Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen systemutvikling


Anbefalte innlegg

t0my: Ok, skal teste det.

 

Her er datamodellen min så langt. Noen som har noen synspunkter eller innvendinger?

 

(har glemt en tabell for medlemstype)

6225207[/snapback]

Foresatte-tabellen din så rar ut. Du bør kutte ut ForesattID og heller la de andre to feltene være nøkkler.

Også tar ikke modellen høyde for at medlemskontigenten kan være forskjelling etter som hvilken klasse personen spiller i. (Dette har jeg ikke funnet en ordentlig tilfredstillende løsning på heller)

6225293[/snapback]

Ser ut som om du har god kontroll på dette med denne eksamenoppgaven t0my...har du laget ferdig din...eller ahr du ett eksempel? Kunne trengt litt hjelp

Endret av Deni1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
t0my: Ok, skal teste det.

 

Her er datamodellen min så langt. Noen som har noen synspunkter eller innvendinger?

 

(har glemt en tabell for medlemstype)

6225207[/snapback]

Foresatte-tabellen din så rar ut. Du bør kutte ut ForesattID og heller la de andre to feltene være nøkkler.

Også tar ikke modellen høyde for at medlemskontigenten kan være forskjelling etter som hvilken klasse personen spiller i. (Dette har jeg ikke funnet en ordentlig tilfredstillende løsning på heller)

6225293[/snapback]

Ser ut som om du har god kontroll på dette med denne eksamenoppgaven t0my...har du laget ferdig din...eller ahr du ett eksempel? Kunne trengt litt hjelp

6225314[/snapback]

Er nok ikke ferdig med min ennå, mest pågrunn av kontigenten, som jeg ikke finner en tilfredstillende løsning på. Slik jeg har det nå burde den kobles opp mot klasse, men da tror jeg at jeg kan få et problem under realiseringen. Får en stygg sirkelreferanse.

post-96011-1149192779_thumb.jpg

Endret av t0my
Lenke til kommentar
Hmm klarer fortsatt ikke å forstå relasjonene... Er det slik at man først må registrere en person, for så å pånytt registrere hvilke personer som skal være medlemmer, for så tilslutt å registere foresatte til de personene som er under 18. (Slik virker det på oppsettet, og da sitter du igjen med et tungvint og lite brukervennlig system.) Virker litt overkill for 5-timer.

6224740[/snapback]

Jeg har laga ferdig hele greia. Tok med ~2 timer. Det med at du først må registrere personene, og så medlemene og til slutt foresatte tar jo ikke tid. De to siste dreier seg bare om å bruke IDnummeret.

 

Men jeg finner ingen skjemaer med delskjema eller noe sånt som lønnerseg å lage, og det er litt uvanlig for en eksamensoppgave. Noen tips?

6225197[/snapback]

Saken var ikke at det tok lang tid å lage, men for sluttbrukeren vil det ta mye lengre tid, samt være mer "uoversiktelig" å måtte gå gjennom flere trinn istedet for å registrere alt på en gang.

 

Person --> Foresatte er jo en ypperlig mulighet til å lage et delskjema dette er jo den mest ideelle måten å registrere foresatte opp mot personer

Skjermbilde:

post-96011-1149191729_thumb.jpg

6225258[/snapback]

 

Mulig jeg begynner å bli veldig trøtt nå, men hvordan får du til å lage det hoved/delskjema du har der...

Lenke til kommentar
t0my: Ok, skal teste det.

 

Her er datamodellen min så langt. Noen som har noen synspunkter eller innvendinger?

 

(har glemt en tabell for medlemstype)

6225207[/snapback]

Foresatte-tabellen din så rar ut. Du bør kutte ut ForesattID og heller la de andre to feltene være nøkkler.

Også tar ikke modellen høyde for at medlemskontigenten kan være forskjelling etter som hvilken klasse personen spiller i. (Dette har jeg ikke funnet en ordentlig tilfredstillende løsning på heller)

6225293[/snapback]

Ser ut som om du har god kontroll på dette med denne eksamenoppgaven t0my...har du laget ferdig din...eller ahr du ett eksempel? Kunne trengt litt hjelp

6225314[/snapback]

Er nok ikke ferdig med min ennå, mest pågrunn av kontigenten, som jeg ikke finner en tilfredstillende løsning på. Slik jeg har det nå burde den kobles opp mot klasse, men da tror jeg at jeg kan få et problem under realiseringen. Får en stygg sirkelreferanse.

post-96011-1149192779_thumb.jpg

6225413[/snapback]

Jaha ok..jeg skjønner men det ser jo ikke verst ut t0my. Sånn som jeg ser det så er det jo ikke nødvendig å lage så mye komplisert å stresse seg selv når vi ikke engang vet oppgaven. Sånne ting som du sliter med kan du jo justere på selve eksamensdagen hvis det er behov for det.

