Gå til innhold

Amotor: Gass på tanken: Drivstoffet ingen snakker om


Anbefalte innlegg

Jeg vet at mange drosjesjofører med biler alà Chevy Van osv kjører på gass. Store og tørste V8-ere. Han ene jeg kjenner betalte 30 000 kr for montering. Bare å dra frem kalkulatoren og regne ut hvor lang tid det tar før du kjører det inn. Bensinprisen er vel på ca. 11 kr og gassen på rundt 5 kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

joa, men det går jo ikke å sammenligne med 1liter/kg gass mot 1liter bensin... Gass bruker jo mer på mila.

Lurer egentlig på hvor stor tank man egentlig trenger?!

Er veldig usikker på gass, vedder for at man får bygget om fra E95 også snart.. og da er jo usikkerheten bare ennå større :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
joa, men det går jo ikke å sammenligne med 1liter/kg gass mot 1liter bensin... Gass bruker jo mer på mila.

Lurer egentlig på hvor stor tank man egentlig trenger?!

Er veldig usikker på gass, vedder for at man får bygget om fra E95 også snart.. og da er jo usikkerheten bare ennå større :p

8178962[/snapback]

 

1 liter gass veier 600g og 1 liter bensin veier 800g. Biler med gassdrift bruker noe mellom 0 og 20% mer på gass enn ved bensin, eller omtrent like mye vekt. Så for å regne om kan en si at når literprisen er 5kr blir sammenligningsprisen 6kr. Så at bensinen kostet 11,88 nå og da har en omtrent halv pris med gass. LPG står for Liquified Propane Gas og er altså flytende. LNG er naturgass og er også flytende, men krever lavere temperatur/ høyere trykk og gjør seg kun i større biler, og helst busser.

Jeg har skrevet dette før men bilen min, en opel corsa, bruker rundt 0,5l/mil på bensin og 0,6l/mil på gass. Et viktig moment er uansett at den daglige kostnaden går ned. Med gass brukte jeg rundt 250kr per måned på drivstoff på å kjøre til og fra jobb. Det tilsvarer under én tank. Jeg har tankvolum på 55l med gass og 50 med bensin.

 

Det koster mellom 20.000 og 35.000 å bygge om bilen. Kjører du lite vil det ikke lønne seg sånn umiddelbart, men det er jo alltid kjekt å vite at lange turer blir billigere også. Uansett vil tørste amerikanere lønne seg mye fortere enn små japanere.

Når det gjelder E85 så ser det ikke ut til å bli noe billig alternativ. Besparelsen er kun for miljøet. Selv i sverige er det dyrere med E85 enn med gassdrift.

Endret av bengthu
Lenke til kommentar

Joa... men man vet jo aldri hva Norge/staten driver med..

Får vi maaaange gassbiler og alle har investert i dette tenker de som alltid "AHA, et sted vi kan tjene penger"... også slenger de på avgifter..

noen dager senere: 1liter gass: 10,48kr og 1liter 95: 11,20kr

 

Og hurra! det var ikke så lønnsomt alikevel...

 

Men må si at jeg er ekstreeeeemt keen på å konvertere.

Har fylt tanken helt opp (ca 1000kr) 3 ganger den siste måneden, dyyyyrt... :cry:

 

Er kun interressert i en tank under bilen, og da blir det jo i reservehjulbrønnen.

Og denne rommer kun 50liter (ca 40liter gass) pga. sikkerheten med å ikke fylle helt opp...

 

hadde det vært mulig å få en 100liters tank under hele bilen ville det vært mer interressant... meen meeeen... får vente.. skjer jo mye utvikling på gassfronten nå

Endret av tiiim
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hvor mye er det rent ytelsesmessig og prismessig å spare på å bygge om en Tahoe til å kunne gå på gass?! syns bilen sluuuker bensin, så hadde jo vært greit å få vite litt erfaringer/idéer... :)

 

Du halverer drivstoff utgift.men. dyrt å instalere.hvertfal i norge.

 

noen som som vet hva instalasjon koster i sverige? vet det er billig i polen osv. men. langt unna

Lenke til kommentar

Hvor mye er det rent ytelsesmessig og prismessig å spare på å bygge om en Tahoe til å kunne gå på gass?! syns bilen sluuuker bensin, så hadde jo vært greit å få vite litt erfaringer/idéer... :)

 

Du halverer drivstoff utgift. din tahoe vil du nok ikke merke no tap av ytelse. dyrt å instalere.hvertfal i norge.veldig ca min 30 tusen

 

noen som som vet hva instalasjon koster i sverige? vet det er billig i polen osv. men. langt unna

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...