Gå til innhold

Amotor: Syklister i trafikken: Lov til det meste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som aktiv syklist, bilist og fotgjenger har jeg bedre enn gjennomsnittlig innsikt i spenningene mellom gruppene, og jeg mener å kunne forklare det hele:

 

1) Idioter som menneskegruppe holder seg ikke til én transportform. Idioter sykler. Idioter kjører bil. Idioter går. Idioter bruker fløyta uten annen provokasjon enn en syklist i nærheten av veibanen, idioter driter i vikeplikten på sykkel eller for sykkel, idioter tar ikke hensyn til sine medtrafikanter. Det betyr likevel ikke at de er representative for sin transportform.

 

2) Mangel på forståelse. Som alt annen i verden er det veldig enkelt til å være kjempekritisk til ting man ikke har grunnlag for å forstå. En bilist som ikke sykler mer enn to søndagsturer i året kan forstå syklistens opplevelse av trafikksituasjonen like lite som en syklist uten lappen virkelig kan skjønne hvordan situasjonen oppleves bak rattet. Resulatet er mye ubegrunnet og unyansert kjefting og smelling med lite nyttig innhold.

Lenke til kommentar

Jeg savner en artikkel med motsatt vinkling:

 

"Hvordan kan bilister ta hensyn til syklister?"

 

Noen tips til de som kjører:

- Slå på lysene også midt på dagen. Overraskende mange biler kjører med lysene av og det gjør dem vanskelige å se. Særlig med lav sol midt i fleisen eller med hekker og andre hindringer rundt svinger og kryss.

- Bruk blinkelys når man skal svinge. Ekstremt mange synder på dette her jeg ferdes. Sikkert 75% av bilistene klarer ikke å bruke blinkelyset for å indikere at de skal svinge. Dette gjør meg som syklist forvirret og redd for at sjoføren skal være påvirket av noe og kjøre meg ned.

- Pass farten. Ikke kjør i 60 km/t frem til fotgjengerfeltet og bråbrems. Det skremmer fotgjengere fra å gå over før du står i ro, og tar dermed lengre tid. Det heter seg i veitrafikkloven at man skal bidra til flyt i trafikken. Noe man ikke gjør med slik oppførsel. Man bør heller ikke trå klampen i bånn så snart fotgjengeren er over og frese av gårde med et hyl. Dette skremmer både fotgjengere, naboer og andre bilister. Hissige og voldsomme sjofører burde mistet lappen for sånn oppførsel. De trenger en liten fotgjenger-kur.

 

Det er utrolig hvor mange hensynsløse bilister man møter på som syklist og fotgjenger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Syklister har jo eget sykkelfelt og kan benytte fotgjenger feltet.

6574214[/snapback]

Jeg vil påstå at egne sykkelfelt er en skjeldenhet i store deler av landet. Dvs at det som regel står mellom fotgjengerfelt og vei. Fotgjengerfeltene er ofte humpete, hullete, full av reklameskilter, fotgjengere, inngangstrapper, parkerte sykler, feilparkerte biler og trær (alléer). Og ikke minst: en del plasser er de rett og slett fraværende. Da blir det lett til at syklistene velger veibanen i stedet for. Mange bilister der dessverre på syklister som annenrangs traffikanter som får "låne" deres vei (Bilistene betaler veiavgift mens syklistene slipper).

 

I dag så jeg en bilist som havnet bak 4 syklister 30 meter før ei rundkjøring. Syklistene la seg godt ut i veibanen så de skulle slippe farlige/uoversiktlige situasjoner med bilister som prøver å snike seg forbi midt i rundkjøringa. 30 meter etter rundkjøringa hadde 3 av de 4 syklistene fallt inn på rekke på høyre side for å gjøre det mulig å snart kjøre forbi. Sistemann måtte sakke litt på farten for å lage en luke så nr 4 kunne falle inn på rekka. Da begynnte den utålmodige sjoføren å fløyte på de og vifte med hånda for å få de til å slippe henne forbi raskere. Snakk om dårlig oppførsel.

Lenke til kommentar

Som regel virker det som at bilister har vikeplikt for syklister mens syklister ikke har vikeplikt for biler.

 

Siden det er sommerferie kjører jeg endel på kvelden rundt 12 tida +.

Det slår aldri feil! Jeg møter en jævel midt i veien, uten lys. Det helt tomme fortauet ligger 1meter til høyre for dem. Dette er ikke konkurranse syklister heller, men folk som er ute på tur.

