Gå til innhold

Om mmorpg sjangern og min mening om wow


Anbefalte innlegg

Vel jeg hopper rett på sak, er det fler der ute som syntes at og måtte manuelt blocke og lignende i mmorpg spill, blir litt for mye av det gode.

 

Veit det er mange som syntes det er bedre dybde i spillet hvis man må gjøre mer selv, og at hvis man ikke liker det, er du bare ute etter et simpelt og barnevennlig spill.

 

For det første hvorfor må det hele tiden dreie seg om realisme.

 

Ut fra det jeg skriver her, er meningene mine målt opp med WOW og andre mmorpg spill som skal bli mer realistiske og eget block og forsvar kamp system.

 

Det eneste store minuset jeg har ved wow er at "endgame" er overdrevet.

Jeg har spilt wow, alt for mye siden 12. feb 05 ved realese.

Man har store muligheter til og kose seg med wow, både på veien opp mot lvl 60, og mye etter det, som mange veit, er det mange som mener at spillet begynner på 60.

 

Helt greit det spillet åpner mye og store muligheter på 60, men ikke glem den gode tiden på vei til toppen, selvom den 3./4.gangen kan være litt kjedelig siden quests er ganske ensformig.

 

Men grinde seg oppover og gjøre mange like kills quests og gather quests hører hjemme i et slikt spill, etter min mening.

 

Wow er det spillet som har fenget meg mest i mine 22 år, på en god annenplass var det gamle gode diablo 2 LOD, begge spillene er utrolig tidskrevende og tar opp får det meste av tiden din, det er ikke alltid en god ting.

 

Det jeg mente med at jeg sa at endgamet i wow er overdrevet, er at det tar alt for lang tid være avhengig av 39 andre personer for og få tak i det beste utstyret som du faktisk er 100% avhengig av siden wow er bygget opp på denna måten.

 

ALT for mye tid...... og da tar jeg ikke i for mye enn gang. Du kan like godt si farvel til venner og kjente som ikke spiller sammen med deg, mor og far og resten av familen, katten/hunden kan du gi bort og kjærsten kan du hive på dør, får her skal det spilles wow.

 

Og ikke nok med at man må være 40 mann samlet, jo da må man bruke dager/uker/100 vis av timer for og prøve og feile, for og komme videre, og når man får ned en boss eller to dropper det en liten brøkdel av utstyr for raidet, ikke at det skulle droppet mer per boss, men vi snakker om at det kan faktisk ta evigheter og få tak i noen av de få tingene du vil ha mest.

 

Så er vi vel tilbake til det men at du ikke skal være egoistisk og tenke på gruppa, og ikke være en "lootwhore" og kose deg med prestasjonen og tenke på gruppa som en helhet, joda det funker det, men er bare et tidsspørsmål om og feie igjennom det samme greiene får 50. gang, og hvis du ikke spiller hardcore og sparer opp masse med DKP, vil du være avhengig av at alle de som spiller mer enn deg må få det de vil ha tak i, og vente på at din klasse er ferdig gearet, før du kan få tak i noen "leftovers", og enkelte DKP systemer funker faktisk ikke slik at hvis han ene bruker opp dkpen sin på en ting, vil du med dine x- antall dkp ha en sjans, enten er det neste hc spiller som grabber godset, eller så dropper ikke noe du kan bruke, nok til at hc spiller nr.1 har fått opp dkpen sin igjen.

 

Og i værste tillfelle, når du kanskje ser lyset i tunnelen, endelig er det min tur på en ting neste gang, hvor guildet ditt har tatt inn nye av dine klasse som faktisk også overgår deg i spilletid.

 

Mye negativt her, men sant skal sies at jeg koset meg med alle de første x-antall raide timene jeg brukte opp på wow, men etter et år valgte jeg faktisk og legge opp alt med raiding og gjøre, på grunn av at jeg var lei av de samme diskusjonene om loot og whining, og at det faktisk ikke var vært det mer.

 

Du har ikke noe liv hvis du skal holde følge med wow i engame raiding, du skal være ganske aktiv og være i et ganske hc guild for og spille igjennom de nye utfordringene og mestre det og få gearet opp guildet ditt opp, før det kommer et nytt instance.

