Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen systemutvikling


Anbefalte innlegg

Her er et forslag vi har laga nå:

6221384[/snapback]

I dette forslaget har dere jo ikke tatt høyde for at en person som er foresatt for en spiller også¨kan være spiller selv. (dermed får dere dobbeltlagring)

I tillegg skal hver spiller kunne ha flere foresatte, mens i deres oppsett kan det registreres bare en.

Og hvorfor har dere Betalt, Purringsdato i både Spillere og Betaling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er et forslag vi har laga nå:

6221384[/snapback]

I dette forslaget har dere jo ikke tatt høyde for at en person som er foresatt for en spiller også¨kan være spiller selv. (dermed får dere dobbeltlagring)

I tillegg skal hver spiller kunne ha flere foresatte, mens i deres oppsett kan det registreres bare en.

Og hvorfor har dere Betalt, Purringsdato i både Spillere og Betaling?

6221619[/snapback]

 

Vi har tatt et par forutsetninger. Blant annet at en foresatt ikke er medlem.

Betalt, Purringsdato har vi i både Spillere og Betaling fordi det er noe som heter spilleravgift.

 

Edit: Ser det står i forberedelsesdelen at foresatte også kan være aktive spillere, så vi jobber med den saken nå. Noen som kan bekrefte at det fungerer å bruke Person_1? (Medlem_1 i vårt tilfelle)

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
Vi har tatt et par forutsetninger. Blant annet at en foresatt ikke er medlem.

Å ta dette som forutsetning vil jo være å gå imot beskrivelsen i forberedelsesdelen.

...mange personer er involvert på ulike vis. I flere tilfeller er dette personer som både er aktive spillere og er foreldre/foresatte for en eller flere yngre spillere.
Med andre ord er dere nødt til å la foresatte være medlemmer, og med den løsningen dere har nå skaper dere dopbbeltlagring.
Lenke til kommentar
Edit: Ser det står i forberedelsesdelen at foresatte også kan være aktive spillere, så vi jobber med den saken nå. Noen som kan bekrefte at det fungerer å bruke Person_1? (Medlem_1 i vårt tilfelle)

Jepp, har testet ut å kopiere tabellen, for så å koble den opp mot orginalen. Det fungerer bra, og da oppnår du samtidig å kunne legeg til flere foresatte.

 

Betalt, Purringsdato har vi i både Spillere og Betaling fordi det er noe som heter spilleravgift.
Liker egentlig ikke oppsettet på hvordan dere har lagt opp til kontigent og spilleravgift. Hvordan fungerer dette i praksis? Det virket litt uoversiktlig..? Fungerer tabellen Spillere slik at når et medlem er registrert i et lag, så må han automatisk betale spileravgift? Hvordan har dere tenk langsiktig (neste sesong?)
Lenke til kommentar
Edit: Ser det står i forberedelsesdelen at foresatte også kan være aktive spillere, så vi jobber med den saken nå. Noen som kan bekrefte at det fungerer å bruke Person_1? (Medlem_1 i vårt tilfelle)

Jepp, har testet ut å kopiere tabellen, for så å koble den opp mot orginalen. Det fungerer bra, og da oppnår du samtidig å kunne legeg til flere foresatte.

6221755[/snapback]

 

Men hva med de foresatte som ikke er medlemmer? Hvordan får man med seg dem?

Lenke til kommentar
Edit: Ser det står i forberedelsesdelen at foresatte også kan være aktive spillere, så vi jobber med den saken nå. Noen som kan bekrefte at det fungerer å bruke Person_1? (Medlem_1 i vårt tilfelle)

Jepp, har testet ut å kopiere tabellen, for så å koble den opp mot orginalen. Det fungerer bra, og da oppnår du samtidig å kunne legeg til flere foresatte.

6221755[/snapback]

 

Men hva med de foresatte som ikke er medlemmer? Hvordan får man med seg dem?

6221784[/snapback]

Hvis du ser på tabellen min Person, så har jeg en avkryssningsboks "Medlem" som bestemmer om personen er medlem av klubben eller ikke.
Lenke til kommentar
Edit: Ser det står i forberedelsesdelen at foresatte også kan være aktive spillere, så vi jobber med den saken nå. Noen som kan bekrefte at det fungerer å bruke Person_1? (Medlem_1 i vårt tilfelle)

Jepp, har testet ut å kopiere tabellen, for så å koble den opp mot orginalen. Det fungerer bra, og da oppnår du samtidig å kunne legeg til flere foresatte.

6221755[/snapback]

 

Men hva med de foresatte som ikke er medlemmer? Hvordan får man med seg dem?

6221784[/snapback]

Hvis du ser på tabellen min Person, så har jeg en avkryssningsboks "Medlem" som bestemmer om personen er medlem av klubben eller ikke.

6221814[/snapback]

Læreren vår (min og Nevnarions) synes dét såg uoversiktlig ut, men det blir det uansett i grunn, med så himla mange entiteter.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på tabellen min Person, så har jeg en avkryssningsboks "Medlem" som bestemmer om personen er medlem av klubben eller ikke.

6221814[/snapback]

Læreren vår (min og Nevnarions) synes dét såg uoversiktlig ut, men det blir det uansett i grunn, med så himla mange entiteter.

