Gå til innhold

Lage en datamaskin lik menneskehjernen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I teorien ja. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal være mulig. Faktisk, så tror jeg det vil være en underdrivelse, da menneskehjernen er ekstremt ueffektiv og fylt til randen av alt mulig tull.

 

Et viktigere spørsmål er kanskje: Om/Når man lager en slik hjerne, vil den ha bevissthet på samme måte som et menneske? Og for den saks skyld, har min Opteron 165 en (primitiv) bevissthet? Hvis nei, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Leste en gang for lenge siden at dersom vi mennesker, med dagens tenkologi, skulle koplet en hjerne måtte hver eneste person på hele kloden sittet i omlag 300år og bare koplet/loddet sammen ledninger. Hjernen inneholder jo rundt 15 milliarder nerveceller som er koplet sammen til hverandre i et gigantisk nettverk...

 

Har også hørt at i løpet av livet bruker en person i gjennomsnitt bare 10% av hjernens potensielle muligheter.

 

Ergo; jeg tror ikke det noen gang vil bli mulig for oss mennesker å kople/skru sammen vår egen menneskehjerne. I tilfelle er det laaangt fram i fremtiden... :)

Lenke til kommentar

Jupp.. det er at vi er "homo sapiens sapiens" og ikke "homo sapiens" som skiller oss såpass mye fra resten av naturen. Vi er mennesket som 'vet at det vet'. Hvordan vi skal gjenskape dette i en datamaskin er for meg foreløpig ukjent, men det kan ikke utelukkes som en mulighet.

Jeg tror imidlertid at det vil være vanskelig å gjøre dette med de typene prosessorer som er på markedet i dag :/

Lenke til kommentar

Ja, det må jo uten tvil være en type datamskin anderledes enn det vi har nå. Datamaskinen må bli laget med lite kunnskaper for så å klare å programere seg selv slik som vi gjør. Jeg snakket med en annen fyr her som mente at en datamaskin vil aldri kunne spørre seg selv om hvem han er, hvor han kom fra osv. De store spm.

Lenke til kommentar

Har faktisk sett en dokumentar om dette for lenge siden. Tror de kom til slutt frem til at det var mulig, men kom til å ta laaaang tid.

 

Verdens raskeste pc (IBM BlueGene/L) er på 280.6 TFlop/s (teraflops per sekund, billioner kalkulasjoner i sekunder, 10^12). Ingen annen superpc har en gang klart å overstige 100TFlop/s.

 

Tror hjernen lå på rundt 300 TFlop/s eller høyere (siden vi bare bruker 10% av "kapasiteten dersom man måler i "hardware"). Greit nok at vi kanskje kan nå den regnekapasiteten, men kan vi klare å erstatte alle funksjoner til hjernen? Bare det å bevege seg og snakke vil ta utrolig mye regnekapasitet. Ikke minst hvordan maskinen vil kunne klare å ta opp ny kunnskap, lære seg ting av erfaringer. Og ikke minst bare for å gjøre det enda mindre virkelig: Hvordan skal datamaskiner klare å kopiere den egenskapen som gjorde at vi klarte å vinne mot Neanderlethalerene (Husker ikke helt hvordan det skrives), nemlig den fantastiske egenskapen å ha fantasi, kunne tenke fremover i tid. Det som gjorde at vi kunne gjemme bort vann "i tilfelle" vi trengte det.

 

Det kan hende vi vil klare det, kanskje DNA - datamaskiner vil være løsningen. Men dette er nok et stykke inn i fremtiden, hvis vi i det hele tatt får det till. Det skumle er at det er da sci-fi teoriene kan bli virkelighet. Roboter som er smartere enn oss, tar over. Først må vi vel kanskje nedskalere superdatamaskinene litt også :whistle: .