 

Men helt til slutt vil jeg si at jeg syntes wow er en av de beste spillene jeg noen gang har spilt, og min største ønske om neste spill, vil være at blizzard lager diablo 3 som mmorpg, med samme konsept som wow, bare i en diablo verden, og ikke så mye vekt på 40-man endgame raiding.

 

Sånn da tror jeg har fått skrevet det jeg ville. så bring it on alle sammen, kan bli morsomt og lese andres syn på detta.

 

Mhv

 

Tx-Ts

Endret av [Tx]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

helt enig, og grinde instancer som tar flere timer med samme møkka om og om igjen er så trist bortkasta tid.

når du kanskje har fått hele tier1 settet du har kasta bort kanskje opp mot flere 100timer på så skal du nå plutselig skaffe deg tier2 evt. "2.5"

For alt du vet skjer det en naturkatastrofe som ødelegger alt av servere og backup og du sitter igjen med ingenting, selv om det neppe skjer.

Endret av <Iversen>
Lenke til kommentar

bra noken har skjønt det:P godt sagt det med å må glømme venner, familie, gi vekk katt\hund, og hive dama på dør, endel av mine venner sitter å speler 6-7-8 timer for dagen, med raiding bla bla bla..og dropper alle invitasjoner til noke sosial pga det er guild raid bla bla:P hehe..huff..da går det litt langt:P

Lenke til kommentar

Først en liten disclaimer :)

 

Jeg har spilt WoW siden release og var i en hard core raiding guild. Vi gjorde alt som var mulig å gjøre, inkludert MC, BWL, alle utendørs raid mobsene osv før jeg sluttet. Spiller ikke WoW lenger og kommer heller aldri til å gjøre det igjen, men jeg har hatt mange morsomme timer med det spillet.

 

 

Det eneste store minuset jeg har ved wow er at "endgame" er overdrevet.

Jeg har spilt wow, alt for mye siden 12. feb 05 ved realese.

Man har store muligheter til og kose seg med wow, både på veien opp mot lvl 60, og mye etter det, som mange veit, er det mange som mener at spillet begynner på 60.

 

Helt greit det spillet åpner mye og store muligheter på 60, men ikke glem den gode tiden på vei til toppen, selvom den 3./4.gangen kan være litt kjedelig siden quests er ganske ensformig.

 

Men grinde seg oppover og gjøre mange like kills quests og gather quests hører hjemme i et slikt spill, etter min mening.

 

Er absolutt enig i dette. Dessverre (for noen av oss) så ble mange tidligere EQ utviklere hyret inn av Blizzard for å designe end gamet og det er derfor man plutselig blir kastet ut av en bunnløs sjø av grinding og hard core raiding. På en annen side er det mange som liker dette, og fremdeles er det nok av folk som enda spiller WoW, så dette vil det neppe bli en snarlig løsning på. Det har virket så langt, hvorfor skifte noe som er ufattelig innbringende for dem?

 

Veien til lvl 60 er noe man kan gjøre av blinde, og det er også mye av problemet. Man kan spille helt alene uten å måtte tenke på noen andre med unntak av noen få quests og dersom man vil gjøre litt vanlige instances. Mange synes det er veldig greit, men problemet er at man er blitt så vant med å spille alene at veldig mange ikke klarer å omstille seg til å spille sammen i en gruppe hvor man faktisk må samarbeide og bruke taktikk for å kunne gjøre noe som helst.

Altså, det at alle og enhver i WoW kan spille helt alene opp til lvl 60 og at det faktisk også er raskere å spille alene er veldig dårlig planlagt med tanke på post 60 end game. Man blir nærmest straffet dersom man spiller sammen og derfor vil mange spille helt alene uten å tenke noe mer over det.

 

Så kommer hovedproblemet:

 

Det jeg mente med at jeg sa at endgamet i wow er overdrevet, er at det tar alt for lang tid være avhengig av 39 andre personer for og få tak i det beste utstyret som du faktisk er 100% avhengig av siden wow er bygget opp på denna måten.

 

ALT for mye tid...... og da tar jeg ikke i for mye enn gang. Du kan like godt si farvel til venner og kjente som ikke spiller sammen med deg, mor og far og resten av familen, katten/hunden kan du gi bort og kjærsten kan du hive på dør, får her skal det spilles wow.