 

Synes slikt er totalt unødvendig.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Syklister har jo eget sykkelfelt og kan benytte fotgjenger feltet.

6574214[/snapback]

Jeg vil påstå at egne sykkelfelt er en skjeldenhet i store deler av landet. Dvs at det som regel står mellom fotgjengerfelt og vei. Fotgjengerfeltene er ofte humpete, hullete, full av reklameskilter, fotgjengere, inngangstrapper, parkerte sykler, feilparkerte biler og trær (alléer). Og ikke minst: en del plasser er de rett og slett fraværende. Da blir det lett til at syklistene velger veibanen i stedet for. Mange bilister der dessverre på syklister som annenrangs traffikanter som får "låne" deres vei (Bilistene betaler veiavgift mens syklistene slipper).

Det du beskriver her er i sentrum av en by... Fotgjengerfelt skal forresten gås på...ikke sykles. Syklistene har all vikeplikt over fotgjengerfelt...

Du tenker sikkert på fortau. Ikke spesielt plaget med reklameskilt, parkerte sykler, inngangstrapper o.l. på fotgjengerfelt...

Men uansett... du beskriver et typisk fortau i en by...aller helst i eller i nærheten av et sentrum. Her er det uansett ikke egnet å sykle for trimmen og i mange tilfeller klarer syklistene holde en god flyt med øvrig trafikk... her er det bare forståelse for vikeplikt og trafikkregler forøvrig de mangler...

 

I Byenes forsteder er det stort sett sykkel- og gangsti... at disse er så plaget av fotgjengere at syklistene har store ulemper med å benytte disse er direkte oppspinn... Blir det for vanskelig skjønner jeg ikke at de tør å kaste seg med livet som innsats foran diverse maskiner som tåler langt mer enn de selv gjør. Dette uten at de tenker på at syklister som sperrer veien er til større irritasjon enn fotgjengere det tar fire tråkk og 1 sekund å passer hensynsfullt... noe som kan gjøres uten å vente noe særlig lengre enn ett par sekunder. Å ligge bak en arrogant syklist kan du risikere å gjøre lenge hvis det er en trygg forbikjøring en venter på.

Kommer du langt nok ut på landet så er dessverre sykkel- og gangstier litt mer fraværende ja... da gjelder det å vise hensyn... av både billister og syklister. Syklistene skal ikke måtte sykle i grøfta for å vise hensyn, men heller benytte diverse anledninger til å slippe forbi kø... Så kan billister vise såpass hensyn at de ikke presser syklistene i grøfta...men holder god avstand når de kjører forbi...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Har sykla på Tråsykkel i rundt 12 år nå, og har vært med på det meste opp igjennom åra. Skal vi se, det er litt blanda om hvem som tar hensyn og ikke.

Har sett begge deler jeg. Noen ganger er det sykkelistene som tar hensyn og andre ganger er det bilistene. Har da også begynt å kjøre ATV, og da må man følge andre trafikkregler igjen. Blir litt annerledes når man kjører motoriserte kjøretøyer.

 

Det jeg synes er litt kjedelig er at gamle mennesker (Helst Pensjonister) Driter i reglene veldig ofte, særlig når de sykler. De sykler ofte på rødt lys og sånn. Blir litt irritert av sånne ting.

 

Hele tiden når jeg sykler (Selv om jeg har begynt å kjøre ATV), så holder jeg meg til reglene. Bruker alltid refleksvest, lys, og holder meg på rett sia av veien. Det er litt lurt.

 

Det er noe som heter seg for at på hjul er du kjørende.

Men nå er jo reglene sånn at du har ikke lov til å kjøre med alle kjøretøyer på alle veiene.

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot syklister eller fotgjengere generelt, har jo fått lappen for bare 6 mnd siden så jeg har gått/syklet mine tusentalls mil i mitt liv.

 

Men når folk sykler på veien når det er en gang og sykkelsti som følger veien rett ved siden av, da blir jeg harnisk! :realmad: Hvorfor i alle dager sykler de på veien, og midt mitt i feltet så jeg får problemer med å kjøre forbi dem?

 

Neste gang jeg kjører innom europris skal jeg kjøpe en stor eske med spiker/tegnestifter og strø bak meg når jeg kjører forbi en syklist som sykler på veien! :mad:

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...