Gå til innhold

Alle som tester Linux for første gang:


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm har testet litt med fedora og ubuntu ja... men bruker en laptopp og har litt problemer med drivere til forskjelige ting. så gikk tilbake til windows fant en gammel boks og la inn ubuntu på den ;) og voila alt funket prikkfritt, men nå sitter jeg med laptoppen min i stua og skulle gjerne ha koblet til GDM eller hva det heter... altså noe ala Terminal service... men klarer ikke og finne noen klient, men satt opp vnc og det funket ;) men har du noen tips om software til windows som kan vise det grafiske på linux?

Lenke til kommentar

Jeg regner meg som en av de som prøver Gnu/Linux for første gang selvom jeg for mange år siden kjørte en Debian versjon som jeg ga opp til fordel for MS Windows

.Jeg har således hørt om og tildels forstått pakkesystememet apt. Har nå lastet ned og installert Ubuntu 6.06 DD. Og jeg er virkelig imponert. Bruker Firefox og Thunderbird. Alt fungerer, Cd /dvd lyd/brenning, extern HD La Cie, Canon G5 kamera og skriver Canon i 865, Innbiller meg til og med at lyden fra de nybrente cd'ene er bedre! Bruker k3B.Alt virker i tillegg raskere enn noen gang.

 

Jeg legger til at jeg av mer filosofiske grunner lenge har hatt lyst til å konvertere til GNU/Linux, men driverproblemer mm (kanskje innbilte) har gjort det vanskelig. At leverandøre som feks Canon ikke har vært flink til å levere drivere til GNU/Linux kan ikke belastes Linuxbaserte OS, men gjør det uansett vanskelig å konvertere for enkle MS windowssjeler i tillegg til tar.gz!

.

Spørsmålene blir:

Hva når barnebarn (jeg er en gammel mann) spør etter MS Flightsimulator?

Bruker dere brannmur/firewall og i tifelle hvilken?

Min Canoscan 5000F oppdages ikke i det hele tatt?

 

Andre tips mottas med takk.

 

Kanskje blir det ikke Vista?!!

 

PS ;) Det heter vel nysgjerrig uten k

Endret av Tinker
Lenke til kommentar

Flysimulatorer: http://www.flightgear.org/ http://www.silentwings.no/ siste er til og med norsk!

Brannmur: Bruker ikke annet en standard oppsett

Scanner: etter litt googling så det ikke så bra ut: http://www.sane-project.org/unsupported/canon-5000f.html

litt ned på siden er det en link til noen som prøver å lage en fri driver, men den var på et "ukjent" språk!

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
... men har du noen tips om software til windows som kan vise det grafiske på linux?

6250521[/snapback]

 

tightvnc har en klient som også fungerer under Wintendo

6251551[/snapback]

 

Takker og bukker for det... men som jeg nevnte i posten min har jeg allerede teste med vnc og dette fungere jo... men leiter etter en måte og koble til GDM, får gjort det fra en annen linux maskin men finner ingen måte og koble til den ifra windows...

Lenke til kommentar
LessThanJake Postet i dag, 22:23

  Har aldri prøvd selv, men det minste du må ha er nok en Xserver installert på Win-maskinen.

 

Jo fant noe slikt jeg også... via linux emulator til windows, cygwin ellernoe... men fikk det aldri til og fungere ordentlig... men tester med vnc nå slik som "lnostdal" tipset om og dette ser faktisk ut til og fungere... ;) så takker og bukker... hehe blir mere og mere glad i linux, bare man får cedega til og fungere skikkelig så blir det kansje fast linux, spiller en del så er ikke så moro med linux

Lenke til kommentar
Jeg regner meg som en av de som prøver Gnu/Linux for første gang selvom jeg for mange år siden kjørte en Debian versjon som jeg ga opp til fordel for MS Windows

.Jeg har således hørt om og tildels forstått pakkesystememet apt. Har nå lastet ned og installert Ubuntu 6.06 DD. Og jeg er virkelig imponert. Bruker Firefox og Thunderbird. Alt fungerer, Cd /dvd lyd/brenning, extern HD La Cie, Canon G5 kamera og skriver Canon i 865, Innbiller meg til og med at lyden fra de nybrente cd'ene er bedre! Bruker k3B.Alt virker i tillegg raskere enn noen gang.

 

Jeg legger til at jeg av mer filosofiske grunner lenge har hatt lyst til å konvertere til GNU/Linux, men driverproblemer mm (kanskje innbilte) har gjort det vanskelig. At leverandøre som feks Canon ikke har vært flink til å levere drivere til GNU/Linux kan ikke belastes Linuxbaserte OS, men gjør det uansett vanskelig å konvertere for enkle MS windowssjeler i tillegg til tar.gz!

.

Spørsmålene blir:

Hva når barnebarn (jeg er en gammel mann) spør etter MS Flightsimulator?

Bruker dere brannmur/firewall og i tifelle hvilken?

Min Canoscan  5000F oppdages ikke i det hele tatt?

 

Andre tips mottas med takk.

 

Kanskje blir det ikke Vista?!!

 

PS  ;) Det heter vel nysgjerrig uten k

6250698[/snapback]

Eg brukar firestarter som brannmur, men veit ikkje om det er nødvendig. Har vore borti ein opensource flysimulator ein gong for lenge sidan, og etter litt googling trur eg at det kan ha vore FlightGear . Eller kanskje det var X-plane

 

Personlig syns eg flightgear ser best ut

Endret av treigen
Lenke til kommentar

Takker for innspill. Har installert Flightgear. Ser flott ut, men har litt problem med å få kjørt den ordentlig.