 

Og ikke nok med at man må være 40 mann samlet, jo da må man bruke dager/uker/100 vis av timer for og prøve og feile, for og komme videre, og når man får ned en boss eller to dropper det en liten brøkdel av utstyr for raidet, ikke at det skulle droppet mer per boss, men vi snakker om at det kan faktisk ta evigheter og få tak i noen av de få tingene du vil ha mest.

 

Ja, det tar mye tid og for de aller fleste av oss er det så absolutt ikke verdt det i det hele tatt. Men noen mennesker i denne verden like nettopp slike spill. De liker å skille seg ut av mengden og gå rundt og vise utstyret de har fått fra steder som MC, BWL osv.

 

Som sagt, plutselig er man blitt level 60 og nå innser man at for å kunne gjøre det som etter hvert har blitt hovedpoenget med WoW, så man bli med i en hard core raiding guild.

 

Her må man ta et valg:

 

1. Innse at dette ikke er noe du har verken tid eller lyst til og godta at du aldri vil få alt det beste utstyret, men at du likevel har lyst til å spille, men da mer som en casual spiller og gjøre litt PvP. Rett og slett spille for moro skyld.

2. All in, dvs at du er forberedt å bruke uante mengder av tid og at du klarer å holde avtalte tider hvor guilden din forventer at du er der for å raide. Du vil omsider få alt du ønsker og mange vil se opp til deg og guilden din. Dette er absolutt ikke noe som passer for alle, og veldig mange roter til livet sitt i den virkelige verden.

3. Innse at kanskje dette spillet ikke var noe for deg og slutte.

 

Selvsagt er dette veldig generaliserende, men det var også meningen. Selv har jeg spilt MMORPGs i mange år sammen med en del andre venner jeg har truffet på tidligere i andre spill, og vi er blitt veldig seriøse med at ingen skal misbruke andres tid. Har vi en avtale, så har vi en avtale, og ingen av oss sitter online hele døgnet og roter. Jeg spilte kanskje 2-3 på hverdagene dersom vi hadde noe på timeplanen og 4-5 timer hver dag i helgene dersom vi hadde satt opp noe.

 

Hele suksessen med å ha en hardcore raiding guild er å gjøre ting til rutine. Man lager et ukesoppsett slik at alle til enhver tid vet hva som skjer og når det skjer. De som ikke klarer å følge dette har ingen ting der å gjøre, hardt og brutalt, men det må til for å effektivisere hele prosessen.

Den verste tidstyven i WoW er å måtte vente på folk som ikke kommer til avtalt tid. Dersom alle forstår og respekterer det man har satt opp, så er ikke dette lenger noe problem og ting går mye kjappere. Man må få folk til å skjønne at de må forberede seg til hver eneste avtalte tid og stille med alle pots, reagents, nok penger til evt reperasjon av utstyr, vann til å slukke flammene i MC osv. Dersom alle stiller 100% klar til avtalt tid, så er halve jobben unnagjort.

 

Det neste som tar tid er å få folk til å samarbeide og lære de forskjellige taktikkene som kreves. Dette bør gjøres i helgene da folk flest har litt bedre tid, men ikke overdriv. På vanlige ukedager kan guilden gå til MC for å lære seg litt trash mobs. Man trenger ikke å være 40 personer til det og i begynnelsen er det trash mobs som tar mest tid.

Ja, det tar mye tid i begynnelsen, men etter hvet går dette som en drøm og er blitt en rutine og da går det kjapt. Meget kjapt.

Et annet triks er selvsagt å bli enige om å utstyre 1 Main Tank fra begynnelsen av. Noen av de andre warriorene synes kanskje det er urettferdig, men tro meg, dette er til alles beste. Dersom de ikke skjønner det etter å ha forklart fordelene med det, så har de ingen ting der å gjøre. En raiding guild er kun mulig dersom folk samarbeider

 

Så er vi vel tilbake til det men at du ikke skal være egoistisk og tenke på gruppa, og ikke være en "lootwhore" og kose deg med prestasjonen og tenke på gruppa som en helhet, joda det funker det, men er bare et tidsspørsmål om og feie igjennom det samme greiene får 50. gang, og hvis du ikke spiller hardcore og sparer opp masse med DKP, vil du være avhengig av at alle de som spiller mer enn deg må få det de vil ha tak i, og vente på at din klasse er ferdig gearet, før du kan få tak i noen "leftovers", og enkelte DKP systemer funker faktisk ikke slik at hvis han ene bruker opp dkpen sin på en ting, vil du med dine x- antall dkp ha en sjans, enten er det neste hc spiller som grabber godset, eller så dropper ikke noe du kan bruke, nok til at hc spiller nr.1 har fått opp dkpen sin igjen.

