Gå til innhold

WD Raptor, støy og varmeutvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv flere disker fra WD, og den disken som faktisk holder lavest temp er raptor disken. Den ligger i underkant av 40 grader for det meste.

Den er suverent raskere enn en vanlig 7200 disk, og bråker litt mer når den jobber. Men om du først har gått over til å kjøre OS på en raptor, vil du ikke gå tilbake til en vanlig 7200 disk.

Har 4 stk 320 disker, 1 stk 400 og en 72 gig raptor i Nexus kab.

Lenke til kommentar
Da skjønner jeg iallefall ikke stort. Enten så må e ha ødelagt ørene mine på en måte eller så er det noe "feil" med min disk

6270941[/snapback]

Min 74GB bråker så det holder... Selv inni isolert boks med mykt oppheng inni et støydempet kabinett. Men jeg har bare en annen bevegelig del i PCen, så dermed blir det jo raptoren som støyer mest.

 

Uten god innpakning ville jeg ikke taklet å ha en slik disk nærmere enn 20 meter fra der jeg sitter. Så ikke kjøp den med mindre du liker traktorlyd fra PCen din... Noen synes vel det er tøft men....

 

Den yter etter min erfaring en god del bedre enn en 7200rpm disk, spesielt når det gjelder stressoppgaver som oppstart av windows etc., så sånn sett er det verdt LITT ekstra støy.

Lenke til kommentar
Da skjønner jeg iallefall ikke stort. Enten så må e ha ødelagt ørene mine på en måte eller så er det noe "feil" med min disk

6270941[/snapback]

Min 74GB bråker så det holder... Selv inni isolert boks med mykt oppheng inni et støydempet kabinett. Men jeg har bare en annen bevegelig del i PCen, så dermed blir det jo raptoren som støyer mest.

 

Uten god innpakning ville jeg ikke taklet å ha en slik disk nærmere enn 20 meter fra der jeg sitter. Så ikke kjøp den med mindre du liker traktorlyd fra PCen din... Noen synes vel det er tøft men....

 

Den yter etter min erfaring en god del bedre enn en 7200rpm disk, spesielt når det gjelder stressoppgaver som oppstart av windows etc., så sånn sett er det verdt LITT ekstra støy.

6271107[/snapback]

 

Jeg har jo en Mist psu som er så godt som lydløs, og alt annet i pcen min er kjølt av radiator med 2 sånne på 7v: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...SCB&mcat=15s351

 

Så er jo ikke akkurat så veldig til bråk i min pc heller... Jeg er nødt til å stå rundt 1-1.5m ifra den for å høre noe som helst

Lenke til kommentar

Har 74 gb, skal selge den pga overgang til bærbar så her får du alt rett fra levra:

 

Pluss:

- MEGET kjapp, satt nesten i sjokk foran maskinen første gang jeg lastet Windows. Merkbart kjappere enn 7200.

- Stabil og problemfri på alle måter

 

Minus:

- Er varmere enn andre disker, men ikke skremmende varm.

- Ved belastning er den godt hørbar og knatrer i vei akkurat som PCene gjorde før i tiden, dog en god del lavere. Men ikke noe som har plaget meg voldsomt.

Lenke til kommentar

hmm.. eg har en 73gb i gummi oppheng. den hører eg ikkje bortsett fra når den får SKIKKELIG "jobbe byer". å eg har vannkjøling å et ganske støy svakt kabinett. har ene cd-rom dekselet åpent(forran raptor'n) å den er kald. kansje litt lunken av å til. men ellers kald:) ANBEFALES:D

Lenke til kommentar

Min raptor bråker litt når den jobber siden jeg ikke har noe oppheng til den osv. hører den ikke når den ikke jobber skikkelig, og den lyden den da lager gjør meg ingenting :) koselyd :love:

 

og jeg merka en del bedre ytelse da jeg fikk slengt den inn :) muligens fordi den andre disken tar seg av alt annet enn windows, og før kjørte jeg alt på 1 disk.

Lenke til kommentar
Raptorene støyer ganske mye faktisk. Dessuten så gir de ikke merkbart bedre ytelse(enn en vanlig 7200rpm-disk), så det er bortkastede penger etter min mening.

 

Hilsen,

efikkan.

6263330[/snapback]

 

Vel, det var din mening, og her er min:

 

Raptorene støyer ganske lite faktisk. Dessuten så gir de merkbart bedre ytelse(enn en vanlig 7200rpm-disk), så det er velbrukte penger etter min mening.

:roll:

 

 

Nå har jeg fire disker i mitt Stacker-kabinett, alle er hengt opp med O-ringer, og har ca 3 cm luft mellom seg alle mann. Ingen vifter foran, men innsug pga vifter i bakkant.

Temperaturer rapportert av DTemp:

Samsung 250GB: 34

Seagate 200GB: 43

WD Raptor 74GB: 34

Maxtor 300GB: 40

 

Midt på disse varme sommerdagene og uten lufting i leiligheten stiger temperaturene grovt sett med 10 grader på Segate, mens Raptoren holder seg litt over der den er nå.

 

Av disse diskene støyer helt klart Seagate mest under load. Idle er selvsagt diskene temmelig støysvake pga O-ringer.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at folk sier de bråker så veldig. Det eneste jeg hører er litt svak knattring når disken jobber endel. Noe som er veldig sjeldent siden jeg har alt unntatt selve oset på en filserver

6264145[/snapback]

 

Må si meg enig her. 76gig raptoren jeg har er en av de stilleste diskene jeg har hatt. Den er komparativ til "normale" disker av spinpoint eller seagate. Kanksje pittelitt mer knattring.

 

Disken har dog en del mer vibrasjoner, så du bør virbrasjonsisolere litt. Noen enkle gummifester for skruehullene hjelper veldig bra.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Gidd ikke lese alt sir her =P spørsmålet er om den knirker mye. JA den knirker som et hælvette (unskyld ordet ) hvist du først skal eks: defragmentere eller laste over store filer til / fra den disken. Men når den bare står å enten spiller spill eller eks bare sitter på msn osv. Da hører du den ikke, har strikkoppheng selv. Hjalp en go del men hører ikke noe forskjell når den jobber med defragmentering. Har to selv, skal skifte dæm ut sia det ikke har noe effekt på spill, brukte før videoredigering å da hjalp det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...