Gå til innhold

TEST: Seks DAB-radioer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei..

 

Dabradioer bruker desverre noe mere strøm en en FM radio, av en eller annen grunn. Ikke mange batteridrevene bordradioer på markedet på grunn av dette.

Husk at de DaB-radioer som er testet her er små bordradioer og man får sef. en langt bedre lydkvalitet ved å koble disse over et godt stereoanlegg. Komprimerte filer behøver slettes ikke å låte dårlig, de fleste får store problemer med å skille 192kbps i forhold til en orginal CD.. Sitter du med et plastikk stereosystem eller billige PC høyttalere så låter det meste dårlig...

 

Ute etter en god DAB bordradio, så slår denne radioen fra HiFi Klubben alle: God og rimelig..

 

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/St...lradio_Hvit.htm

6255120[/snapback]

 

Jada 1200 kr for èn stk radio.. kjemperimelig.

 

Man skal jo ha en i stuen og en på soverommet og en på hver dass og to på hytten. Med mindre man skal henge den i beltet å ta den med rundtomkring, og bare ett familiemedlem skal få høre på radio på en gang.

I mine øyne så er dette helt bortinatten. Tre et dødfødt system ned over ørene på folk så de må investere i nye radioapparater for titusener av kroner.

Hele landet sitter med biler, mobiltelefoner, mp3spillere, stereoanlegg osv. med fmradio.

I tillegg så ser alle dabradioene knallstygg ut. Hvem er det som har bestemt at de skal ha disse urteite utformingene? Hvorfor er det plutselig kult å benytte seg av noe som vi har utviklet oss forbi for lengst? Ikke er det pent, ikke er det praktisk.

Forklar det den som kan.

6256041[/snapback]

 

 

Joda mange meninger om DAB.. Jeg har en på soveromet og DAB i bilen og dette fungerer knall. Man har alle stasjonene kjapt inn uten støy slipper å bla igjennom 3tusen andre mystiske dance og gutteromsstasjoner for å høre på radio og jo.. det er faktisk praktisk å trykke på en knapp og ha radio.. Pent ? Tja.. Kunne sikkert ha vært litt flere utforminger på dem, men det er et overtall av godt voksne personer som kjøper dette til kjøkken, soverom, kontor etc.. ikke de helt unge.. 1200 kr et tross alt ikke mere en en rambrikke eller et middelmådig grafikk kort..

 

tcarl

6256488[/snapback]

 

Dette blir uansett radio for ihuga entusiaster og for pådriverne av formatet (nrk fanboys) :p

Og ikke radio for folket. Slik det er nå ihvertfall.

Kanskje ting ordner seg på sikt slik at det blir like tilgjengelig for de vanlige brukerene som fm-radio er idag.

Dvs et apparat koster fra 10 kr og oppover, og det finnes en million typer og fasonger å velge mellom.

Men i og med at alle nå gir opp hele opplegget og norge ser ut til å bli temmelig aleine så kan det jo se stygt ut.

Internettradio kommer uansett til å være et alternativ, og helt sikkert enda mer i 2014 enn idag, så jeg skal nok overleve uten dab :)

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

forbrukermagasinet/tv2 sin test var et oppkok fra "witch hifi"

 

at de sto og holdt en pure 2xt mens den ikke ble testet var jo en ikke liten nedtur...

 

at noen er betalt av hifi klubben her skal ikke jeg si men det var mye reklame for aragon :hmm:

 

ellers så savner jeg portable dab/mp2(3) spillere

 

har søkt etter alba sin men har ikke funnet noen tester ennå, så i elkjøp sine reklamebilag (utrolig mye papir de levere) at de hadde noe svært lignende med mp3 og dab men om denne har SD kort vet jeg ikke ennå.

 

pure sin pocketdab2000 er det heller ingen som har i norge tror jeg ?

 

på de engelske sidene er det mye info; men der har de andre forhold, masse kanaler både side og hovedkanaler, og trenger ikke mye antenne mens her i norge har vi jo få kanaler og dårlige forhold.

 

synes det var fint med denne testen men savnet 2 ting; hitachi og pure2/3

 

sony er utgående med dab.. så det var bomskudd. har hørt mye godt om hitachi men har ikke testet de selv. pure sin 2xt står her og spiller alltid klassisk...

hadde bare man utvidet med litt jazz..

 

har du en forhandler som har pure og hitachi så test de og prøv

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Synes også det var rart at Argon sin radio ikke er testet.

 

Kjøpte kjøkkenradio med DAB nylig (har hatt DAB i bilen et år nå, og er knallfornøyd. Anbefales. Får inn 20 stasjoner overalt og lyden er mye renere en FM.) og ingen av modellene i denne testen var aktuelle.

 

En Argon til 1000 kroner var derimot helt perfekt valg for meg.

 

Fåes hos hifiklubben.

Lenke til kommentar

Jeg og synes dette var veldig rart.

Men når det er sagt så kan bassproblemet på disse Tivoliene effektivt rettes på med en bit tøy i bassporten.

6254048[/snapback]

 

Noen link til hvordan man skal gjøre dette?

7672031[/snapback]

En bit tøy i bassporten.

 

Ikke for å være frekk, men det er ganske simpelt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...