 

Og i værste tillfelle, når du kanskje ser lyset i tunnelen, endelig er det min tur på en ting neste gang, hvor guildet ditt har tatt inn nye av dine klasse som faktisk også overgår deg i spilletid.

 

Ikke dra inn DKP i en diskusjon om WoWs dårlige sider ;)

Dette har ingen ting med selve spillet å gjøre og er noe som hard core raiding guilds selv lager. DKP er brukt veldig generelt, og her er det så mange forskjellige versjoner at dette kan være veldig vanskelig å diskutere. Problemet er at folk har vært borti forskjellige design og hatt forskjellige opplevelser deretter. Det første du bør gjøre om du er lysten til å bli med i en slik type guild er å granske DKP systemet deres nøye.

 

Jeg var med og grunnla guilden min i WoW. Som sagt tidligere så er vi en liten gjeng som har spilt sammen i flere år, og etter at vi blir lvl 60 og hadde kjørt de vanlige instancene litt for mange ganger bestemte vi oss for å rekruttere nye medlemmer og bli en raiding guild. Vi slo oss sammen med en annen guild i samme situasjon som vi kjente godt fra før av og tok samtidig inn litt flere nye folk også. Merk at dette ikke er random invites! Skal man være seriøs så kreves det at folk selv kommer til guilden og lager en søknad der de skriver om seg selv i det virkelige liv og i spillet. Så kan folk som allerede er i guilden diskutere i samme tråd på forumet og deretter tar de rekrutteringsansvarlige en avgjørelse seg imellom.

Å drive en slik guild tar faktisk veldig mye tid uten om selve spillingen bare sånn at det er sagt, men heldigvis vet vi hva som må til fra tidligere erfaringer.

Jeg ble valgt til å være DKP ansvarlig, og jeg laget og designet et nytt DKP system helt fra scratch. Selvsagt ble dette diskutert grundig igjennom med de andre lederne, men jeg hadde allerede inkludert alle mulige forhåndsregler slik at ingen ting måtte bli forandret på. (skryt skryt)

Dette DKP systemet ble skreddersydd for WoW og det har aldri vært noe som helst misnøye eller problem med det. Den eneste grunnen til at jeg skriver dette er for å illustrere at det faktisk er mulig å lage gode DKP systemer, men man må faktisk forstå alle aspekt av spillet, loot systemet, og bruke diverse matematiske formler for å simulere sannsynlige situasjoner.

 

Mye negativt her, men sant skal sies at jeg koset meg med alle de første x-antall raide timene jeg brukte opp på wow, men etter et år valgte jeg faktisk og legge opp alt med raiding og gjøre, på grunn av at jeg var lei av de samme diskusjonene om loot og whining, og at det faktisk ikke var vært det mer.

 

Du har ikke noe liv hvis du skal holde følge med wow i engame raiding, du skal være ganske aktiv og være i et ganske hc guild for og spille igjennom de nye utfordringene og mestre det og få gearet opp guildet ditt opp, før det kommer et nytt instance.

6205690[/snapback]

 

Koste meg jeg også som sagt i starten, men jeg sluttet etter ni måneder da jeg innså at WoW aldri kom til å bli slik jeg hadde håpet på. Jeg spiller egentlig for PvP, men i WoW ble det for PvE, og i tillegg var det bare mer grinding og raid instances i tiden fremover, så nei takk :)

 

Det med tiden, bare for å nevne det en gang til; det er fullt mulig å begrense spillingen sin til et minimum, men det krever mye av deg selv og guilden din. Er guilden din strukturert og du selv er selvdisiplinert, så er ikke dette noe problem, men for å komme til dette stadiet du godta at du er umulig å unngå tidsproblemet i begynnelsen da man skal lære seg nye raid instances osv.

