Gå til innhold

Slå sammen to disker til en partisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har undret en stund på om det er mulig å slå sammen to harddisker til en partisjon?

Det jeg mener er; Hvis man har en disk (a) og en disk (b), som da blir to partisjoner på 80gb hver.

Er det da mulig å slå disse diskene sammen (a+b) til en partisjon på 160gb? :hmm:

-Henrik

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er mulig.

I Windows er den eneste måten jeg vet om å opprette et såkalt "spanned volume" av "dynamic drives", men slike kan du ikke boote fra.

I andre OS er det flere muligheter med andre filsystemer, men hvordan du gjør det passer nok bedre i den delen av forumet.

Skrevet

Problemet med en slik løsning er, som det står i wikipedia, at du vil miste alt hvis en av diskene ryker. Det er en risiko jeg personlig aldri ville ha tatt, særlig med gamle disker.

Skrevet

Å slå sammen disker er mulig på mange måter, men felles for alle er at krasjer en dør alt. ;)

En løsning som ikke er nevnt her enda er raid 0. Det fuinnes både hardware og software løsninger for dette.

Vet ikke hvordan denne spanned_volum saken jobber.. Godt mulig det er et windoze-navn på softwareraid0. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...