Ser ikke ut til at Logitech Freedom 2.4 cordless joystick har noen Linuxstøtte etter det jeg har googlet. Noen som vet om lignende hardware som gjør det?

Selv er jeg ikke noen spiller og ønsker å ha maskina som en "ren" GNU/Linux maskin uten emulatorer og slikt. Så får kanskje den andre være besøksmaskin.

Lenke til kommentar
Nå som Ubuntu 6.06 er ute og Suse har vært noe i media er det er del som har tatt skrittet ut og testet en Linux-distro. Er bare nyskjerrig på tilbakemeldinger ;)

6248762[/snapback]

Screenshot av Ubuntu Dapper Drakes "Start and install":

dscn0236crop1yg.th.jpg

 

Og i såkalt "safe graphics mode":

dscn0239crop0zw.th.jpg

6262932[/snapback]

Om du hadde brukt kreftene dine på å løse problemet istedenfor å bruke det i å fremvise det som en form for "bevis" for at Dapper Drake er dårlig, så hadde du kanskje fått noe til. :hmm:

Lenke til kommentar
Nå som Ubuntu 6.06 er ute og Suse har vært noe i media er det er del som har tatt skrittet ut og testet en Linux-distro. Er bare nyskjerrig på tilbakemeldinger ;)

6248762[/snapback]

Screenshot av Ubuntu Dapper Drakes "Start and install":

dscn0236crop1yg.th.jpg

 

Og i såkalt "safe graphics mode":

dscn0239crop0zw.th.jpg

6262932[/snapback]

Om du hadde brukt kreftene dine på å løse problemet istedenfor å bruke det i å fremvise det som en form for "bevis" for at Dapper Drake er dårlig, så hadde du kanskje fått noe til. :hmm:

6263016[/snapback]

Sant det :p

Men hva kan være problemet her? Skjermkortdriver eller cd? Det at mye hw ikke har offisiel støtte som stort sett all hw har til Windows setter en del ansvar på miljøet. Etterhvert som Linux blir mer kjent tviler jeg på at dette blir noe problem, også fått inntrykk at hw-kompabilitet har blitt betraktelig bedre siden jeg først prøvde Linux for ca 1 1/2 år siden. At det er noe hw som kan skape vanskeligheter er de fleste fullt klar over,

 

Uansett, synes brukervennlighet burde dømmes ut ifra hvordan det er å bruke os'et og ikke feil som oppstår som ikke er distroen eller miljøet sin skyld, det skjer i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Nå som Ubuntu 6.06 er ute og Suse har vært noe i media er det er del som har tatt skrittet ut og testet en Linux-distro. Er bare nyskjerrig på tilbakemeldinger ;)

6248762[/snapback]

Screenshot av Ubuntu Dapper Drakes "Start and install":

dscn0236crop1yg.th.jpg

 

Og i såkalt "safe graphics mode":

dscn0239crop0zw.th.jpg

6262932[/snapback]

Om du hadde brukt kreftene dine på å løse problemet istedenfor å bruke det i å fremvise det som en form for "bevis" for at Dapper Drake er dårlig, så hadde du kanskje fått noe til. :hmm:

6263016[/snapback]

Umm, litt av poenget mitt var at hvis man må bruke krefter for å få startet installasjonen er det kanskje ikke så veldig bra sånn jeg ser det.

 

Uansett så spurte trådstarter om våre erfaringer og dette var nå engang min erfaring med Ubuntu.

Lenke til kommentar

Prøver å innstallere Linux på en gammel maskin for tiden.. Prøvde først med Puppy 1.0.4 Live CD. Det bootet opp, null problem. Problemet kom da jeg skulle innstallere det på disken.. Rotet med noe partisjonering, og tror jeg fikk laget en partisjon. Så etter noen fler steg, ble CDROM'en "unmounted" det var riktig i følge innstallasjonen. Så i neste steg, fikk jeg beskjed om å "mounte" CDROM'en igjen.. Fant et egnet verktøy, men det gikk jo ikke.. Så der stoppet det forsøket..

 

Prøvde så med Ubuntu desktop (sikkert nyeste versjon) kom inn i menyen, valgte språk, og oppløsning, og trykte "start Ubuntu" den begynte å laste diverse greier, men sto på "loading hardware drivers" utrolig lenge.. Jeg trykte reset, og prøvde igjen. Da kom den til "configuring power supply e.l." og skjermen ble svart.. Hva gjør jeg nå?!

Lenke til kommentar
Prøver å innstallere Linux på en gammel maskin for tiden.. Prøvde først med Puppy 1.0.4 Live CD. Det bootet opp, null problem. Problemet kom da jeg skulle innstallere det på disken.. Rotet med noe partisjonering, og tror jeg fikk laget en partisjon. Så etter noen fler steg, ble CDROM'en "unmounted" det var riktig i følge innstallasjonen. Så i neste steg, fikk jeg beskjed om å "mounte" CDROM'en igjen.. Fant et egnet verktøy, men det gikk jo ikke.. Så der stoppet det forsøket..

 

Prøvde så med Ubuntu desktop (sikkert nyeste versjon) kom inn i menyen, valgte språk, og oppløsning, og trykte "start Ubuntu" den begynte å laste diverse greier, men sto på "loading hardware drivers" utrolig lenge.. Jeg trykte reset, og prøvde igjen. Da kom den til "configuring power supply e.l." og skjermen ble svart.. Hva gjør jeg nå?!

6270358[/snapback]

Hva er spesifikasjonene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...