Gå til innhold

Forskjell på Windows XP og Linux Ubuntu?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

1: Ubuntu bygger på Linux, som er totalt forskjellig fra Windows. Men brukergrensesnittet kan innstilles slik at det ligner ganske mye på Windows.

 

2: Du vil ikke kunne kjøre alle programmene, men det finnes mange lignende programmer og du kan kjøre en del i "emulatorer" som "Wine".

 

3: Det samme som punkt to gjelder spill. Her egner "Cedega" seg bedre har jeg hørt.

 

4: Ja jeg tror du bør bytte. Men du kan kjøre dual-boot, altså ha både Windows XP og Ubuntu på samme pc. Opprett da en egen partisjon til Linux(ext2-partisjon), innstallér Ubuntu og den vil lage en oppstartsmeny for deg. Innstallasjonsprosessen vil ta 5-20 minutt.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på Windos XP og Linux Ubuntu?

 

Windows XP er et operativsystem laget av Microsoft, mens Ubuntu er en GNU/Linux-distro som blir støttet av Canonical. Windows XP er propreteriært(Du kan ikke undersøke kildekoden) mens Ubuntu er fritt.

 

Kan jeg kjøre alle programmene jeg bruker i XP på Ubuntu?

 

Sannsynligvis ikke, det finnes løsninger for å kjøre _noen_ Windowsapplikasjoner på GNU/Linux, men i det store og det hele kan det være bedre å se etter alternativer.

 

Kan jeg spille alle spillene jeg bruker i XP på Ubuntu?

 

Det kommer _litt_ an på hvilke spill, men etter all sannsynlighet ikke.

 

Bør jeg bytte til Ubuntu?

 

Spør du de fleste på forumet her, så vil de fleste anbefale et bytte til GNU/Linux, eller andre Unix-lignende operativsystemer, jeg anbefaler deg å sjekke hva du bruker maskinen til, om det finnes programmer som tilsvarer bruken din til GNU/Linux, og om du har lyst til å være med på Microsofts forsøk på å fjerne alt som heter frihet.

 

Mvh Erling

6280382[/snapback]

 

Mvh Jon

Lenke til kommentar
Du kan også prøve en live-cd og få et lite innblikk i hvordan det er. Heller ikke forvent deg at alle spillene fungerer bra med cedega.

6280515[/snapback]

Hvor får jeg tak i en slik live cd?

6280544[/snapback]

http://mirror.trivini.no/ubuntu-iso/6.06/u...esktop-i386.iso

https://wiki.ubuntu.com/BurningIsoHowto

6280552[/snapback]

Eller på Ubuntus hjemmeside ( http://www.ubuntu.com ) der kan du bestille gratis Ubuntu cd-er. Det følger også med Live CD-er.

Det tar noen måneder før det kommer, men da har du det å, og du kan bestille så mange du vil, uten at det koster et rødt øre.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på Windos XP og Linux Ubuntu?

 

Kan jeg kjøre alle programmene jeg bruker i XP på Ubuntu?

 

Kan jeg spille alle spillene jeg bruker i XP på Ubuntu?

 

Bør jeg bytte til Ubuntu?

 

Mvh Erling

6280382[/snapback]

 

det viktigste her er , uansett hva du gjør, å tenke på dette: ubuntu (eller andre linux-distroer) er ikke, og kommer aldri til å bli, windows. mange som bestemmer seg for å prøve linux, sitter med en masse oppfatninger om hvordan ting er, eller bør være, basert på deres erfaringer med windows. så når ting ikke fungerer som i windows, er linux bare søppel. klarer man å kvitte seg med slike fordommer og stiller med et åpent sinn vil man oppdage at linux har mange fordeler framfor windows.

Lenke til kommentar
Du kan i utgangspunktet ikke bruke noen av spillene/programmene du bruker i Windows, i Linux.

6280401[/snapback]

Det er noen spill som funker på både Windows of Linux med samme CD, som f.eks UT2004 og Q4 :) hva mer av iallefall 1st person shooter trenger man?