Så kommer det jo ann på hvor flink man er i faget og på hvilken karakter man ligger på å hva man forventer av seg selv.

Lenke til kommentar
Mulig jeg begynner å bli veldig trøtt nå, men hvordan får du til å lage det hoved/delskjema du har der...

6225430[/snapback]

Jeg opprettet begge skjemaene som vanlige skjemaer (men skjemaet foresatte har et skult tekstfelt som er fra spørringen som skjemaet er basert på, som binder sammen disse)

Delskjema lager du enkelt ved å åpne det ene skjemaet i utformingsvisning for så å dra at skjema fra listen over skjemaer inn i det åpne skjemaet... (skjønner?)

Når su har fått lagt inn skjemaet må du redigere koblingene mellom de i egenskaper for delskjemaet.

Lenke til kommentar
Sånne ting som du sliter med kan du jo justere på selve eksamensdagen hvis det er behov for det.

Så kommer det jo ann på hvor flink man er i faget og på hvilken karakter man ligger på å hva man forventer av seg selv.

6225474[/snapback]

Jepp, får satse på at mine sorger slukkes i morgen... :p

Men det er jo akkurat det å skulle få den karakteren man forventer seg....

Lenke til kommentar
Sånne ting som du sliter med kan du jo justere på selve eksamensdagen hvis det er behov for det.

Så kommer det jo ann på hvor flink man er i faget og på hvilken karakter man ligger på å hva man forventer av seg selv.

6225474[/snapback]

Jepp, får satse på at mine sorger slukkes i morgen... :p

Men det er jo akkurat det å skulle få den karakteren man forventer seg....

6225491[/snapback]

Her hos oss så har vi fått ferdiglagede datamodeller av læreren til alle prøver vi har hatt. Tentamener også. Den siste vi hadde så måtte vi lage datamodell selv for å forberede oss mot eksamen. Så du skjønner opplegget :p

Men jeg liker din datamodell..skal vel greie å få til en god karakter i morra. Slipper å stresse med å lage den på eksamensdagen i hvert fall.

Begynner folk å stikke herfra eller er dere fortsatt på gang med modellene?

Lenke til kommentar
Jeg finner ikke bruk for skjemaer med delskjema i min oppgave uansett hvordan jeg vender og vrir på det. Kan det være possitivt? Jeg får jo ikke vist at jeg kan det.

6225619[/snapback]

Nei det er jo absolutt ikke positivt da sensor kan se en plass han synes du burde ha brukt delskjema. Og når han ikke finner delskjema noen andre plasser i databasen får du trekk, da han vil tro du ikke kan det, og har prøvd å unngå det.

Lenke til kommentar
Jeg finner ikke bruk for skjemaer med delskjema i min oppgave uansett hvordan jeg vender og vrir på det. Kan det være possitivt? Jeg får jo ikke vist at jeg kan det.

6225619[/snapback]

Nei det er jo absolutt ikke positivt da sensor kan se en plass han synes du burde ha brukt delskjema. Og når han ikke finner delskjema noen andre plasser i databasen får du trekk, da han vil tro du ikke kan det, og har prøvd å unngå det.

6225658[/snapback]

Fiksa på det. Lagde et skjema med lag, og et delskjema med spillerene der man kan endre på lagnret til spillerene slik at de bytter lag. Slik at de lett kan flyttes i mellom lagene etterhvert som de blir eldre.

Lenke til kommentar
Mulig jeg begynner å bli veldig trøtt nå, men hvordan får du til å lage det hoved/delskjema du har der...

6225430[/snapback]

Jeg opprettet begge skjemaene som vanlige skjemaer (men skjemaet foresatte har et skult tekstfelt som er fra spørringen som skjemaet er basert på, som binder sammen disse)

Delskjema lager du enkelt ved å åpne det ene skjemaet i utformingsvisning for så å dra at skjema fra listen over skjemaer inn i det åpne skjemaet... (skjønner?)

