Gå til innhold

Hvilken bærbar bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lite peiling på bærbare maskiner, men har tenkt å anskaffe meg en ny. Jeg kan skrive litt om hva jeg trenger også kan kanskje noen med litt mer erfaring kan anbefale meg en som svarer på behovet.

 

17" Skjerm

1024 ram (mer er absolutt ikke nødvendig)

Ati x700+ (tilsvarende eller enda kraftigere)

80GB harddisk (minimum)

 

Sånn ellers bør cpu'en være rask i forhold til bærbare...

 

Jeg vil gjerne ha en "clean" og pen look på den (synes asus sine ser veldig bra ut). Jeg har sett litt på Dells XPS men jeg likte ikke helt designet, men det er vel overkommeling

 

På forhånd takk

Endret av Darx*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke liker utseende på XPSen, kan du jo vurdere å ta en kikk på Inspirion 9400 med GeForce Go 7900GS, som er et veldig bra skjermkort. Du får den til en ganske OK pris for tiden. Toshiba har en som likner, men jeg tror den er litt dyrere. Jeg er ikke sikker på hva Acer og Asus har i samme kategori. Generelt finnes det en del gode 17" med god pris/ytelse-forhold; du får lete litt rundt!

 

Hvis du har tid til å vente til høsten, kommer jo Merom-prosessorene, noe som iallfall jeg ville si at er verdt å vente på. Turion 64 X2 kommer muligens før den tid også. Dette er begge dobbelkjerneprosessorer med 64-bits støtte, altså "neste generasjons prosessorer".

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Vist XPSen er å anbefale, skal ikke designet stå i veien for meg :).. Den dekker egentlig behovet mitt ganske bra, så tror det blir den i tilfellet, men har jo enda ikke sjekket så mye så ombestemmer meg helt sikkert.

 

edit: Jeg har også god tid til å vente ;) (den er til skole bruk til neste år + at jeg skal bruke den til spill og nedlastning, en ting jeg ikke nevnte er at den må være veldig stillegående på idle men jeg regner med at alle bærbare er slik :shrug: ?)

Endret av Darx*
Lenke til kommentar
17"-ere med god ytelse trenger en del kjøling, som medfører en del viftestøy. Dette er et generelt trekk blant de fleste 17"'ers maskiner, så om det er stillegående du er ute etter er dette kanskje ikke den optimale klassen...

6228957[/snapback]

Det er ikke nødvendigvis riktig.. Jeg skumleste riktignok Hardware.no sine omtaler av Dell-maskinene, men mener å huske at XPSen var ganske så stille under idle. Det er iallfall tilfelle for Inspiron 9300 m/Go 6800, som jeg har.

Lenke til kommentar

Om du skal ha en stille maskin, vil jeg anta at go7900GS er et bedre valg enn go7900GTX ettersom strømforbruket (og dermed mest sansynligvis også varmeproduksjonen) er over dobbelt så høyt på GTXen (20 vs 45 watt). Om du først ikke skal ha GTX-kortet, er 9400 rundt 3-4000 billigere enn XPS.

Lenke til kommentar

Ja, Inspirion 9300 m/GeForce Go 6800 og oppdatert bios er så godt som lydløs på idle (viften surrer ikke). Jeg må riktignok innrømme at jeg prøvde biosoppgraderingen men ble litt "skremt" av dette.. Så personlig bruker jeg den gamle biosen, der viften går så du såvidt kan høre den på idle. Selv da er støyen på ingen måte noe man legger merke til! Jeg vil vel anta at mitt skjermkort kommer i samme klasse som 7900GS hva varmeutvikling angår. Jeg ville anbefale å titte litt i trådene for XPSen for å se hva brukerne har å si om lydutviklingen, eller se på hardware.no sin artikkel. Det må ialfalll stå ett av stedene!

Lenke til kommentar

Dell M90 er jo også et alternativ. Antar du skal spille så sånn sett er Dell XPS m1710 ner egnet. Evt. Dell Inspiron 9400. Rundt 15-16k får du en grei makin i dag (av de nevnte modellene).

Du kan bruke listen her for å se hvordan kortene ligger i forhold til hverandre :)

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar

Jeg mottok reklame fra Komplett.no i posten for ikke så lenge siden, jeg la merke til 2 Asus modeller som helt umiddelbart så ut til å svare på mitt behov.. Men det er en ting som jeg synes var direkte merkelig, og det pris forskjellen! For meg ser de helt like ut rent teknisk men allikevel har de en ganske stor pris forksjell.. Kanskje noen kan forklare meg hvorfor?

 

Asus1:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320427

 

Asus2 (den dyrere versjonen):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318564

 

Og helt til slutt, er det noen som har erfaring med dem (er de stillegående ved idle)?

 

Edit: Etter enda litt mer surfing ble jeg bare enda mer forvirret da jeg fant denne modellen som også er helt lik men billigere:

url]https://prisguiden.no/product.php?productId=41395[/url]

 

Kanskje C'en i Asus A7C står for Camera? Sto at det var innebygd kamera på denne modellen. Regner med at de ikke er verdt de 1600 kronene mer..

Endret av Darx*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...