunnlag (Copyright, U.Høyre på det siste ordet).

Dette partiet er ikke ulikt noen av partiene jeg har nevnt vi støtter nå, men vi kommer til å skille oss fra dem. Skal synliggjøre detaljer når detaljene kommer.

 

Vil ikke ha kommentarer på det siste heller. Inviter meg heller til diskusjon i annen tråd eller på pm.

Lenke til kommentar
(mer lønnsomt å leve på trygd enn å prøve og komme tilbake i arbeid f.eks.).

6309778[/snapback]

 

Slik vil det alltid være så lenge man har trygder. Årsaken er at de laveste lønningene legger seg akkurat så mye over trygda at man får nok søkere.

 

Hva mener du forresten er "rettferdig fordeling"`? Mer til den "feite" middelklassen og mindre til andre?

Lenke til kommentar
(mer lønnsomt å leve på trygd enn å prøve og komme tilbake i arbeid f.eks.).

6309778[/snapback]

 

Slik vil det alltid være så lenge man har trygder. Årsaken er at de laveste lønningene legger seg akkurat så mye over trygda at man får nok søkere.

 

Hva mener du forresten er "rettferdig fordeling"`? Mer til den "feite" middelklassen og mindre til andre?

6309840[/snapback]

Takk for et fornuftig innlegg :)

Min tanke rundt dette er en form for planskatt.

Som sagt igjen er partiet bare på idéstadiet, og mine meldinger kan vike fra de andre idéyterenes. Om du fyller kriteriene i 1. post, får du ha innspill for resultatet.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Det finnes mer enn nok partier fra før i Norge, så dersom man skal starte opp et nytt parti, bør man ha en politikk som skiller seg radikalt fra de andre partienes politikk. Dette er ganske enkelt fordi folk heller vil stemme på et stort parti enn et lite parti dersom to partier likner hverandre. På den måten får de størst innflytelse. Dersom man skal gidde å stemme på et lite parti, må det være fordi det skiller seg i så pass stor grad fra de store partiene at det er verdt det. Jeg kan ikke se at dette nye partiet har noe å bidra med i den forbindelse. Trådstarter kan jo som et utgangspunkt reflektere litt over hvorfor folk skulle stemme på dette nye partiet istedenfor Høyre og Frp.

 

Dersom trådstarter likevel vil satse på å starte et nytt parti, kan det være greit å vite at det innebærer en god del arbeid. Bare for å få registrert et partinavn, må man samle inn 5000 underskrifter. Med mindre man får like mange stemmer ved førstkommende valg, må man samle inn like mange underskrifter ved neste valg for å kunne stille lister, eventuelt 500 i hvert fylke. Man kan spørre seg om det er verdt strevet når politikken uansett er mer eller mindre helt lik Høyres.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...