Når su har fått lagt inn skjemaet må du redigere koblingene mellom de i egenskaper for delskjemaet.

6225477[/snapback]

 

Skjønte ikke helt. Pleier ikke lage delskjemaer på den måten, og jeg er usikker på om jeg får med riktige entiteter eller om spørringen ble riktig... men skal se om jeg får orden på det. Takk uansett :)

Lenke til kommentar
Mulig jeg begynner å bli veldig trøtt nå, men hvordan får du til å lage det hoved/delskjema du har der...

6225430[/snapback]

Jeg opprettet begge skjemaene som vanlige skjemaer (men skjemaet foresatte har et skult tekstfelt som er fra spørringen som skjemaet er basert på, som binder sammen disse)

Delskjema lager du enkelt ved å åpne det ene skjemaet i utformingsvisning for så å dra at skjema fra listen over skjemaer inn i det åpne skjemaet... (skjønner?)

Når su har fått lagt inn skjemaet må du redigere koblingene mellom de i egenskaper for delskjemaet.

6225477[/snapback]

 

Skjønte ikke helt. Pleier ikke lage delskjemaer på den måten, og jeg er usikker på om jeg får med riktige entiteter eller om spørringen ble riktig... men skal se om jeg får orden på det. Takk uansett :)

6225816[/snapback]

Jaja folkens...Kommer dere innom imorra for å fortelle åssen det gikk eller? Uansett vil bare ønske alle sammen lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Mulig jeg begynner å bli veldig trøtt nå, men hvordan får du til å lage det hoved/delskjema du har der...

6225430[/snapback]

Jeg opprettet begge skjemaene som vanlige skjemaer (men skjemaet foresatte har et skult tekstfelt som er fra spørringen som skjemaet er basert på, som binder sammen disse)

Delskjema lager du enkelt ved å åpne det ene skjemaet i utformingsvisning for så å dra at skjema fra listen over skjemaer inn i det åpne skjemaet... (skjønner?)

Når su har fått lagt inn skjemaet må du redigere koblingene mellom de i egenskaper for delskjemaet.

6225477[/snapback]

 

Hvordan redigerer man koblingene i skjemaet etter at man har lagt de to tabellene til et skjema hvor man åpner det ene og drar inn det andre?

Lenke til kommentar
Mulig jeg begynner å bli veldig trøtt nå, men hvordan får du til å lage det hoved/delskjema du har der...

6225430[/snapback]

Jeg opprettet begge skjemaene som vanlige skjemaer (men skjemaet foresatte har et skult tekstfelt som er fra spørringen som skjemaet er basert på, som binder sammen disse)

Delskjema lager du enkelt ved å åpne det ene skjemaet i utformingsvisning for så å dra at skjema fra listen over skjemaer inn i det åpne skjemaet... (skjønner?)

Når su har fått lagt inn skjemaet må du redigere koblingene mellom de i egenskaper for delskjemaet.

6225477[/snapback]

 

Hvordan redigerer man koblingene i skjemaet etter at man har lagt de to tabellene til et skjema hvor man åpner det ene og drar inn det andre?

6226380[/snapback]

Du trykker på kantlinja til delskjemaet slik at du har merket skjemaet og velger Egenskaper --> Data ved å høyreklikke

Her finner du koble under og overordnede felt

Lenke til kommentar
Måten min med person, medlem og foresatt ble et lite problem fordi ikke får laget et skjema/delskjema ut av det. Jeg må løse det ved hjelp av et felles felt eller noe.

6226466[/snapback]

Tror du må ta utgangspunkt i din tabell Medlem for å lage et skjema som kan vise sammenhengen mellom medlemmer og foresatte. Delskjema er obligatorisk i en slik sammenheng, slik at du kan vise når et medlem har flere foresatte.
Lenke til kommentar
Måten min med person, medlem og foresatt ble et lite problem fordi ikke får laget et skjema/delskjema ut av det. Jeg må løse det ved hjelp av et felles felt eller noe.

6226466[/snapback]

Tror du må ta utgangspunkt i din tabell Medlem for å lage et skjema som kan vise sammenhengen mellom medlemmer og foresatte. Delskjema er obligatorisk i en slik sammenheng, slik at du kan vise når et medlem har flere foresatte.

6226520[/snapback]

Har du et konkret forslag til hvordan jeg gjør det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...