6221857[/snapback]

Hvis det var min løsning med en avkryssningsboks for om personen er medlem eller ikke, så skal jeg innrømme at den ikke er ideel, mye pågrunn av at det krever endel for å holde oversikten over medlemmene. Men tatt i betraktning hva som skal lages tror jeg det er den beste løsningen på problemene.
Lenke til kommentar
Om du bare putter foresatt i person-tabellen klarer du ikke koble de til hvem de er foresatt for. Modelator, som er programmet vi bruker er heller ikke særlig på relasjoner fra en tabell til den samme.

6220785[/snapback]

Hva med å legge foresatt noe ala dette:

post-96011-1149155495_thumb.jpg

Testet dette ut, og det ser ut som om det bør gå bra. Noen som har noe å si på denne løsningen?

6220829[/snapback]

 

Noen som kan forklare denne modellen?

Lenke til kommentar
Skal også ha systemutviklingeksamen i morgen. Er det noen noen som har forberedelsesarket i sin helhet? Finner det ikke på udir (hvor forberedelsesark pleier å ligge)

6221908[/snapback]

Forberedelsesarket med allt innhold ligger Quotet i Post 8

6221935[/snapback]

 

Aight. Tenkte kanskje det var noe mer informasjon i tillegg...

 

(Edit: droppet å dra på skolen for å få arket. Stod opp for ca to timer siden, så setter meg inn i oppgaven nå :p)

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Har laget et nytt oppsett nå. Hva syns dere om denne da? Noen innvendinger?

6221960[/snapback]

Virker Foresatt-tabellen? Blir du ikke nødt til å legge inn alle 3 opplysningene? Altså både MedlemsID og IkkeMedlemsID? Ellers, så får du problem med at du alltid vil ha ett tomt felt i tabellen (og det er ikke heldig, sånn database messig) Endret av t0my
Lenke til kommentar
Har laget et nytt oppsett nå. Hva syns dere om denne da? Noen innvendinger?

6221960[/snapback]

Virker Foresatt-tabellen? Blir du ikke nødt til å legge inn alle 3 opplysningene? Altså både MedlemsID og IkkeMedlemsID?

6221984[/snapback]

 

Det blir automatisk at det ikke er obligatorisk føring på noen av de tre. Det er altså ikke nødvendig å skrive noe i feltet. Har valgt "Nei" under "obligatorisk" i utformingsvisning.

Lenke til kommentar
Har laget et nytt oppsett nå. Hva syns dere om denne da? Noen innvendinger?

6221960[/snapback]

Virker Foresatt-tabellen? Blir du ikke nødt til å legge inn alle 3 opplysningene? Altså både MedlemsID og IkkeMedlemsID?

6221984[/snapback]

 

Det blir automatisk at det ikke er obligatorisk føring på noen av de tre. Det er altså ikke nødvendig å skrive noe i feltet. Har valgt "Nei" under "obligatorisk" i utformingsvisning.

6222025[/snapback]

Og da får du problemet med at du alltid vil ha ett felt i tabellen som er tomt...
Lenke til kommentar
Og da får du problemet med at du alltid vil ha ett felt i tabellen som er tomt...

6222050[/snapback]

 

Ja det er det eneste, men det har ikke noe å si. Læreren min virker veldig sikker på dette nå, så vi får se. Ska teste ut å lage spørringer nå, skal si ifra hvordan det gikk når jeg vet resultatet. ;)

Lenke til kommentar
Og da får du problemet med at du alltid vil ha ett felt i tabellen som er tomt...

6222050[/snapback]

 

Ja det er det eneste, men det har ikke noe å si. Læreren min virker veldig sikker på dette nå, så vi får se. Ska teste ut å lage spørringer nå, skal si ifra hvordan det gikk når jeg vet resultatet. ;)

6222073[/snapback]

Forresten... Hva gjør feltene M-Etternavn og M-Fornavn i Medlemstype (dette må da være dobbeltlagring?)
Lenke til kommentar
Og da får du problemet med at du alltid vil ha ett felt i tabellen som er tomt...

6222050[/snapback]

 

Ja det er det eneste, men det har ikke noe å si. Læreren min virker veldig sikker på dette nå, så vi får se. Ska teste ut å lage spørringer nå, skal si ifra hvordan det gikk når jeg vet resultatet. ;)

6222073[/snapback]

 

Så dere får hjelp av læreren? Læreren vår vil ikke gi oss noe hjelp..

Lenke til kommentar
Og da får du problemet med at du alltid vil ha ett felt i tabellen som er tomt...

6222050[/snapback]

 

Ja det er det eneste, men det har ikke noe å si. Læreren min virker veldig sikker på dette nå, så vi får se. Ska teste ut å lage spørringer nå, skal si ifra hvordan det gikk når jeg vet resultatet. ;)

6222073[/snapback]

Forresten... Hva gjør feltene M-Etternavn og M-Fornavn i Medlemstype (dette må da være dobbeltlagring?)

6222100[/snapback]

 

M står for medlem, så det er MedlemsEtternavn og MedlemsFornavn. Enkelt som det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...