Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fildeling kan bli lovlig i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo feil å tenke på det som en avgift da. Tenk på det som en kopieringslisens.

Du betaler.

Den du betaler til sørger for at penger kommer rettighetshavere tilgode.

Artistene blir glade.

Du kan kopiere fritt og likevel oppfylle alle juridiske og moralske forpliktelser.

Lenke til kommentar

Betaler vi ikke en slik avgift fra før på tomme ubrente CDer? Husker ITavisen/Digi skrev om dette for lenge siden...

 

Hvis de innfører noe sånt, så er det pluss for alle som laster ned, og gjerne laster enda mer ned, for nå ble det "lovlig".

 

De som ikke laster ned ulovlig, betaler for alle andre som gjør det. Men det gjør de fra før av. Prisen som man betaler for internettilkobling er et gjennomsnitt av forventet bruk. De som ikke bruker nettet noe særlig, betaler for alle andre som bruker nettet heftig.

 

Hva med en avgift på harddisker? Harddisker brukes jo til piratkopiering det også?

Lenke til kommentar
Betaler vi ikke en slik avgift fra før på tomme ubrente CDer? Husker ITavisen/Digi skrev om dette for lenge siden...

 

Hvis de innfører noe sånt, så er det pluss for alle som laster ned, og gjerne laster enda mer ned, for nå ble det "lovlig".

 

De som ikke laster ned ulovlig, betaler for alle andre som gjør det. Men det gjør de fra før av. Prisen som man betaler for internettilkobling er et gjennomsnitt av forventet bruk. De som ikke bruker nettet noe særlig, betaler for alle andre som bruker nettet heftig.

 

Hva med en avgift på harddisker? Harddisker brukes jo til piratkopiering det også?

6275001[/snapback]

 

tror det har vært snakk om avgift på harddisker før...

 

uansett, norge er et av få land i europa uten ekstra avgift på ( kun forbruker?) elektronikk. iallefall sist jeg sjekket...

Lenke til kommentar

Men hva med de som ikke bruker nette til det?

De betaler for alt de kjøper... også betale for at mange laster ned store mengder filmer....

 

Men regner med at Det Hvite Hus tar en tlf.... så er det ingen som hører mer om det....

For er det noe USA gjør er det å få andre land til å gjøre ting slik at de tjener penger :@

Lenke til kommentar

Dette er helt urimelig; jeg er ikke interessert i å betale ekstra for bredbåndslinjen min for å sponse folk som ikke gidder å betale for film/musikk. Jeg betaler allerede i dag indirekte for de som ikke gidder å betale siden jeg kjøper film og musikk og 99% av dette ville ikke vært tilgjengelig hvis ingen betalte for det.

 

Nok en gang et forslag som primært går utover lovlydige mennesker.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

lol :!: lol hva med stakkarne som ikke laster ned musikk og filmer. Som muttern f.eks hohoho skal hun betale opphavsrettshavere penger fordi en haug med fjortiser laster ned dårlig listepopp. hahaha :!: Det var dagens nyhet, etter han tyskern som drepte en kjerring med en brockwurst pølse ;)

Lenke til kommentar

Kommer folk til å bruke betaltjenester som iTunes dersom de i tillegg må betale en slik piratkopieringsavgift? Tvilsomt. Det blir som å selge NRK-programmer til personer som betaler lisensavgift - folk vil ikke betale for et produkt to ganger.

 

Ellers er ikke en slik avgift noe nytt; jeg mener det foreligger noe likende på VHS, kassetter samt andre mediearter, men Internett er muligens for generelt til at dette er forsvarlig. Dessuten, hvordan skulle en fordelt pengene? Hvem har rett til disposisjon? Plateselskapene? Uavheningige artister? Forfattere? Filmselskaper? Listen er lang, og dersom alle skal ha sin del av kaken, blir det nok ikke mye til hver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...