Gå til innhold

HDTV/HD-ready - bare tull?


Anbefalte innlegg

Hvem har i dag bruk for det? Her betaler man vel ikke for morgendagens teknologi en gang, men for noe som kanskje kommer om 3-4-5 år kanskje mer? Både prisene og kvaliteten på de TVene som selges for HD-markedet vil vel være langt gunstigere når man faktisk kan se TV i HD (altså om flere år til)? Er det da rett å si at de aller fleste som i dag kjøper slike TVer lures trill rundt, dvs. de kjøper TV på helt andre vilkår enn de sannsynligvis selv tror?

 

Kan man utnytte HD-fordelene til DVD-filmer? Og evt. da alle DVD plater eller kun noen?

 

Hva med nyere spillkonsoller, f.eks. xbox360?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem har i dag bruk for det? Her betaler man vel ikke for morgendagens teknologi en gang, men for noe som kanskje kommer om 3-4-5 år kanskje mer? Både prisene og kvaliteten på de TVene som selges for HD-markedet vil vel være langt gunstigere når man faktisk kan se TV i HD (altså om flere år til)? Er det da rett å si at de aller fleste som i dag kjøper slike TVer lures trill rundt, dvs. de kjøper TV på helt andre vilkår enn de sannsynligvis selv tror?

 

Kan man utnytte HD-fordelene til DVD-filmer? Og evt. da alle DVD plater eller kun noen?

 

Hva med nyere spillkonsoller, f.eks. xbox360?

6304038[/snapback]

xbox360 utnytter vel noe fra hdtv, og regner med at playstation 3 også kommer til å gjøre det, og noen kanaler tror jeg faktisk har sendt hd oppløsning på noen filmer.

de som kjøper dette tenker vel mest at det kommer til å bli det ettethvert istedet for å kjøpe nytt tv.

Lenke til kommentar
de som kjøper dette tenker vel mest at det kommer til å bli det ettethvert istedet for å kjøpe nytt tv.

 

Ja, det er det jeg sier. Det virker jo helt på jordet å betale i dag for noe som i beste fall er tilgjengelig om et par år. Prismessig og kvalitetsmessig må jo dagens utgaver være veldig ugunstig sånn sett.

Lenke til kommentar
de som kjøper dette tenker vel mest at det kommer til å bli det ettethvert istedet for å kjøpe nytt tv.

 

Ja, det er det jeg sier. Det virker jo helt på jordet å betale i dag for noe som i beste fall er tilgjengelig om et par år. Prismessig og kvalitetsmessig må jo dagens utgaver være veldig ugunstig sånn sett.

6304184[/snapback]

 

Tenk deg hvordan bildet fra et skjermkort (PC) hadde sett ut uten HDTV :p

Eller 360 for den sags skyld... Jeg har begge 2, og kunne ikke levd uten :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, men nå er dette en mer generell diskusjon da. Dersom du kjøper den til bruk av skjermkort fra PC så kjøper du jo egentlig en PC-skjerm da og har helt andre bruksmåter enn folk FLEST. Her snakker vi om å se TV-sendinger som Lost og Hotell Cæsar og alt skvipet folk ser på. Folk flest som i dag kjøper en HDTV blir såvidt jeg kan se rundlurt til de grader. De betaler mange tusener for noe de ikke får gleden av.

Lenke til kommentar
Men nå varer jo tv'en opp mot 20 år. Har du lyst til å kjøpe noe som ikke kan utnytte de gode signalene som kommer om et par år?

 

Gamle, enkle TVer gjorde kanskje det. Disse gjør jo ikke det. De har en klar begrensning på hvor lenge de varer.

 

Dessuten er det ikke noe særlig vits å diskutere dette ettersom alle tv'er over 25" kommer hd-klare nå.

 

Vel, for det første så er jo ikke det sant i det hele tatt da. Men mange ja. Men det er ikke poenget. Folk ledes jo til å tro at de skal ha en god HDTV i dag. Plutselig skal en TV koste titusener for en vanlig forbruker. Hovedpoenget er altså at man kjøper utstyret før teknologien er utbygget og det er en veldig rar og frekk måte å selge ting på. Men det er en trend, så absolutt. Det samme med 3G-telefoner f.eks.

Lenke til kommentar

Man må selge teknologien for at det skal bli ett marked for å rulle ut HDTV sendinger. Det ideelle hadde jo vært om de begynte med HDTV med en gang, også fikk folk se forbedringen hvis de kjøpte ett HDTV, men her på berget er man treige..

 

Til dags dato er det vel bare konsoller du kan utnytte HDtv til, greit nok det for dem som vet det.

