Gå til innhold

Zalman VGA Heatpipe hos 3dfxcool.no !!!


Overklokk

Anbefalte innlegg

http://www.3dfxcool.no har tatt inn Zalman heatpipe kjølere til grafikkort. De ser rett og slett råe ut!!!

Ta en titt på de her: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/5/.../newsdet360.htm

 

zm_80hp_b.jpg

 

En slik er på vei til meg nå og regner med at testen av den er klar om kort tid :smile:

 

 

_________________

mvh

Kjell Erik Budalen

[email protected]

Tester/Skribent

http://www.overklokking.no

 

[ Denne Melding var redigert av: kjekka på 2002-10-09 19:23 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.ocshoot.no/coolermasterhhl61.htm

 

My guess is thet there are no liquid inside these pipes at all !

If there were it will escape during time because of the permeability (almost every metal "leaks" more or less) - and therefore any liquid will dissappear after "a while".

 

_________________

Noen som vet hvor jeg kan skaffe noen: Telex stereo h-51 i Norge?

Passord på windows98?

http://www.BYLAN.NET

 

[ endret av CFD den 2002-10-10 11:33 ]

 

[ endret av CFD den 2002-10-10 11:33 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 11:32, skrev CFD:



Quote:


My guess is thet there are no liquid inside these pipes at all !

If there were it will escape during time because of the permeability (almost every metal "leaks" more or less) - and therefore any liquid will dissappear after "a while".



 

all metal leaks?? For noe tull.

Det er uansett ikke snakk om vann. Heatpipes er mye brukt som kjølere i laptops.

Lenke til kommentar

Angående dette med "lekkasjen" som er nevnt over..

 

Quote:


Fra testen på OC-shoot..

A heatpipe, simply to put, is sort of a 'superconductor' in terms of thermal aspects. It can transfer heat from one end of a foot-long pipe to the other end in a matter of a couple of seconds, which is at least tens of times faster than what you can expect with a solid tube made of copper, one of the most thermally conductive elements.


 

Så heat-pipen inneholder altså en form for væske.

 

Ikke for at jeg er redd det vil renne ut væske i datamaskina, for det vil ikke det bokstavelig talt, langt derifra, det vil vel ta laang tid før all væsken er fordunstet, men allikevel definerer disse faktaene over et aldri så lite anti-klimaks for å si det slik.

De gjør rett og slett kjøleren litt mindre interessant.

 

 

Om noen med litt kunnskaper / info om dette kunne berolige meg, hadde det vært fint. Hvor store tidsperspektiver er det egentlig snakk om?

Så bestiller jeg en slik til uka, og blir kvitt bråket fra skjermkortet.

 

:smile:

 

Har forresten et Asus GF4 Ti4400, noen som vet om det ikke er kompatibelt med denne kjøleren?

 

Hvor bra kjøler denne i forhold til standardkjøleren? Overklokker ikke.

Lenke til kommentar

At heatpipes skal gi fra seg væske må være en skikkelig misforståelse. Jeg kikket litt rundt og fant denne:

http://www.thermacore.com/pdfs/heatpipe_re...reliability.pdf

 

Fra det dokumentet henter jeg:

 

"

Heat pipes, when properly designed and manufactured, have been shown to be highly reliable and are completely maintenance-free. One group of 468 Thermacore heat pipes has been in electronics cooling service aboard aircraft for more than fifteen years with no reported failures. The mean-time-to-failure has been estimated at more than 2.5 million years.

"

 

Jeg skjønner heller ikke hvor man har det fra at metall lekker? Til en viss grad kan det stemme, men i så små mengder at det ikke kan måles før det er gått veldig lang tid. Kjøleskap og frysebokser - og for den saks skyld Vapochill - arbeider på omentrent samme måte som en heatpipe. Så vidt jeg vet er det da unødvendig å etterfylle disse særlig ofte?

 

Kort sagt: jeg tror ikke man trenger å være særlig redd for at hetapipes skal lekke vann. Unntaket er hvis de utsettes for temperaturer de ikke er laget for. Da vil væsken innvendig fordampe, og jo høyere temperatur jo høyere trykk. Om du ikke vet hva som skjer med damp under (for stort) trykk - eller for den saks skyld væske som oppvarmes i en innestengt beholder - anbefaler jeg ikke å finne det ut. Men en alternativ metode er å sette en hermetikkboks - for eksempel hermetiserte pærer - på den kraftigste kokeplata, og så skru plata på fullt. Ikke stå for nær...

 

-Y-

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 22:23, skrev mbst:

Angående dette med "lekkasjen" som er nevnt over..


Quote:


Fra testen på OC-shoot..

A heatpipe, simply to put, is sort of a 'superconductor' in terms of thermal aspects. It can transfer heat from one end of a foot-long pipe to the other end in a matter of a couple of seconds, which is at least tens of times faster than what you can expect with a solid tube made of copper, one of the most thermally conductive elements.


 

Så heat-pipen inneholder altså en form for væske.

 

Ikke for at jeg er redd det vil renne ut væske i datamaskina, for det vil ikke det bokstavelig talt, langt derifra, det vil vel ta
laang tid
før all væsken er fordunstet, men allikevel definerer disse faktaene over et aldri så lite anti-klimaks for å si det slik.

De gjør rett og slett kjøleren
litt
mindre interessant.

 

 

Om noen med litt kunnskaper / info om dette kunne berolige meg, hadde det vært fint. Hvor store tidsperspektiver er det egentlig snakk om?

Så bestiller jeg en slik til uka, og blir kvitt bråket fra skjermkortet.

 

:smile:

 

Har forresten et Asus GF4 Ti4400, noen som vet om det ikke er kompatibelt med denne kjøleren?

 

Hvor bra kjøler denne i forhold til standardkjøleren? Overklokker ikke.

 

Tenker vi snakker om noen billioner år før væske har trykket seg mellom metallbindingen. Tviler på at du vil se det skje :razz:, men uansett GF4 din holder ikke så lenge uansett...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 00:39, skrev yummy:

At heatpipes skal gi fra seg væske må være en skikkelig misforståelse. Jeg kikket litt rundt og fant denne:


..............

Jeg skjønner heller ikke hvor man har det fra at metall lekker? Til en viss grad kan det stemme, men i så små mengder at det ikke kan måles før det er gått veldig lang tid. Kjøleskap og frysebokser - og for den saks skyld Vapochill - arbeider på omentrent samme måte som en heatpipe. Så vidt jeg vet er det da unødvendig å etterfylle disse særlig ofte?

...................

Kort sagt: jeg tror ikke man trenger å være særlig redd for at hetapipes skal lekke vann. ...........


Enig med yummy. Ocshoot har nok uttalt seg om ting de ikke helt har greie på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...