Gå til innhold

4GB CF kort til Nikon D70?


Anbefalte innlegg

Som vanlig holder ikke en 2 GB brikke så lenge når jeg er ute å tar bilder.

Så var på vei til å kjøpe inn en eller to 2 GB brikker til.

 

Men så ser jeg at komplett har Twinmos 140x 4 GB CF brikke til under 1000 lappen. Og da slipper jeg å bytte brikker også...

 

Men finner ikke noen informasjon om Nikon D70 og hvilken størrelse som er max. Vil 4 GB brikken funke i mitt kamera?

 

Noen som har erfaringer med CF kort større enn 2 GB i Nikon D70?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Se i instruksjonsboka om det står noe der, til D-70s er i hvertfall 4GB Lexar kort godkjent av Nikon.

6242824[/snapback]

 

Har kikket, men finner som sagt ikke noe som sier det ene eller det andre.

Får eventuelt ta sjansen, og heller benytte meg av angreretten hvis det ikke funker.

Lenke til kommentar
Ville heller gått for Sandisk Extreme III 4 GB... stoler ikke helt på Twinmos kort.

6243132[/snapback]

 

Er klar over at mange ikke liker Twinmos, men jeg bruker disse brikkene både i SD og CF og har ikke hatt ett eneste problem.

Så spørsmålet mitt er ikke om hvilken type jeg burde bruke, men om 4 GB i det hele tatt virker på mitt D70 kamera.

Lenke til kommentar
Ville heller gått for Sandisk Extreme III 4 GB... stoler ikke helt på Twinmos kort.

6243132[/snapback]

 

Er klar over at mange ikke liker Twinmos, men jeg bruker disse brikkene både i SD og CF og har ikke hatt ett eneste problem.

Så spørsmålet mitt er ikke om hvilken type jeg burde bruke, men om 4 GB i det hele tatt virker på mitt D70 kamera.

6244327[/snapback]

På side 192 i manualen er ihvertfall Lexar 4 GB kort nevnt som "approved memory card", så jeg tror nok at 4 GB vil funke uansett hvilket merke det er.

Lenke til kommentar

Ja, det er det samme om merket er Lexar, Sandisk, Kingston, Twinmos eller noe annet. Men som sagt, så er nok de tre førstnevnte noe mer stabilt enn Twinmos. Av egen erfaring (jobber i fotobutikk), så har Twinmos høy feilrate. Vi selger ikke merket der jeg jobber, men det er allikevel det kortet vi oftest ser med feil.

 

At du ikke har hatt problem med dine Twinmos kort, er jo bra, men det betyr ikke at andre ikke har det. For all del, feilraten er ganske lav samme hvilket kort du kjøper, men personlig synes jeg det er en billig engangsinvestering/forsikring å kjøpe et litt dyrere kort. Jeg har sett litt for mange Twinmos kort som ikke engang lar seg redde med image rescue-software/undelete software til at jeg tør å kjøpe det. Hva om hele ferieturen blir borte?

 

Samtidig, når du har bare et kort, er det viktig med høy kvalitet. For går kortet i stykker da, så har du mistet alle bildene på det. Hadde du hatt to kort, kunne du kjøpt to billigere, for går et i stykker, har du fortsatt halve ferien intakt om du bruker kortene annen hver dag.

 

Til slutt et lite tips som kan hjelpe deg å unngå problemer med kortet. Formater det etter hver gang du har tømt det inn på datamaskinen. Ikke bare slett filene (gjøres fra kameraets meny).

Lenke til kommentar
Ville heller gått for Sandisk Extreme III 4 GB... stoler ikke helt på Twinmos kort.

6243132[/snapback]

 

Er klar over at mange ikke liker Twinmos, men jeg bruker disse brikkene både i SD og CF og har ikke hatt ett eneste problem.

Så spørsmålet mitt er ikke om hvilken type jeg burde bruke, men om 4 GB i det hele tatt virker på mitt D70 kamera.

6244327[/snapback]

På side 192 i manualen er ihvertfall Lexar 4 GB kort nevnt som "approved memory card", så jeg tror nok at 4 GB vil funke uansett hvilket merke det er.

6244349[/snapback]

 

Så det nå, hadde gått glipp av den siden. Der står det jo også at den takler Microdrive på 4 GB også, så da skal det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Ja, det er det samme om merket er Lexar, Sandisk, Kingston, Twinmos eller noe annet. Men som sagt, så er nok de tre førstnevnte noe mer stabilt enn Twinmos. Av egen erfaring (jobber i fotobutikk), så har Twinmos høy feilrate. Vi selger ikke merket der jeg jobber, men det er allikevel det kortet vi oftest ser med feil.

 

At du ikke har hatt problem med dine Twinmos kort, er jo bra, men det betyr ikke at andre ikke har det. For all del, feilraten er ganske lav samme hvilket kort du kjøper, men personlig synes jeg det er en billig engangsinvestering/forsikring å kjøpe et litt dyrere kort. Jeg har sett litt for mange Twinmos kort som ikke engang lar seg redde med image rescue-software/undelete software til at jeg tør å kjøpe det. Hva om hele ferieturen blir borte?