 

Gutter og jenter, kos dere med MMORPGs, men vit å begrens dere! Det er ingen ting som er verdt å rote til deres virkelig liv og selv om eksamen er overstått for de aller fleste, så bør dere komme dere utendørs og nyte sommeren (snart!) og kikke på jenter (og gutter) :)

 

 

 

PS! HYL! Er veldig for sen til jobb nå! Slemme trådstarter! :D

Lenke til kommentar

For det første, takk for en fin post frosten, mye bra du fikk fram der.

 

Men bare en ting angående dkp systemer, jeg syntes det skal være en vis mulighet for at fordelingssytemet skal være en tanke random.

 

Blizzard har jo laget et terning system, som avgjør hvem som er heldig og vinner item x.

 

Det finnes både + og - med og bruke blizz sitt system i raiding. (må jeg bare få lov og poengtere at jeg veit at omtrent ingen, hvis ingen raiding guild, bruker detta system alene.)

 

Det finnes alltid to sider her, den ene er og bli belønnet for din heldighet eller din prestasjon. Når man sier det på denna måten kan jeg ikke unnlate meg og tenke at og tjene dkp, får så og fortjene det du har jobbet deg opp mot, er det eneste rette.

 

Men hvis vi blander et veldig begrenset dkp system, men forsåvitt en lav maks grense, men blizz sin terning, får vi begge deler ?

 

/random 100 er vel den mest brukte, hvis ikke den eneste folk bruker, da kan man rulle mellom 1-100.

 

Det vil si at hvis man eks. har en maks dkp grense på 100 og en maks roll på 100, har vi en total sum av 200. detta vil gi både belønning for heldighet og prestasjon i mine øyne. Og hvis alle har denna gruppe følelsen, burde man ikke da bare være glad at gruppa som en enhet blir sterkere?

 

Huff hva er det jeg har rotet meg oppi her, veit jeg skal være forsiktig med sterke utsagn her, spesielt om detta, jeg vil bare poengtere at disse utalelsene, er mine egne meninger, bygd opp av erfaring.

 

Det er flere problemer vi kan møte på her, som med andre dkp systemer. I dette tilfelle er at en som har maks dkp, la oss fremdeles gå ut fra eksemplet mitt over, hvor det var 100 og ruller 1. Kan fremdeles tape mot en som har 2 dkp og ruller 100.

 

Og det kan resultere med at noen stadig vinner mer enn andre, både på et raid eller over tid, jeg orker faktisk ikke og gå over detta 100 ganger for og se om det er noe jeg har glemt, jeg ville bare legge fram et eksempel, om hvordan jeg vil at hele fordelingen skulle ha vært litt mer random, en vis heldighet.

 

Men som sagt siden wow er bygd opp på såpass store raidgrupper, og så mye tidkrevende arbeid, ville nok ikke detta fungert, siden folk som tar seg tid og krefter til og spille wow, opptill det som er lagt opp til ,og holde godt følge, ville alle ha godtatt et dkp system, uten noe random.

 

En blanding av /random og et lite dkp system hadde nok kanskje funket hvis man hadde en maks 20-man raid eller mindre, og alle 5 til 10 (gamle 15, på ubrs) ble det brukt bare /random, og hvis need, alle need /random.

 

Men hvis wow hadde vært 20-man raid maks og ingen hadde vist noe annet, hadde vel akkurat de samme problemene kommet fram med det jeg sa over om 40-man og /random........

 

ble mye greier her nå, be nice :D

Endret av [Tx]
Lenke til kommentar

Er helt klart WoW og andre tradisjonelle MMORPG's blir kjedelig og dør ut etterhvert når alt er så statistikkbasert. Utviklere må gi spillerne litt mer interaktivitet over figurene sine som i Age of Conan. Der tror jeg seriøst ikke Endgame blir ett problem i det hele tatt. Siden slåssesystemet er 100% realtime kan du ferdes og slåss og faktisk ha det morro. Du slipper problemene med å tape pga du har bare +100dmg mens motstanderen har +110dmg.

 

Derfor WoW spillere blir tvunget til å skaffe de beste itemene for å gjøre sin stats bedre enn motstanderen. Det er eneste måten du kan vinne på. Samme hvor høy IQ du har og hvor rask reaksjonsevnen din er, du vil tape sålenge din stats er lav. Dette irriterer meg mest med tradisjonelle MMORPG's og forhåpentligvis vil Age of Conan gjøre noe med dette.