 

Alt dette er nok lite sannsynlig ettersom vi kommer til å utslette oss selv innen den tid :tease:

Lenke til kommentar

I teorien så ville det gå, men den datamaskinen ville bli på størrelse med solsystemet med dagens teknologi. Uansett så synes jeg et viktigere spørsmål er: Ville den være bevisst? Og da mener jeg ikke at den "vet" at den eksisterer og forstår seg selv, jeg mener noe så enkelt som at den føler. At den har en bevissthet som oss, og at dens bevissthet faktisk er som vår. I mine øyne har ikke bevissthet noe som helst å gjøre med intelligens, det er et metafysisk fenomen som vi enda ikke har noen forklaring på.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig fordelen med å ha en datamaskin som fungerer likt menneskehjernen? Vi mennesker gjør en god del feil, jeg kan bla. referere til kalkulatoren i windows. Prøv å bli bedre i matte enn den er. Da er du god.

 

En "menneske datamaskin" er ikke akkurat trygg å bruke til kritiske opperasjoner, som f.eks. matte. Men en menneske datamaskin kunne ha vært fint for de som er ensom, å trenger en som de kan prate med.

 

Men desverre er det nok en god stund til en datamaskin kan lage sine egene meninger, slik vi kan.

Lenke til kommentar
Dersom man hadde full kjennskap til hjernen på atomisk skala, hva om man da kan emulere en hjerne via software på en supercomputer?

Siden de samme kjemiske prosessene bli emulert perfekt i programvaren, skulle man jo tro programvaren ville bli bevist på noe vis?  :hmm:

6313361[/snapback]

Det beste ville nok være å lage en kopi av hjernen. Silisiumbrikker har nok ikke kapasitet nok til å yte så mye (tenker da størrelse/ytelse)

 

I teorien så ville det gå, men den datamaskinen ville bli på størrelse med solsystemet med dagens teknologi. Uansett så synes jeg et viktigere spørsmål er: Ville den være bevisst? Og da mener jeg ikke at den "vet" at den eksisterer og forstår seg selv, jeg mener noe så enkelt som at den føler. At den har en bevissthet som oss, og at dens bevissthet faktisk er som vår. I mine øyne har ikke bevissthet noe som helst å gjøre med intelligens, det er et metafysisk fenomen som vi enda ikke har noen forklaring på.

6313489[/snapback]

Ja, det blir nok det største problemet. Som jeg skrev i forrige post, så blir det nok vanskeligst å kopiere fantasi/bevissthet/følelser.

 

Hva er egentlig fordelen med å ha en datamaskin som fungerer likt menneskehjernen? Vi mennesker gjør en god del feil, jeg kan bla. referere til kalkulatoren i windows. Prøv å bli bedre i matte enn den er. Da er du god.

 

En "menneske datamaskin" er ikke akkurat trygg å bruke til kritiske opperasjoner, som f.eks. matte.

6313655[/snapback]

Tror nok meneskehjernen kan læres opp til å være like god i matte som kalkulatoren i windows. Sikkert bedre og. Et eksampel på dette er noen autister. De kan regne helt utrolige reknestykker, f.eks 146 826 * 185 195, på noen få strakser. Problemet er at mennesker må gjøre så mye annet også. Prøv å få en datamaskin til å bevege seg, snakke, styre en kropp og være sosial (det vanskeligste en hjerne kan gjøre ifølge mange, er så mye som skal klaffe) samtidig som den regner på et mattestykke med 16 siffer.

 

Et eksampel på den utrolige kapasiteten til hjernen er Kim Peek. Han mangler forbindelsen mellom venstre og høyre hjernehalvdel og har en skade på venstre hjernehalvdel, dette gjør at han bruker den høyre hjernehalvdelen sin mer. Dersom du sier en eller annen dato for flere hundre år siden kan han faktisk fortelle deg hvilken dag dette var (eks. Søndag). Han har en helt utrolig regnekapasitet og hukommelse, men sliter litt mer på det sosiale. Han ser og husker alt han leser og ser, men det er ikke sikkert at han skjønner det. Nok et bevis på den utrolige kapasiteten til hjernen, folk kan læres opp til det meste.

