Gå til innhold

Oppdatere ubuntu 5.10 til 6.06


Anbefalte innlegg

Hepp hepp.

Har brukt Ubuntu ei stund, men vil selvfølgelig ha det siste når det kommer, og det er jo like om hjørnet. Tror ikke jeg installa home som egen partisjon (usikker, har ikke den maskina her), så jeg må enten bare oppdatere eller formatere rukkelet og installe fresh.

 

Hva vil dere anbefale?

Ser en del anbefaler å IKKE oppdatere i forskjellige tråder, men opprettet en ny tråd så jeg og flere slipper lete gjennom alle de forskjellige.

Vil jo helst slippe å formatere siden jeg da må ta backup av alt først.

 

Hvis noen kan slenge inn kommando for oppdatering er det også fint, selv om jeg meiner å ha sett det også en eller annen plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommandoen df lister opp partisjonene dine.

 

Om du bør oppdatere, kommer an på hvor mye risk du vil ta. Høyst sannsynlig går det bra å oppgradere til dapper nå, men man er selvsagt enda tryggere når den ikke lenger er beta.

 

Kommando for å oppgradere: gksudo update-manager -d. "-d"-switchen gjør at den sjekker neste utgave selv om det er en beta.

Lenke til kommentar

Hvor bra det går kommer litt an på hvor mange uoffisielle pakker du har puttet inn. Jo færre jo bedre, men det skal nå gå til slutt uansett.

Prosedyren er ca slik:

 

1...prøv å oppgrader

2...hvis den klager på uavklarte avhengigheter

3......fjern programmet som lager krøll

4......gå til 1

5...installer alle programmene du fjernet på 3

6.. ferdig

 

Det kan hende det blir mange programmer som må fjernes, eller det kan være null. Verste som skjer hvis dette går galt, er at du må reinstallere likevel, men du taper jo ikke noe på å prøve.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor alle ber deg vente med å oppgradere. Dapper Drake fungerer utmerket. Ingenting å utsette på det. Vi har nå kommet så langt uti mai (SE DATOEN) og Dapper Drake skal komme i juni, sansynligvis den første juni. Blir nok en stor kø vist alle skal vente til final utgivelsen kommer ut.

 

Hadde dette spørsmålet kommet opp for 3mnd siden, så hadde jeg nok anbefalt breezy, men ikke nå som det er en dag igjen av Mai.

Endret av MortenGlmz
Lenke til kommentar

Da er det første juni folkens! - Har ikke fått noen siste updates enda, foruten om en pcmica sak. Rekner med at den updaten er der i morra. Ikke at jeg forventer noe forskjell , etter som at mesteparten av pakkene er gitt ut allerede. Men får se hva morgendagen bringer.

Endret av MortenGlmz
Lenke til kommentar
tror det skal holde å skrive
sudo update-manager -d
.. så har man siste versjon

6224611[/snapback]

 

funka det:) Men oppdateringen gikk ikke akkurat som den skulle, hehe. Ble kræsj og nå starter ikke driten. Driver å laster ned 6.06 ISO isteden nå og tar en clean install

Lenke til kommentar
funka det:) Men oppdateringen gikk ikke akkurat som den skulle, hehe. Ble kræsj og nå starter ikke driten. Driver å laster ned 6.06 ISO isteden nå og tar en clean install

6225014[/snapback]

 

Samme her. Er ikke noen kløpper med konsoll, så det blir vel en clean install. Jeg hadde egentlig ikke noe viktig installert, så det går bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...