 

Samtidig, når du har bare et kort, er det viktig med høy kvalitet. For går kortet i stykker da, så har du mistet alle bildene på det. Hadde du hatt to kort, kunne du kjøpt to billigere, for går et i stykker, har du fortsatt halve ferien intakt om du bruker kortene annen hver dag.

 

Til slutt et lite tips som kan hjelpe deg å unngå problemer med kortet. Formater det etter hver gang du har tømt det inn på datamaskinen. Ikke bare slett filene (gjøres fra kameraets meny).

6244684[/snapback]

 

Takker for gode tips. Får vurdere hva jeg ender opp med. Kanskje greit å kjøpe to 2 GB kort i stedenfor, slik at jeg ikke risikerer å miste alt på en brikke.

Eller om jeg skal gå for dyrere varianter.

 

Det med å formatere kortet har jeg lest før her på forumet, og prøver å gjøre det hver gang.

 

Men da har jeg fått svar på at D70 takler 4GB kort, og så får jeg se hva jeg gjør denne uken.

Lenke til kommentar
Slenger meg på denne tråden jeg.

 

Hvordan er Kingston CF på kvalitet? Kingson minnebrikker til PC har jeg jo god erfaring/inntrykk av, men minnekkort?

 

tenker da på http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304284

Kingston Compact Flash 4096MB Elite Pro Type I, 6,75/10MB Write/read

 

Jeg antar nesten bare at det er raskt nok for ett D70..

6245834[/snapback]

 

Ikke spesielt raskt, men det er bare tullinger som tror de må ha raske minnekort til DSLR. Nesten ingen amatører tar så lange serier at de fyller minnebufferen i kameraet alikevel, ikke så mange proffer heller hvis det ikke er snakk om folk som dekker fotballkamper eller lignende.

Lenke til kommentar
Slenger meg på denne tråden jeg.

 

Hvordan er Kingston CF på kvalitet? Kingson minnebrikker til PC har jeg jo god erfaring/inntrykk av, men minnekkort?

 

tenker da på http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304284

Kingston Compact Flash 4096MB Elite Pro Type I, 6,75/10MB Write/read

 

Jeg antar nesten bare at det er raskt nok for ett D70..

6245834[/snapback]

 

Ikke spesielt raskt, men det er bare tullinger som tror de må ha raske minnekort til DSLR. Nesten ingen amatører tar så lange serier at de fyller minnebufferen i kameraet alikevel, ikke så mange proffer heller hvis det ikke er snakk om folk som dekker fotballkamper eller lignende.

6247860[/snapback]

Tja, du er kanskje inne på noe, men jeg syns du konkluderer litt hurtig her. Til vanlig bruk har du sikkert rett, men til veldig mye sport, bil/flyshow og andre aktiviteter bruker nok mange seriefoto mer enn du kanskje tror. Det som er bra i dag er at folk er blitt flinkere til å eksperimentere, deriblant også seriefoto.

Å påstå at man derfor er tulling som ønsker en minnebrikke som matcher kameraet og gjør at man kan bruke sitt dyre utstyr fullt ut, faller på sin egen urimelighet.

Brukte selv denne funksjonen aktivt hele helga til akkurat sportsfotografering.

Lenke til kommentar

Ikke spesielt raskt, men det er bare tullinger som tror de må ha raske minnekort til DSLR. Nesten ingen amatører tar så lange serier at de fyller minnebufferen i kameraet alikevel, ikke så mange proffer heller hvis det ikke er snakk om folk som dekker fotballkamper eller lignende.

6247860[/snapback]

Jeg vil kanskje ikke bruke så sterke ord, men jeg er i utgangspunktet enig med deg. Det holder med vanlig, blått Sandisc til mitt bruk, og jeg tar litt serier også.

Lenke til kommentar
Jeg vil kanskje ikke bruke så sterke ord, men jeg er i utgangspunktet enig med deg. Det holder med vanlig, blått Sandisc til mitt bruk, og jeg tar litt serier også.

6248820[/snapback]

Det kommer an på kameraet også. Bufferet til D70 har f. eks plass til 4 bilder i RAW-format, noe fort gjør det til en fordel med et raskt kort. Jeg kom borti den terskelen der stadig vekk på konsert.

Lenke til kommentar
Jeg vil kanskje ikke bruke så sterke ord, men jeg er i utgangspunktet enig med deg. Det holder med vanlig, blått Sandisc til mitt bruk, og jeg tar litt serier også.

6248820[/snapback]

Det kommer an på kameraet også. Bufferet til D70 har f. eks plass til 4 bilder i RAW-format, noe fort gjør det til en fordel med et raskt kort. Jeg kom borti den terskelen der stadig vekk på konsert.

6248920[/snapback]

Naturligvis. Jeg bruker jo 20D, og det har plass til 9-rawbilder i bufferet, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...