 

Det man trenger av programmer har man jo stort sett ferdig installert så jeg skjønner ikke hva mange klager over der...

 

Du kan også prøve en live-cd og få et lite innblikk i hvordan det er. Heller ikke forvent deg at alle spillene fungerer bra med cedega.

6280515[/snapback]

Hvor får jeg tak i en slik live cd?

6280544[/snapback]

Nå er vel den vanslige Ubuntu CD'en både live-CD og install-CD, med mindre du laster ned den alternative Ubuntu CD'en.

Lenke til kommentar
Du kan også prøve en live-cd og få et lite innblikk i hvordan det er. Heller ikke forvent deg at alle spillene fungerer bra med cedega.

6280515[/snapback]

Hvor får jeg tak i en slik live cd?

6280544[/snapback]

Nå er vel den vanslige Ubuntu CD'en både live-CD og install-CD, med mindre du laster ned den alternative Ubuntu CD'en.

6283290[/snapback]

Ja det stemmer. Det er faktisk veldig praktisk, for da kan pcen brukes samtidig, og innstallasjonen er veldig brukervennlig og rask. Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Trenger vi den diskusjonen en gang til? Jeg skrev "emulator" for å hindre diskusjon om det. I følge definisjonen er det en emulator, men jeg vet utviklerene er uenige, og vi blir sikkert aldri enige.

6283203[/snapback]

Ifølge hvilken definisjon? WINE er et kompabilitetslag med windows for diverse operativsystem (inkludert windows selv). QEMU eller Bochs er emulatorer. Så slutt med disse fjasedefinisjonene dine før vi alle begynner å tro på de.

Lenke til kommentar
Trenger vi den diskusjonen en gang til? Jeg skrev "emulator" for å hindre diskusjon om det. I følge definisjonen er det en emulator, men jeg vet utviklerene er uenige, og vi blir sikkert aldri enige.

6283203[/snapback]

Ifølge hvilken definisjon? WINE er et kompabilitetslag med windows for diverse operativsystem (inkludert windows selv). QEMU eller Bochs er emulatorer. Så slutt med disse fjasedefinisjonene dine før vi alle begynner å tro på de.

6283365[/snapback]

Sjekk definisjonen av en emulator i Wikipedia. Men det er som sagt ikke noe poeng i å diskutére dette her, lag heller din egen diskusjon om det. Vær saklig og høflig.
Lenke til kommentar
Sjekk definisjonen av en emulator i Wikipedia. Men det er som sagt ikke noe poeng i å diskutére dette her, lag heller din egen diskusjon om det. Vær saklig og høflig.

6283434[/snapback]

Jeg vil si at jeg er saklig.

The name 'Wine' derives from the recursive acronym "Wine Is Not an Emulator" (rather, it implements a compatibility layer)
Rather than acting as a full emulator, Wine implements a compatibility layer, providing alternative implementations of the DLLs that Windows programs call.
In software engineering, a compatibility layer allows binaries for an emulated system to run on a host system. This translates system calls for the emulated system into system calls for the host system. With some libraries for the emulated system, this will often be sufficient to run binaries for the host system.

 

Examples include:

    * Wine, which runs some Microsoft Windows binaries on Unix-like systems using a program loader and the Windows API implemented in DLLs;

Hvis ikke det er nok til å overbevise deg om hva som er forskjellen på en emulator og et kompabilitetslag og at wine ikke er en emulator så tør jeg å si at _du_ er den som er usaklig. Endret av ratix
Lenke til kommentar

Hva var det jeg sa! :no: Ta den diskusjonen et annet sted. Vi blir aldri enige uansett.

A software emulator allows computer programs to run on a platform (computer architecture and/or operating system) other than the one for which they were originally written.
Så vennligst ikke avspor denne diskusjonen mer nå, ok? Det er så trist at diskusjoner utvikler seg på den måten. Lag en ny diskusjon om det temaet så kan vi krangle der.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...