Gå til innhold

Amotor: Gass på tanken: Drivstoffet ingen snakker om


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gass på tanken: Drivstoffet ingen snakker om

 

Ja stemmer godt det, lite diskusjon på denne tråden hehe.

Leste litt om gass og det gir vist ca 75HK det er nok for en bybil ihvertfall så det er ganske rart at det ikke fins flere av dem på veiene, problemet er vel å få tak i drivstoffet... Får kanskje ikke reservekanner for gass enda? :whistle:

Lenke til kommentar
Gass bør gi like god effekt som bensin, bensinen sprøytes jo inn i så fine dråper at den er bare gass når den tennes og det slipper man jo å "vente på" med gass som allerede ER gass...?

6229053[/snapback]

 

Det gir like mye effekt som en diesel bil på 700ccm.......

 

Kjørte Honda en del i Pakistan..... Der var det gass i den..... Kjørte så dårlig at det ikke gikk ann..... lå på 2000rpm i 3. gir..... ga klampen i bånn....hva skjedde?....så å si ingenting.....bare at bilen sa at den kanskje skal begynne å øke farten :p ...og det var rett strekning :p

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Det gir like mye effekt som en diesel bil på 700ccm.......

 

Kjørte Honda en del i Pakistan..... Der var det gass i den..... Kjørte så dårlig at det ikke gikk ann..... lå på 2000rpm i 3. gir..... ga klampen i bånn....hva skjedde?....så å si ingenting.....bare at bilen sa at den kanskje skal begynne å øke farten :p ...og det var rett strekning

 

Det er enorm forskjell på de gassanleggene som brukes i fattige deler av asia og de som du kan få montert nå her i landet. De litt eldre systemene ga 10%-15% mindre effekt enn det motoren hadde med bensin, men de nye gir kun noen få prosent lavere effekt, som det også står i artikkelen. I enkelte motorer har det vist seg at effekten økte 2-3%. Det er med gassdrift du virkelig kan gi full gass.

Endret av bengthu
Lenke til kommentar
Gass på tanken: Drivstoffet ingen snakker om

 

Ja stemmer godt det, lite diskusjon på denne tråden hehe.

Leste litt om gass og det gir vist ca 75HK det er nok for en bybil ihvertfall så det er ganske rart at det ikke fins flere av dem på veiene, problemet er vel å få tak i drivstoffet... Får kanskje ikke reservekanner for gass enda? :whistle:

6235020[/snapback]

 

Siden bilen har både bensintank og gasstank trenger du ikke reservekanne. Bilen min kan kjøre fra Oslo til tromsø på fulle tanker (ja, jeg har prøvd). Med en oversikt over fyllestasjoner er det ikke noe problem å kjøre Norge på langs med gassdrift, og bilen går like bra på bensin som før.

Gass gir ikke automatisk 75HK, det kommer helt an på hva motoren yter i utgangspunktet. Du trenger jo ikke å like gassdrift, men jeg får full tank til 260kr, og kan da kjøre 84mil.

Lenke til kommentar

Hvis du legger ombyggingen inn i kjøpsprisen så merker du ikke så mye til den, og alle liker jo å skryte av hvor dyr bilen er. Bil vil jo uansett være er tapsprosjekt. Jeg er veldig fornøyd med at de daglige kostnadene blir lave med gass. En annen fordel er den ekstremt lave motorslitasjen. Motorolja ser nesten ny ut i lange tider, det er faktisk ikke lett å peile olja for den er så blank.

 

Eneste problemet er at bompengene blir en mye større andel av det en må betale for en tur langs E18 f.eks.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Kjørte en mitsubitshi på gass en stund og jeg merket ingen forskjell kontra bensin. Det var en bensinmodell som var bygget ut med gass, de hadde skiftet ut reservehjulet med en 40l tank. Billig var det og. eneste er at det er få stasjoner å fylle på,

 

Fordelene var at det var billig og merket liten forskjell kontra bensin (sikkert pga håpløs motor) ulempene var som sagt at det var pes å komme seg til en bensinstasjon for å fylle så man endte av og til opp med å kjøre på litt bensin. Gasstanken gikk også ganske fort, men kjørte utrolig mye, tror ikke den brukte så mye mer gass enn bensin men er veldig usikker på akkurat det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For å gjøre en ting klart: At en motor yter automatisk 75hk med gass er bare tull :p

Kom gjerne med kilder^^

 

Gass gir ca 2% tap av effekt, altså ikke noe særlig..

Problemet er vel heller at dysene går fløyten(fryser om jeg husker rett), er lite driftsikre..

 

Har du noen gang lurt på hvorfor taxiene ikke kjører gass?

Har snakka med en taxisjafør om akkurat dette ;)

 

_______

Og ja jeg vet at tråden er nesten en måned gammel men det sto ufattelig mye tull her...

