Gå til innhold

4 disker med speiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe problem med å ha 4 disker i speiling? Planen er å ha en "80gb P80SD" som systemdisk og en "250gb SpinPoint P120" til filer. Hver av disse skal speiles for backup.

hk: Asus P5LD2 -S-775

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det skal ikke være noe problem. Eneste er at systemdisken er du nødt å bruke hardware raid til å speile hvis du kjører windows.

For den andre disken din velger du forøvrig selv om du skal bruke kontrollerkortets raidfunksjonalitet, eller å software-raide dem.

Skrevet

Slenger meg med her jeg:

Hva er forskjellen mellom de to raid-typene? Software og hardware? Er noen bedre? Hva slags programmer bruker man til software-raid?

Skrevet
Slenger meg med her jeg:

Hva er forskjellen mellom de to raid-typene? Software og hardware? Er noen bedre? Hva slags programmer bruker man til software-raid?

6291891[/snapback]

Til vanlig bruk (hjemmebrukere) funker begge typene helt greit. Hardware raid er raid satt opp i en egen kontroller, mens software er satt opp ved hjelp av programvare, som regel er "programvaren" Operativsystemet selv da det har innebygget sttøtte for RAID.

Skrevet

Okay! Det er ikke noe som er sikrere enn det andre? Nå ser jeg at trådstarter har et hovedkort med innebygget RAID-kontroller. Er det da en fordel å bruke den?

Skrevet

da funker kun RAIDet på den kontrolleren, med software RAID funker det så lenge du har det aktuelle programmet på plass (dvs Windows eller Linux).

Det vil altså si at software RAID kan du flytte fra maskin til maskin uten problem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...