 

Edit: En annen grunn til at datamaskiner er bedre å rekne er nok at datamaskiner sin måte prosessere data på er med tall (1 og 0) De forstår ting ved hjelp av tall. Vår måte er vel litt mer "analog". Tall er jo ikke noe naturlig for oss, bare noe vi har funnet på.

Endret av Nemzo
Lenke til kommentar
Hva er egentlig fordelen med å ha en datamaskin som fungerer likt menneskehjernen? Vi mennesker gjør en god del feil, jeg kan bla. referere til kalkulatoren i windows. Prøv å bli bedre i matte enn den er. Da er du god.

 

En "menneske datamaskin" er ikke akkurat trygg å bruke til kritiske opperasjoner, som f.eks. matte. Men en menneske datamaskin kunne ha vært fint for de som er ensom, å trenger en som de kan prate med.

 

Men desverre er det nok en god stund til en datamaskin kan lage sine egene meninger, slik vi kan.

6313655[/snapback]

 

Vel, det finnes allerede menneskeskapte roboter som kan gjøre opp sine egne meninger. Det finnes roboter som kan bevege seg i ukjent terreng, og de har sensorer som gjør at de aldri vil møte motgang fra eksempelvis en vegg (de prøver da selv å finne en vei rundt veggen). Det gikk en spennende dokumentar om roboter på Dicovery Channel for et par dager siden.

 

Jeg er klar over at dette bare er en liten brøkdel av hva som må til for å bli et selvstendig vesen, men det er i alle fall en fin start. Har også hørt at de mest avanserte menneskeskapte robotene som finnes har intelligense på lik linje med insekter.

Endret av Agressive
Lenke til kommentar
Vel, det finnes allerede menneskeskapte roboter som kan gjøre opp sine egne meninger.

Det kan nok stemme, men det er jo bare en haug med "if" kommandoer. Det blir nok et større problem når robotene faktisk skal lære av feil/oppdagelsene sine, og handle etter de.

 

Tror nok ikke meninger er det største problemet vi kommer til å støte på. Mange dyr som klarer dette, og det trengs ikke noe gigantisk kapasitet. Men for all del. Dette er en kjempebragd å ha klart nå, og en plass må vi jo begynne ;)

 

Har også hørt at de mest avanserte menneskeskapte robotene som finnes har intelligense på lik linje med insekter.

Dette har jeg også hørt, de er også formet som innsekter (6 bein) siden det er den beste måten å gå i røft terreng på. Tror de hadde kopiert krabben (noe i denne duren)

Lenke til kommentar
Det kan nok stemme, men det er jo bare en haug med "if" kommandoer. Det blir nok et større problem når robotene faktisk skal lære av feil/oppdagelsene sine, og handle etter de.

6314171[/snapback]

 

Dette er faktisk allerede delvis løst. Det eksisterer roboter som finner ut nye ting på egenhånd, ved å for eksempel se på hva andre mennesker foretar seg, og lærer av feilene sine, akkurat slik som et lite barn gjør. For eksempel roboter basert på analoge transistorer i stedet for digitale data. En idé inspirert av naturen.

Endret av Agressive
Lenke til kommentar
Det kan nok stemme, men det er jo bare en haug med "if" kommandoer. Det blir nok et større problem når robotene faktisk skal lære av feil/oppdagelsene sine, og handle etter de.

6314171[/snapback]

 

Dette er faktisk allerede delvis løst. Det eksisterer roboter som finner ut nye ting på egenhånd, ved å for eksempel se på hva andre mennesker foretar seg, og lærer av feilene sine, akkurat slik som et lite barn gjør.

6314233[/snapback]

Men da er de jo allerede et stykke da :)

 

Det største problemet blir nok som tidligere nevnt fantasi, bevissthet og følelser. Men meninger er da en super begynnelse :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...