Og ja det finnes sikkert unntak når det gjelder taxiene, her slutta de ihvertfall med det fort :)

Lenke til kommentar
Hei.Jeg har en Opel Asta 2005 mod.Hva må gjøres for og kjøre på gass eller Bioetanol.Er det noen store kostnader.Er ikke det billigere i Sverige?

7684782[/snapback]

 

Ombygging til gass er ingen sak å få gjort i etterkant, og den største fysiske endringen du kommer til å merke er vel at du får en gasstank plassert et eller annet sted i bagasjerommet (eventuelt tar du ut reservehjulet og plasserer tanken der, som tidligere nevnt). Dette kostet riktignok hysterisk mye å få gjort i Norge sist jeg sjekket (rundt 60.000 kroner, eller noe sånt?), og uten å ha sjekket det i Sverige så vil jeg tro at det er gode penger å spare på det. Eventuelt i andre europeiske land. Jeg mener å ha sett at en ombygging koster rundt 15.000 kroner i Polen, f.eks.

 

Å bygge om bilen til bioetanoldrift er ikke like enkelt, såvidt jeg har skjønt. Det finnes en del produkter på markedet, og idéen er jo genial, men i praksis funker det visstnok så som så, i forhold til biler som er laget for etanoldrift i utgangspunktet. Letet litt etter noe slikt for et par måneder siden nemlig, og konklusjonen min ble at "jo, det er mulig å gjøre det, men det er ikke godt å si hvordan det kommer til å fungere og hva det kan komme til å gjøre med bilen" :roll: Irriterende, for jeg mener å huske at løsningene var ganske rimelige i pris.

 

Når det er sagt så har jeg sett mange store SUV'er (av typen Tahoe, Suburban o.l.) til salgs i Sverige som er importert fra USA, og som går på etanol. Om disse er tilpasset dette fra fabrikk eller om det er noe ettermonterte greier hadde jo vært ganske interessant å finne ut av, for jeg har i hvert fall aldri sett en "svensk" Tahoe med etanoldrift.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjørte gass for en del år siden (97-98) og den gangen var det lønnsomt siden 1 kg gass kostet ca 2-3 kr. Forbruket øker med ca 50% og siden gassen etterverdt gikk mye opp i pris ble det rett og slett ikke lønnsomt lenger. Ikke med tanke på de problemene som er nevnt tidligere. Fryser om vinteren,små tanker,få stasjoner,dyrt å bygge om bilen osv) Har siden bare kjørt diesel. Kjører ca 60-80k km i året

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei.Jeg har en Opel Asta 2005 mod.Hva må gjøres for og kjøre på gass eller Bioetanol.Er det noen store kostnader.Er ikke det billigere i Sverige?

7684782[/snapback]

 

Når man snakker om ombygging til etanol så kom jeg faktisk akkurat over denne artikkelen i Dagens Nyheter (Sverige). Glimrende hvis dette blir en realitet, og interessen for det i Sverige burde være formidabel ettersom etanolbiler faktisk får ymse fordeler her borte både når det gjelder firmabilskatt, soneparkering og den nye bomringen i Stockholm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kjørte gass for en del år siden (97-98) og den gangen var det lønnsomt siden 1 kg gass kostet ca 2-3 kr. Forbruket øker med ca 50% og siden gassen etterverdt gikk mye opp i pris ble det rett og slett ikke lønnsomt lenger. Ikke med tanke på de problemene som er nevnt tidligere. Fryser om vinteren,små tanker,få stasjoner,dyrt å bygge om bilen osv) Har siden bare kjørt diesel. Kjører ca 60-80k km i året

7948502[/snapback]

 

Dette er feil for de anlegg som blir montert i dag. Forbruket øker mellom 10 og 20%, en pris jeg har sett er 24000kr for ombygging. Det er ingen problemer med frysing på vinteren. Motoren startes på bensin og gassen føres flytende frem til motoren. Jeg har aldri merket noe problem slik du mener, selv ikke i -25.

 

Størrelsen på tanken kan du bestemme selv til en viss grad. Min er på 50 liter omtrent(pluss ekspansjonsrom) og sett i forhold til litt høyere forbruk tilsvarer det 40-45 liter bensin. Drammen er vel forresten den byen i landet med best tilbud på gassdrift med flere fyllestasjoner og ombyggere. 45 stasjoner er det i landet nå.

 

Gass egner seg nok lite hvis en kjører landet rundt, men er supert hvis en pendler forbi eller i nærheten av en stasjon. Selv passerer jeg tre stasjoner på vei til jobb.

 

Gass er bra for det lokale miljøet, og for kloden. Diesel er grusomt for det lokale miljøet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...