Gå til innhold

Slutter på fotball. Hvilken idrett nå?


DE1

Anbefalte innlegg

Du bør IKKE begynne med Bodybuilding nå... Kroppen er ikke utvokst og det er veldig lett å få skader hvis du trener mye styrke (f.eks benk).

Jeg er enig med Deathie, start med friidrett. Da trener du kroppen allsidig, btw hvis du bor i Oslo er BUL en fin klubb.

6233675[/snapback]

Du kan like raskt få skader i friidrett/fotball som i styrketrening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kampsport er tingen.

Jeg var dårlig i fotball og sluttet med det fordi mine tekniske ferdigheter som venstre back visstnok var uakseptable. Mente dommerne ihvertfall. Masse kort i mange fine farger var alt jeg oppnådde.

Nå har jeg begynt med Ju Jitsu og får faktisk *lov* til å gjøre det jeg en gang fikk rødt kort for å gjøre på fotballbanen. :D

Lenke til kommentar
Du bør IKKE begynne med Bodybuilding nå... Kroppen er ikke utvokst og det er veldig lett å få skader hvis du trener mye styrke (f.eks benk).

Jeg er enig med Deathie, start med friidrett. Da trener du kroppen allsidig, btw hvis du bor i Oslo er BUL en fin klubb.

6233675[/snapback]

Du kan like raskt få skader i friidrett/fotball som i styrketrening.

6234682[/snapback]

Her snakker vi ikke knukne bein. Her snakker vi vekststopp bla.
Lenke til kommentar
Her snakker vi ikke knukne bein. Her snakker vi vekststopp bla.

Synst å huske jeg las at vekststopp ved trening i ung alder var en myte. Har vel aldri blitt bevist at styrketrening fører til vekststopp? Arrester meg om jeg tar feil :)

 

EDIT:

Training issues in elite young athletes.

 

Demorest RA, Landry GL.

 

University of Wisconsin-Madison, Department of Pediatrics, 2870 University Avenue, Suite 200, Madison, WI 53705, USA. [email protected]

 

Over the past decade, there has been a surge in the number of sports opportunities available to young athletes. Although physicians, parents, and coaches should promote healthy activity and participation, intense training at a young age can predispose exuberant young athletes to certain difficulties. Elite young athletes are at risk for overuse and growth plate injuries in certain sports. Intense training combined with inadequate nutrition may cause growth delay in elite young athletes, but this delay does not appear to affect permanent adult height. Weight training, when done properly, is safe and effective for prepubescent and pubescent athletes. Awareness of neurobehavioral development can help guide the process for appropriate sports participation. Young athletes should be closely monitored for signs of excessive physical and emotional stress so that sports participation can be fun and rewarding.

 

 

Pediatr Nurs. 1993 Jul-Aug;19(4):325-32. Related Articles, Links 

 

 

Strength training and the immature athlete: an overview.

 

Metcalf JA, Roberts SO.

 

The developing musculoskeletal structures of the immature athlete are uniquely susceptible to injury, particularly at the physes. These growth plates are present in arm and leg bones, and some may not close until the late teen years. Early literature suggested that weight training might be inappropriate for these athletes. However, recent evidence suggests that, properly done, strength/resistance training may not only be safe, it may also help reduce the risk of injury for the young athletes. Nurses are often called upon to advise coaches of formal and community athletic programs, and need to know the underlying physiology of developing bone and muscle as well as the current recommendations related to training.

Endret av ViPaZz
Lenke til kommentar
Du bør IKKE begynne med Bodybuilding nå... Kroppen er ikke utvokst og det er veldig lett å få skader hvis du trener mye styrke (f.eks benk).

Jeg er enig med Deathie, start med friidrett. Da trener du kroppen allsidig, btw hvis du bor i Oslo er BUL en fin klubb.

6233675[/snapback]

Du kan like raskt få skader i friidrett/fotball som i styrketrening.

6234682[/snapback]

Her snakker vi ikke knukne bein. Her snakker vi vekststopp bla.

6237271[/snapback]

Vekststopp? Føler du for å bevise dette? Å i fotball snakker vi ikke bare knekte ben, men store slitasjeskader på bena. For ikke snakke om hvor teit man blir av å heade :)

 

Eventuelt håndball, hvor mange sliter ikke med ødelagt knær der og dårlige sener?

Lenke til kommentar
Ingenting er deiligare enn å kjenne mjølkesyra i låra mens du gir alt oppover ei bratt bakke.  :cool:

6235101[/snapback]

 

Ehh.. jo!

Å få såkalt "pump" når du trener styrke! ;)

6235701[/snapback]

 

Det kjente eg ikkje i min korte periode som kroppsbyggar. :hrm:

Lenke til kommentar
Vurdert innebandy, bordtennis, tennis, futsal eller e-sport ( :p )? Ellers kan jeg anbefale BB som mange andre har sagt her!

6241682[/snapback]

Innebandy synes jeg er litt for pinglete, og er ikke mye trening på Gjøvik Innebandyklubb. Mer gøy om du skjønner.

 

Er vel ikke noe bordtennismiljø her.. Også er det ikke sånn "sport" jeg er ute etter :p

 

Futsal veit jeg ikke og ikke e-sport. Om det ikke var noe humoristisk ment :p

 

Og BB begynner jeg som sagt ikke med før jeg er 16 :)

Lenke til kommentar

Prøv skating :D Men det er myye fetere sammen med noen andre. Få med noen venner ( eller en venn) eller bli kjent med noen som skater.

Skateboard ftw ;)

 

Edit: Ser du bor på Gjøvik, der tror jeg det en del som skater, så anbefaler deg å prøve det :)

Endret av VegardSK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...