 

Jeg syns jeg ser for meg ett scenario i Age of Conan hvor jeg står på slagmarken med mitt sverd plantet ned i bakken mens dråper av blod triller nedover mitt harde skinn. Jeg ser en hel hær fra guildet Blood Warriors storme mot meg som står der helt alene og andpusten . Jeg tar opp sverdet og stormer mot de vel vitende om at dette blir en tøff kamp, jeg mot 10 spillere. Men det som er forskjellen fra AoC og WoW er at i AoC har jeg faktisk en mulighet til å drepe dem alle hvis jeg er en bedre spiller.

 

Husker i spillet Rune der vi hadde en rekke Arena kamper hvor det var 1vs1 og vinneren gikk videre. Jeg tror jeg stod der i arenaen i over en time og forsvart min tittel og fikk tilslutt fans som heiet på meg. Det var en vanvittig følelse ! Jeg vil oppleve det i ett MMORPG igjen.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Så bra at mange er enige... Det er jeg også.

WoW var et SYKT bra spill da jeg kjøpte det på release som forresten var 11. og ikke 12. februar.

Jeg var blandt de første på min server til å cappe på lvl 60 og få tak i en del bra items. Slutta så 3-4 måneder ved BF2 release.

 

Da jeg kom tilbake hadde følgende skjedd.

De jeg spilte sammen med hadde delt seg. noen hadde gåt til diverse småguilds og mange andre inn i et Hardcore guild.

 

Jeg prøvde mitt beste å få innpass her, men til ingen nytte.

Det viste seg at spillet hadde splittet seg opp til et spill hvor semi-hardcore gamers ikke hadde noen framtid.

Du var enten n00b eller totalt end-game hardcore med tid til 4 6-timersraid i uka.

 

Jeg jobbet videre og fikk tak i seriøst alt det beste utstyret en enslig spiller kan klare. (2 darkmooncards, darkmoon necklace og et krol blade, og resten høye rare items.

 

Jeg prøvde igjen og komme inn i hardcoreguilden, men heller ikke nå til noen nytte. Det var i dette øyeblikket at jeg forsto at jeg var ferdig med WoW for resten av mitt liv. Uten å komme med i en guild som gav meg tilgang til de siste områdene hadde jeg på en måte "rundet" WoW.

 

Null mer spenning og hyggelig tidsfordriv, kun grinding og grouping med en bønsj random spillere.

Min konklusjon er at WoW er et pent og vanedannende MMORPG i starten, men samtidig et MMORPG det er fullt mulig å spille ferdig.

 

Håper forresten Age of Conan blir et par og tjue hakk bedre.

Det skal testes.

Lenke til kommentar

Jeg spiller fortsatt WoW. I hva man kan kalle et endgame guild. Men til forskjell fra andre er det mindre hardcore. Guildet har ikke drevet med endgame raiding så lenge som mange andre. Ergo tar vi våre første skritt i BWL (drept razorgore) etter å ha fullført MC og Onyxia.

 

Tingen er at vi har et så godt miljø, og så mye morro sammen at spillet ikke lenger handler om loot, det er rett og slett bare sosialt. Noe vi møtes ved når vi selv kan, og vi selv har lyst. Ikke så strengt med oppmøte til raids og ikke så strengt med farming til guilden. Du gjør det du må for å ha det morro, og de andre er der for å hjelpe deg.

 

Kan nevnes at guilden også arrangsjerer real-life møter :)

 

Altså, WoW på sitt beste om jeg får si det selv, og da er det også kjempemorro! :love:

Lenke til kommentar

Har en følelse av at jeg blir flamet av og si dette men...

 

Prøv Guidwars. Du kan spille akkurat så my du vil. Spillet sikter seg inn på PvP, hvis du også gjør det blir nesten ingen farming. Du kan til og med lage en PvP charakter som starter i maks level, med de beste våpnene og den beste rustningen. I PvP handler alt om hvem som er best, har det beste skills oppsettet og vet best hvordan han skal bruke det. I GW: Factions (stand-alone exp pack) finnes det 8 klasser og flere hundre skills til hver av dem.

Endret av .Martin.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...