Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

clutsj til gressklippermotor


Hk1

Anbefalte innlegg

hei!

har tenkt til å lage noe alla den chopperen på bilde :D

 

men jeg har bare ett problem...... vis jeg kobler et drev rett på drivakslen på gressklipper motoren og ett kjede til bakdekket, så vil jo hjulet gå rundt når jeg starter motoren :hmm:

 

derfor trenger jeg en eller annen form for clutsj.......er det noen som har noen forslag til ossen jeg kan løse dette problemet?? eventuelt lage noen tegninger??

post-98355-1149534884_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del gressklippermotorer og motorsagmotorer har sentrifugalclutch, en clutch som gir inngrep over et visst turtall. Det går kanskje også an å skaffe drivverk fra en automatmoped? Disse har vel både sentrifugalclutch og en slags variomatic-girkasse.

Lenke til kommentar

Hva med å bare kjøpe en billig skrotmopet/lett motorsykkel og plukke ut motor og girkasse? Da har du alt i ett, med clutch og alt. Da får du til og med en generator som leverer enten 6 eller 12 volt, så har du til lys og andre ting. I tillegg til andre nyttige deler som drev og kjede, speedometer/turteller, bremser og støtdempere.

Lenke til kommentar
Hva med å bare kjøpe en billig skrotmopet/lett motorsykkel og plukke ut motor og girkasse? Da har du alt i ett, med clutch og alt. Da får du til og med en generator som leverer enten 6 eller 12 volt, så har du til lys og andre ting. I tillegg til andre nyttige deler som drev og kjede, speedometer/turteller, bremser og støtdempere.

6253540[/snapback]

 

Hvis du ikke er helt sinnsyk, så setter du ikke en 125 ccm's motor i den lille, skralle tråsykkel'n der! :ermm:

 

Jeg kjøper forresten ideen om en motorsag som drivkraft.

Lenke til kommentar
Kan vel bruke en clutch fra en pocketbike?

Link

 

okey er det vansklig å sette på den clutchen?

trenger jeg noe mer en bare den clutchen?

ossen vet jeg om den passer på drivakslen?

 

jeg må vel ha ett clutch hus eller noe sånt

 

takker så mye for alle svar :D

Endret av Hk1
Lenke til kommentar
det er vell relativt få pocketbikes det er clutch på da? iallfall de jeg har kjennskap til(3-4stk) har automat gir!! men høres ut som et atrig forsjøk =D

6284954[/snapback]

 

Bare for å irritere deg, kan jeg informere deg om at automatgirede farkoster også har clutch. ;)

Den er bare ikke manuelt kontrollert av føreren.

De ser som regel slik ut:

 

heboraceclutchgross.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...