Gå til innhold

Lighten i Bilder som link!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å forklare, men jeg vil ha sånn at når jeg trykker på et bilde skal det på en måte bli lysere! en annen farge liksom, som slags a:hover, mn på bilde? Noen som kan hjelpe med? :blush:

Siden min :)magnus.dontexist.com

Videoannonse
Annonse
Skrevet

CSS

#meny a {
background: url(menyknapp.jpg);
}

#meny a:hover {
background: url(menyknapphover.jpg);

HTML

<div id="meny">
<a href="#">Hovedsiden</a>
</div>

Bare enkelt forklart!

Håper det hjalp deg!

Skrevet

Yankes' kode funker den, men det kan oppstå litt ventetid mens :hover-bildet lastes. Det finnes andre metoder, som sikkert noen er snille nok til å forklare deg :-)

Anngående spørsmålet ditt, om det faktisk går an å få bildet lysere (uten å bytte det ut, slik jeg leste det), så vet jeg ikke helt. Tror det kan bli veldig vanskelig i ren css, men det er mulig javascript kan trikse det til.

Skrevet
Trenger da ikke Javascript.. Du har en pseudo-klasse i CSS som heter :active.. Et eksempel kan du se på Wellstyled.com

6260717[/snapback]

Det vil jo da være "den andre" CSS-metoden, men den benytter seg fremdeles av flere versjoner av bildet, for å skape en effekt. Det jeg mente man kanskje kunne bruke javascript til, var å gjøre et bilde lysere ved :hover uten å måtte lage flere versjoner av bildet.

Her er forøvrig knappen i eksempelet, i "helfigur": http://wellstyled.com/files/css-nopreload-...vers/button.gif

Skrevet

Etter min mening er det ikke noe poeng å bruke Javascript til det, når man kan bruke CSS og bilder.. Jeg er fullstendig for Javascript når det gjelder å gjøre f.eks. skjemaer mer brukervennlige ved å gi feilmeldinger og for å endre litt på DOM, men å bruke det for å skape slike effekter ser jeg ikke som noe poeng..

Skrevet

Forsåvidt enig med deg der, men ta f.eks. et galleri. Hvis man ønsker en effekt for bildene ved mus-over, så blir det fort litt problematisk å manuelt endre alle bildene som ligger der. For ikke å snakke om lengre nedlastingstid for brukerne.

Nå aner jeg ikke hva han kisen her skal bruke det til, men men :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...