kenzuke Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Hei! Har undret en stund på om det er mulig å slå sammen to harddisker til en partisjon? Det jeg mener er; Hvis man har en disk (a) og en disk (b), som da blir to partisjoner på 80gb hver. Er det da mulig å slå disse diskene sammen (a+b) til en partisjon på 160gb? -Henrik
JohndoeMAKT Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Ja det er mulig. I Windows er den eneste måten jeg vet om å opprette et såkalt "spanned volume" av "dynamic drives", men slike kan du ikke boote fra. I andre OS er det flere muligheter med andre filsystemer, men hvordan du gjør det passer nok bedre i den delen av forumet.
Hårek Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Jo, det skal være mulig. Du kan slå sammen dynamiske partisjoner til et spanned volume. http://en.wikipedia.org/wiki/Spanned_volume
Ar`Kritz Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Problemet med en slik løsning er, som det står i wikipedia, at du vil miste alt hvis en av diskene ryker. Det er en risiko jeg personlig aldri ville ha tatt, særlig med gamle disker.
sunbug Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Å slå sammen disker er mulig på mange måter, men felles for alle er at krasjer en dør alt. En løsning som ikke er nevnt her enda er raid 0. Det fuinnes både hardware og software løsninger for dette. Vet ikke hvordan denne spanned_volum saken jobber.. Godt mulig det er et windoze-navn på softwareraid0.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå