Gå til innhold

TEST: Seks DAB-radioer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle likt å sett en blind-test av fm og dab radioer, for å se hva "ekspertene" mente om lyd og hvem som er best. Samt sett en test på hvor god kvaliteten på dab må være for å oppnå best resultat.

 

Hvis jeg leste riktig et sted så betyr jo bedre dab kvalitet, mer båndbredde == færre kanaler.

 

Men de fleste av oss hører jo på mp3 som dog er rævva lydkvalitet samenlignet med cd-lyd. Radioen er ofte mono og svært ofte sinnsvakt rævva kvalitet på høytaleren. Vi hører på musikk i bil som gir masse bakgrunnstøy og at bilen i seg selv forvrenger lyden, som gjør lyden til rævva kvalitet.

 

Siden få av oss hører på cd-kvalitetslyd eller bedre i omgivelser som er perfekt for lyden, med bra annlegg, så betyr det jo at rævva lyd egentlig er ok. Hele diskusjonen om dab lyd blir litt vanskelig å ta stilling til faktisk.

 

Men siden det er forsvinnende lite og rævva metal på radio generellt, så kan de bare begrave hele konseptet for min del. HAHAHAHA

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Må si at jeg reagerte på en liten ting.. I testen av Tivoli DAB konkluderer man med "minus for dårlig lyd".. Mens den 3 linjer opp får "+for god lyd".... Det står også i teksten at den får "+ for å ha manuell FM/AM pga. de digitale alternativene er trege", mens den i konkluksjonen får trekk for dette.... Rare greier ;-)

Lenke til kommentar
Må si at jeg reagerte på en liten ting.. I testen av Tivoli DAB konkluderer man med "minus for dårlig lyd".. Mens den 3 linjer opp får "+for god lyd".... Det står også i teksten at den får "+ for å ha manuell FM/AM pga. de digitale alternativene er trege", mens den i konkluksjonen får trekk for dette.... Rare greier ;-)

6253712[/snapback]

 

Jeg og synes dette var veldig rart.

Men når det er sagt så kan bassproblemet på disse Tivoliene effektivt rettes på med en bit tøy i bassporten.

Lenke til kommentar
Må si at jeg reagerte på en liten ting.. I testen av Tivoli DAB konkluderer man med "minus for dårlig lyd".. Mens den 3 linjer opp får "+for god lyd".... Det står også i teksten at den får "+ for å ha manuell FM/AM pga. de digitale alternativene er trege", mens den i konkluksjonen får trekk for dette.... Rare greier ;-)

6253712[/snapback]

 

Jepp, dette så snodig ut. Fikset opp nå!

Lenke til kommentar

Hva er poenget egentlig med DAB radio? Svært mange i dag har jo tilgang til nok kapasitet på bredbånd eller 3G, hvorfor ikke høre nettradio? Spør du meg er det meningsløst å bruke masse penger på en teknologi som kun gir et produkt, nemlig radio. Bruk heller pengene på å bygge aksessnettet i Norge....(fiber, bedre Telenor kobber osv), det kan tross alt brukes til mer enn bare radio.....

Lenke til kommentar
Hva er poenget egentlig med DAB radio? Svært mange i dag har jo tilgang til nok kapasitet på bredbånd eller 3G, hvorfor ikke høre nettradio? Spør du meg er det meningsløst å bruke masse penger på en teknologi som kun gir et produkt, nemlig radio. Bruk heller pengene på å bygge aksessnettet i Norge....(fiber, bedre Telenor kobber osv), det kan tross alt brukes til mer enn bare radio.....

6254193[/snapback]

 

At en radio bruker 1/20 av strømmen. At en radio har 1/20 varmeutvikling. At den er stille når man ikke lytter til den, at den er lettere å flytte med ut til hengekøyen enn en PC (bærbar+ høyttalere?) osv osv. Alt med en rimelig grei lyd til de fleste formål.

 

Men seff, det ene utelukker ikke det andre..

Lenke til kommentar
Hva er poenget egentlig med DAB radio? Svært mange i dag har jo tilgang til nok kapasitet på bredbånd eller 3G, hvorfor ikke høre nettradio? Spør du meg er det meningsløst å bruke masse penger på en teknologi som kun gir et produkt, nemlig radio. Bruk heller pengene på å bygge aksessnettet i Norge....(fiber, bedre Telenor kobber osv), det kan tross alt brukes til mer enn bare radio.....

6254193[/snapback]

 

At en radio bruker 1/20 av strømmen. At en radio har 1/20 varmeutvikling. At den er stille når man ikke lytter til den, at den er lettere å flytte med ut til hengekøyen enn en PC (bærbar+ høyttalere?) osv osv. Alt med en rimelig grei lyd til de fleste formål.

 

Men seff, det ene utelukker ikke det andre..

6254260[/snapback]

 

Bruker de så mye mindre strøm? Er jo samme forsterkeren og høytalerene i dem.

 

Den største grunnen er vel at sendeutstyret er billigere å drifte enn FM utstyret

Lenke til kommentar
Hva er poenget egentlig med DAB radio? Svært mange i dag har jo tilgang til nok kapasitet på bredbånd eller 3G, hvorfor ikke høre nettradio? Spør du meg er det meningsløst å bruke masse penger på en teknologi som kun gir et produkt, nemlig radio. Bruk heller pengene på å bygge aksessnettet i Norge....(fiber, bedre Telenor kobber osv), det kan tross alt brukes til mer enn bare radio.....

6254193[/snapback]

 

At en radio bruker 1/20 av strømmen. At en radio har 1/20 varmeutvikling. At den er stille når man ikke lytter til den, at den er lettere å flytte med ut til hengekøyen enn en PC (bærbar+ høyttalere?) osv osv. Alt med en rimelig grei lyd til de fleste formål.

 

Men seff, det ene utelukker ikke det andre..

6254260[/snapback]

 

Er jo greit å lage en radio som går over IP, personlig er jeg for "alt over IP", å ha masse forskjellige nett for forskjellige ting er bare teit.

 

AtW

Lenke til kommentar

6254260[/snapback]

 

Bruker de så mye mindre strøm? Er jo samme forsterkeren og høytalerene i dem.

 

Den største grunnen er vel at sendeutstyret er billigere å drifte enn FM utstyret

6254289[/snapback]

 

Nå var det i forhold til en typisk nettradiobruk med PC. Pc'en bruker fort 150w selv på tomgang.

En moderne radio med digital forsterker bruker svært lite strøm, 2-5 W kanskje.

I forhold til en FM radio er det ikke noen vesensforskjell på strømforbruket, her er det praktisk lydkvalitet som er fordelen.

Lenke til kommentar

 

Bruker de så mye mindre strøm? Er jo samme forsterkeren og høytalerene i dem.

 

Den største grunnen er vel at sendeutstyret er billigere å drifte enn FM utstyret

6254289[/snapback]

 

Nå var det i forhold til en typisk nettradiobruk med PC. Pc'en bruker fort 150w selv på tomgang.

En moderne radio med digital forsterker bruker svært lite strøm, 2-5 W kanskje.

I forhold til en FM radio er det ikke noen vesensforskjell på strømforbruket, her er det praktisk lydkvalitet som er fordelen.

6254525[/snapback]

 

Men å si at DAB radio er bedre enn FM er vel ikke helt riktig heller. Jeg synes ikke de DAB radioene jeg har hørt har vært fantastiske akuratt.

 

Men det som var ideen her var vel å lage radioer med feks 3G eller wlan og som kan bruke nettradio.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Hva er poenget egentlig med DAB radio? Svært mange i dag har jo tilgang til nok kapasitet på bredbånd eller 3G, hvorfor ikke høre nettradio? Spør du meg er det meningsløst å bruke masse penger på en teknologi som kun gir et produkt, nemlig radio. Bruk heller pengene på å bygge aksessnettet i Norge....(fiber, bedre Telenor kobber osv), det kan tross alt brukes til mer enn bare radio.....

6254193[/snapback]

Det er vel også et spørsmål om beredskap. Ved en nødsituasjon trenger man å gi raskt beskjed til befolkningen og IP-radio er verken spesielt utbredt eller veldig robust mot sabotasje. Man kan ta ut én FM/DAB-sender, men det er vanskelig å ta ut alle senderne som er spredt ut over det vidstrakte landet vårt.

 

For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor noen ønsker å kjøpe en DAB-radio til å ha innendørs ("kjøkken-radio"). DAB-teknologien er ikke tilpasset innedørs bruk. De fleste vil få mye bedre signalforhold innendørs med en god FM-radio.

Lenke til kommentar

Hei..

 

Dabradioer bruker desverre noe mere strøm en en FM radio, av en eller annen grunn. Ikke mange batteridrevene bordradioer på markedet på grunn av dette.

Husk at de DaB-radioer som er testet her er små bordradioer og man får sef. en langt bedre lydkvalitet ved å koble disse over et godt stereoanlegg. Komprimerte filer behøver slettes ikke å låte dårlig, de fleste får store problemer med å skille 192kbps i forhold til en orginal CD.. Sitter du med et plastikk stereosystem eller billige PC høyttalere så låter det meste dårlig...

 

Ute etter en god DAB bordradio, så slår denne radioen fra HiFi Klubben alle: God og rimelig..

 

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/St...lradio_Hvit.htm

Lenke til kommentar

Skjønner fremdeles ikke poenget. Var det noen som tenkte beredskap når de lanserte DAB?? IP er en mye mer fremtidsrettet teknologi. Greit nok at det ikke alltid er stabilt nok, men innførsel av IPv6 vil bedre dette betydelig, samtidig som at eksisterende IP struktur blir bedre og mer stabil. Mange ISP'r holder nå på å innføre QoS i kjernenettet, IPTV og IP tlf er noen av de trafikktypene som vil bli prioritert fremfor annen trafikk.

 

edit: hvem sa at man må ha PC for å høre nettradio? mobiltlf?? er sikker på at det er mye å krympe enda på WLAN ustyr.

Endret av xcomiii
Lenke til kommentar
Hei..

 

Dabradioer bruker desverre noe mere strøm en en FM radio, av en eller annen grunn. Ikke mange batteridrevene bordradioer på markedet på grunn av dette.

Husk at de DaB-radioer som er testet her er små bordradioer og man får sef. en langt bedre lydkvalitet ved å koble disse over et godt stereoanlegg. Komprimerte filer behøver slettes ikke å låte dårlig, de fleste får store problemer med å skille 192kbps i forhold til en orginal CD.. Sitter du med et plastikk stereosystem eller billige PC høyttalere så låter det meste dårlig...

 

Ute etter en god DAB bordradio, så slår denne radioen fra HiFi Klubben alle: God og rimelig..

 

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/St...lradio_Hvit.htm

6255120[/snapback]

 

Jada 1200 kr for èn stk radio.. kjemperimelig.

 

Man skal jo ha en i stuen og en på soverommet og en på hver dass og to på hytten. Med mindre man skal henge den i beltet å ta den med rundtomkring, og bare ett familiemedlem skal få høre på radio på en gang.

I mine øyne så er dette helt bortinatten. Tre et dødfødt system ned over ørene på folk så de må investere i nye radioapparater for titusener av kroner.

Hele landet sitter med biler, mobiltelefoner, mp3spillere, stereoanlegg osv. med fmradio.

I tillegg så ser alle dabradioene knallstygg ut. Hvem er det som har bestemt at de skal ha disse urteite utformingene? Hvorfor er det plutselig kult å benytte seg av noe som vi har utviklet oss forbi for lengst? Ikke er det pent, ikke er det praktisk.

Forklar det den som kan.

Lenke til kommentar

Fin test, men tror ikke jeg selv kommer til å skaffe meg en DAB radio, ihvertfall ikke før 2014, har fortsatt to stk sølvsuper'e som står på hytta!

 

Bruker de så mye mindre strøm? Er jo samme forsterkeren og høytalerene i dem.

 

Vel, du slipper jo all mekanisk bevegelse av mediet i radioen, i forhold til cd-spillere, harddisker, o.l. Husker den tid da jeg brukte walkman på skolen, når de to AA batteriene ikke orket å dra kassetten rundt lenger, skrudde jeg bare over til radio og nøt enda flere timer med underholdning ^^

 

Men er det bare jeg som får litt gameboy-følelse av "the bug"? Ser ut som det går ann å holde displayet i håndflatene og trykke på AB og piltastene med tomlene :D

 

Spm: hva er egentlig fysisk forskjell på en høretelefonutgang og en lyd-ut-linje?

Lenke til kommentar
Hei..

 

Dabradioer bruker desverre noe mere strøm en en FM radio, av en eller annen grunn. Ikke mange batteridrevene bordradioer på markedet på grunn av dette.

Husk at de DaB-radioer som er testet her er små bordradioer og man får sef. en langt bedre lydkvalitet ved å koble disse over et godt stereoanlegg. Komprimerte filer behøver slettes ikke å låte dårlig, de fleste får store problemer med å skille 192kbps i forhold til en orginal CD.. Sitter du med et plastikk stereosystem eller billige PC høyttalere så låter det meste dårlig...

 

Ute etter en god DAB bordradio, så slår denne radioen fra HiFi Klubben alle: God og rimelig..

 

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/St...lradio_Hvit.htm

6255120[/snapback]

 

Jada 1200 kr for èn stk radio.. kjemperimelig.

 

Man skal jo ha en i stuen og en på soverommet og en på hver dass og to på hytten. Med mindre man skal henge den i beltet å ta den med rundtomkring, og bare ett familiemedlem skal få høre på radio på en gang.

I mine øyne så er dette helt bortinatten. Tre et dødfødt system ned over ørene på folk så de må investere i nye radioapparater for titusener av kroner.

Hele landet sitter med biler, mobiltelefoner, mp3spillere, stereoanlegg osv. med fmradio.

I tillegg så ser alle dabradioene knallstygg ut. Hvem er det som har bestemt at de skal ha disse urteite utformingene? Hvorfor er det plutselig kult å benytte seg av noe som vi har utviklet oss forbi for lengst? Ikke er det pent, ikke er det praktisk.

Forklar det den som kan.

6256041[/snapback]

 

 

Joda mange meninger om DAB.. Jeg har en på soveromet og DAB i bilen og dette fungerer knall. Man har alle stasjonene kjapt inn uten støy slipper å bla igjennom 3tusen andre mystiske dance og gutteromsstasjoner for å høre på radio og jo.. det er faktisk praktisk å trykke på en knapp og ha radio.. Pent ? Tja.. Kunne sikkert ha vært litt flere utforminger på dem, men det er et overtall av godt voksne personer som kjøper dette til kjøkken, soverom, kontor etc.. ikke de helt unge.. 1200 kr et tross alt ikke mere en en rambrikke eller et middelmådig grafikk kort..

 

tcarl

Lenke til kommentar
Hva er poenget egentlig med DAB radio? Svært mange i dag har jo tilgang til nok kapasitet på bredbånd eller 3G, hvorfor ikke høre nettradio? Spør du meg er det meningsløst å bruke masse penger på en teknologi som kun gir et produkt, nemlig radio. Bruk heller pengene på å bygge aksessnettet i Norge....(fiber, bedre Telenor kobber osv), det kan tross alt brukes til mer enn bare radio.....

6254193[/snapback]

Det er vel også et spørsmål om beredskap. Ved en nødsituasjon trenger man å gi raskt beskjed til befolkningen og IP-radio er verken spesielt utbredt eller veldig robust mot sabotasje. Man kan ta ut én FM/DAB-sender, men det er vanskelig å ta ut alle senderne som er spredt ut over det vidstrakte landet vårt.

 

For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor noen ønsker å kjøpe en DAB-radio til å ha innendørs ("kjøkken-radio"). DAB-teknologien er ikke tilpasset innedørs bruk. De fleste vil få mye bedre signalforhold innendørs med en god FM-radio.

6255108[/snapback]

 

Om man hadde hatt en landsomspennde nett med antenner hadde vel det vært ganske robust også? Og personlig hører jeg ikke på radio engang.

 

AtW

Lenke til kommentar
Skulle likt å sett en blind-test av fm og dab radioer, for å se hva "ekspertene" mente om lyd og hvem som er best. Samt sett en test på hvor god kvaliteten på dab må være for å oppnå best resultat.

 

Ja FM-radio har jo heller ikke CD-kvalitet, hvor mye dårligere er egentlig DAB? Har aldri hørt dab selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...