 

Jeg tipper mange som kjøper HD ready tv i dag egentlig driter i HDreadinessen. Det blir som 64bit CPUer da athlon64 kom. Det var greit at de støttet 64bit, men de fleste kjøper dem fordi de yter bra i 32bit. De fleste HD tvene som selges i dag er hva? jo..store flatskjermer. Tror det er flatheten som selger TVene mer enn HD støtten...

Lenke til kommentar

Til dags dato er det vel bare konsoller du kan utnytte HDtv til, greit nok det for dem som vet det.

 

De som har parabol kan i disse dager se VM i fotball i HD oppløsning(svensk tv), samt at en av kanalene i canal+ sendes i HD. For ikke å snakke om alt man kan laste ned.

 

Norge ligger litt etter her, som i mye annet. Men det kommer. Det kommer lenge før en lcd skjerm dør for å si det sånn.

 

Det er bare tull å skrive at HDTV er bare tull.

Lenke til kommentar
Skriver ikke at det er tull, for all del. Sier bare at det er ledd i et tegn i tiden at man skal øse ut mye penger før teknologien er utbygget. Og det er veldig rart.

6309951[/snapback]

Men øser man ikke mer penger hvis man kjøper en 42" VGA-skjerm til 13.000 kr. i dag enn å kjøpe enn hd-ready til 20.000 kr?

 

Tror neppe man får et hd-ready tv om 3-4 år til 7.000 kr. i 42"-størrelsen. ;)

Lenke til kommentar
Når er det ikke lenge igjen før det digitale bakkenettet kommer i norge, så det er nok bare snakk om noen måneder(Starten på 2007?).

6304061[/snapback]

6311551[/snapback]

Kommer det så tidlig da? De begynner vel kanskje i løpet av 2007, men i utgangen av 2009 skal det være ferdig, har de sagt hvertfall da.

Lenke til kommentar
Når er det ikke lenge igjen før det digitale bakkenettet kommer i norge, så det er nok bare snakk om noen måneder(Starten på 2007?).

6304061[/snapback]

6311551[/snapback]

Kommer det så tidlig da? De begynner vel kanskje i løpet av 2007, men i utgangen av 2009 skal det være ferdig, har de sagt hvertfall da.

6311658[/snapback]

 

Nå bor jeg i ei lita bygd i nord-trøndelag med 20k beboere, og vi får det iløpet av sensommeren/høsten.

 

Resten av Norge kan jeg ikke se for meg er langt unna.

 

Edit: så trådstarters synspunkt at vi blir "lurt" ved kjøp av HDTV, er ikke helt forståelig når digitalebakkenettet er her om få strakser?

Endret av ThaAndre
Lenke til kommentar

En TV er ikke noe man kjøper hver dag, så hvis man kjøper TV nå, så er det vel like greit å få med støtte for den nyeste teknologien?

 

Blir som å kjøpe seg hovedkort med støtte for SLI, men bare bruke èt skjermkort.

Greit å ha muligheten til SLI, selv om man ikke bruker det.

 

Eller en cabrolet med "1000 å ørti" hestekrefter, vi har gjennomsnitt 365 regndager i Norge, og en gjennomsnittsfart på 10km/h. Men greit å ha muligheten til å kjøre med åpent tak og veldig fort.

 

See my point?

 

 

P.S. Ja, det med bilen er veldig satt på spissen, mine fakta er fiksjon.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Når er det ikke lenge igjen før det digitale bakkenettet kommer i norge, så det er nok bare snakk om noen måneder(Starten på 2007?).

6304061[/snapback]

6311551[/snapback]

Kommer det så tidlig da? De begynner vel kanskje i løpet av 2007, men i utgangen av 2009 skal det være ferdig, har de sagt hvertfall da.

6311658[/snapback]

 

Nå bor jeg i ei lita bygd i nord-trøndelag med 20k beboere, og vi får det iløpet av sensommeren/høsten.

 

Resten av Norge kan jeg ikke se for meg er langt unna.

 

Edit: så trådstarters synspunkt at vi blir "lurt" ved kjøp av HDTV, er ikke helt forståelig når digitalebakkenettet er her om få strakser?

6311722[/snapback]

Jøss? Hvem er det som bygger ut det da?

Men uansett så får du jo ikke så veldig stor glede av digitalt bakkenett enda... hvilke kanaler kommer til å sende det i år? ;)

 

I tillegg så kommer det jo tidligere på parabol. Der er det er det jo allerede godt igang.

Det stemmer... en kanal (+ de testkanalene HD1 og HD2...), men i løpet av 2006/2007 vil det være 6 hd-kanaler fra CD hvis alt går som det skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...