Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen systemutvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter og tegner opp nå, men jeg finner ikke det som skal være utgangspunktet. Den første mange til mange-relasjonen som skal splittes opp under normaliseringa.

 

Edit: jeg har følgende tabeller så langt:

medlem, klasse, kontigent, poststed, innbetalt (?) og klubb.

Endret av Plomma2
Lenke til kommentar

Det kan være greit å ha med sesong for at dette systemet skal kunne brukes i flere år, og det er greit å lage en komplisert modell før eksamen for å være forberedt på det meste du kan få av oppgaver.

 

Om du bare putter foresatt i person-tabellen klarer du ikke koble de til hvem de er foresatt for. Modelator, som er programmet vi bruker er heller ikke særlig på relasjoner fra en tabell til den samme.

Lenke til kommentar
Om du bare putter foresatt i person-tabellen klarer du ikke koble de til hvem de er foresatt for. Modelator, som er programmet vi bruker er heller ikke særlig på relasjoner fra en tabell til den samme.

6220785[/snapback]

Hva med å legge foresatt noe ala dette:

post-96011-1149155495_thumb.jpg

Testet dette ut, og det ser ut som om det bør gå bra. Noen som har noe å si på denne løsningen?

Endret av t0my
Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva attributten Medlem er, men det ser ut som Foresatt må være medlem slik som du har gjort det nå.

6220938[/snapback]

Nei, foresatt trenger ikke å være medlem i dette oppsettet. (Medlem i tabellen Person er en avkryssningsboks ja/nei) Derimot medlem i foresatt inneholder personID'en for medlemmet som linkes til PersonID'en for den foresatte)

Det eneste som mangler i løsningen er en VBA-kode eller noe til å unngå at en person under 18 kan være foresatt.

 

I tillegg oppnår jeg evd dette å kunne legge til flere foresatte til hvert medlem.

Hvert medlem under 18 år må være registert med data om minst én foresatt
Endret av t0my
Lenke til kommentar
Trenger person_1 å være noe mer enn

*Forestattnr

Foresattnavn

Kontaktinformasjon ?

Betalt kontigent etc går jo på barnet, som er medlemet. Jeg vil ikke tolke den foresatte som et medlem.

6220976[/snapback]

Poenget med person_1 er at den er en direkte kopi av tabellen Person (dermed vil alt som registreres i Person befinne seg i person_1, på denne måten unngår du dobbeltlagring dersom en foresatt også er et aktivt medlem i klubben)

I flere tilfeller er dette personer som både er aktive spillere og er foreldre/foresatte for en eller flere yngre spillere.
Endret av t0my
Lenke til kommentar

En mulig løsning er å lage en tabell for medlemstype. Da vil man kunne ta høyde for at foresatte er medlemer, men ikke spiller aktivt selv. De kan f.eks. være i styret. Altså tre medlemstyper: Aktiv medlem, passiv medlem og foresatt uten medlemskap.

 

Dessuten kan det være lurt å lage en tabell for styreverv.

 

Jeg skjønner ikke helt hensikten med sesonglag-tabellen. Synes det virker unødvendig komplekst, men det er jo opp til hver enkelt.

 

En medlem/person kan også også være trener på et lag, samtidig som han er spiller på et annet lag. Derfor burde lagspillertabellen utvides med muligheter for å gi forskjellige oppgave til de ulike spillerne.

 

Er det noen som har erfaring med å ha en mange-til-mange relasjon mellom samme tabell (slik som personer/medlemmer med foresatte imellom)? Det er den eneste løsningen jeg kan komme på uten at det skaper dobbellagring, men fungerer det rent teknisk i access? (t0my)

 

Kommer tilbake litt senere med en modell.

 

Ellers: Lykke til!

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med å ha en mange-til-mange relasjon mellom samme tabell (slik som personer/medlemmer med foresatte imellom)? Det er den eneste løsningen jeg kan komme på uten at det skaper dobbellagring, men fungerer det rent teknisk i access? (t0my)

6221053[/snapback]

Har testet det i Access og det fungerer etter hva jeg kan se utmerket.

Lenke til kommentar
SilverKhan, du er inne på noe. Men jeg syns ikke foreldre bør være medlemmer, for da må de vel også betale kontigent? Blir litt komplisert hvis du skal lage det sånn at noen betaler kontigent, mens en annen type medlem ikke gjør det.

6221093[/snapback]

Når det i forberedelsen står at:

...mange personer er involvert på ulike vis. I flere tilfeller er dette personer som både er aktive spillere og er foreldre/foresatte for en eller flere yngre spillere.
Da blir vi jo nødt til å legge opp til at foreldre kan være medlemmer. Men skal være enig i at å legge inn forskjellige medlemstyper blir unødvendig.
Lenke til kommentar
De kan i og for seg være spillere, ja. Men ved å sette dem som medlemmer to ganger fordi de er foresatte også blir vel ikke riktig?

6221170[/snapback]

De skal ikke settes opp to ganger, de settes bare opp en gang men knyttes (via foresatte-tabellen) til ett eller flere barn (barn skal også kunne knyttes til en eller to voksne).

 

De kan samtidig være knyttet til ett eller flere lag enten som trener eller som spiller (eller andre oppgaver, f.eks. oppmann, materialansvarlig, assisterende trener, eller hva som måtte være nødvendig).

Endret av SilverKhan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...