Gå til innhold

Test/Omtale: Logitech G5


Anbefalte innlegg

g52bc.th.jpg G5.

 

Seint i fjor lanserte Logitech ein ny serie for mus der det var lagt spesielt stor vekt på gaming. Serien har fått mykje oppmerksomhet, og er tatt godt i mot frå både vanlige brukarar og progamere, noko som kanskje ikkje er så rart. Det som er spennande og nytt, er at G5 har fått "vekter". Det vil seie at brukaren kan forandre på vekta til musa etter eige ønske. Det fungerer ved at under musa finnes det eit magasin med 8 hull i, der det følger med 8 stk 1.7 gram og 8 stk 4.5 gram lodd som passar til magasinet.

 

 

Spesifikasjoner:

 

Vekt: Justerbar: 117 + inntil 38 g.

Overføringsteknologi: Kabel

Grensesnitt: USB (500 Hz oppfriskningsrate)

Bevegelsesdeteksjonsteknologi: Optisk (laser)

Antall knapper: 10 (musehjulet telles her som fem), av disse er 8 programmerbare.

Bevegelsesoppløsning: 400-2000 dpi

Bildebehandlingsprosessor: 6,4 Megapiksler

Egenskaper: Programmerbare knapper, rullehjul og vektjustering.

 

Justering av vekt er noko som er virkelig bra. Det gir gameren ei enda meir skreddersydd mus. Du får med alt i alt 16 lodd. 8 stk som kvar veg 1.7 gram og 8 stk so kvar veg 4.5 gram. Disse loddene putter du i eit magasin som tar 8 lodd. Dette magasinet putter du inn i musen med eit lite dytt. Å få det ut igjen er like lett. Så å forandre på loddene er veldig enkelt.

 

 

Pakkens innhold:

 

dsc001784ap.th.jpg

 

Driver-CD

Manual,

Magasin for vektene.

Metall-etui for oppbevaring av vektene

 

 

Design/Nytt:

 

G5 har eit aldeles nydelig utseende. Ein "look" av fint rubba stål og fin rødfarge. Spesielt. Feller veldig godt i smak her.

Det er nokre kompiser som har sagt at musa ser stilig ut.

 

Kabelen er av tøy, og er lettare og meir bøygeleg enn ein vanlig kabel.

Veldig greit og ser bedre ut.

 

Logitech har fått implentert ein indikator som viser kva DPI du kjører på.

Praktisk og lekkert.

 

Føtene er forandra ein del. Føtene berer no preg av tre store pads.

Som er laga av teflon. Dette fungerer utmerket på gliden (på dei fleste underlag).

Det varer lenger en vanlige føter, dei blir som oftest slitt ganske fort.

Ingen vits å kjøpe skates, glidz etc. Dessuten er pads snillere mot musematten enn vanlige føtter.

 

 

Programvare:

 

Programvaren er enkel og grei og hanskes med, og installasjon gjekk problemfritt. Ingen problem oppstod. Muligens litt stor, krever 42mb ledig plass på hardisken.

Ikkje at det betyr så veldig mykje.

 

 

Ergonomi:

Fasongen er den samme som på mx518. Den er veldig god og behagelig.

Fasongen er nærmest perfekt for meg. Handa ligg veldig bra i musen.

Musens størrelse er verken for liten eller for stor. Akkurat slik den skal vere.

Overflaten er desverre for meg noko glatt. Dog bedre enn på mx518.

 

Hurtigknappene er blitt forandra. G5 har kvitta seg med ein av knappene på siden. Så nå er det berre ein knapp der. Synes det var merkelig at den blei fjerna. Det burde absolutt vore to knapper der. Grunnen er muligens at oppbyggingen inne i musa er litt annerledes på G5.

 

Dei andre knappene fungerere slik dei skal. Det er mus eg har prøvd der, du må anstrenge deg for at knappene skal registrere at du trykker.

På G5 er det ikkje tilfelle.

Ellers er scrollen er ein av dei bedre eg har prøvd.

 

Desverre så er musen nærmest umulig å bruke for venstrehendte. Derimot så fungerer Razer bra til både venstre og høgrehendte.

 

 

Konklusjon:

Logitech G5 er ei veldig god mus. Fin å bruke til alle bruksområde. Dei aller fleste av manglene med tidligere Logitech-mus har blitt fikset kombinert med bedre spesifikasjoner og design. Justering av vekt kjem godt med. Gliden er god. Musen er pen. Den har god passform. Rimelig.

Overflaten er noko glatt.

Musen er tilnærma umulig å bruke for venstrehendte. På dei to sistnevte felta er Razer bedre. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet+8745264
Bildene er fra Sony Ericsson W800i, mulig dei var litt dårlige. Steelpad S&S følger sjølvsagt ikkje med på det nederste bilde.  :love:

6197571[/snapback]

 

Snatcha det egenknipsede bildet av mitt utsøkte Lian Li-kabinett ser jeg.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg Må Innrøme at jeg ikke syntes at G5 er en gaming mus, men det er jo smak og behag...smaken er som baken delt i 2..jeg har razer copperhead den er veldig god til gaming, men er ikke like komfortabel som G5, men jeg liker det at man kan endre vekta på G5en det er veldig praktiskt, G5 er en veldig avanser mus angående instrumenter og displayer mens razer er enkel og har de knappene man trenger...vel det var min mening ikke for og rakke ned på G5 men jeg liker den ikke og jeg skjønner ikke heilt hvorfor men men..

 

Mvh Proxer

Endret av Proxer
Lenke til kommentar

Jeg likte ikke ergonomien på G5. Solgte den til en venn av min bror. Var egentlig et ganske tullete kjøp for min del. Er veldig fornøyd med IME 3.0, som fortsatt er den musa som brukes av flest proffesjonelle gamere. Så selv om teknologien er litt utdatert er den tydeligvis god nok, da store deler av "eliten" sverger til denne musa fortsatt.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg syns G5 er en ekstremt bra mus, men den passer dessverre ikke 100% i min hånd... den er litt liten og scroll og DPI skulle vært 1,2-1,4 cm lengre fremme og det skulle vært litt større "grop" for tommel og lillefinger, samt høyere kropp på venstre side.... da hadde den vært perfekt ;) men allikevel 9/10 fra meg :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg likte ikke ergonomien på G5. Solgte den til en venn av min bror. Var egentlig et ganske tullete kjøp for min del. Er veldig fornøyd med IME 3.0, som fortsatt er den musa som brukes av flest proffesjonelle gamere. Så selv om teknologien er litt utdatert er den tydeligvis god nok, da store deler av "eliten" sverger til denne musa fortsatt.

6476646[/snapback]

 

Jeg hadde også MS 3.0 helt til noen mnd siden. Den begynte å stoppe opp når jeg spilte, noe som virkelig ikke er noe særlig praktisk:P Gikk over til mx518 (som vel er lettvekteren av G5(?) ) STOR forksjelig, Er usikker på om en er positiv eller negativ :p Jeg har ganske stor hånd, så MS3.0 sin brede overflate var veldig kos.

 

EDIT: Leif

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
bIskOp: må motsi deg litt der... G5 er ruere å ta på, men gummien er hardere og dermed glattere enn på 518 og 510, dette gjør at G5 faktisk får dårligere grep enn 518 og 510

;)

7240748[/snapback]

 

Mulig, jeg har bare tatt litt på musen på Elkjøp. Det virka som det var bedre grep.. Men ok! Jeg tror på deg:) :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

må si jeg liker skrivemåten til Elendil, og hvordan du ser på ting (også Proxer) ser litt bedre på ting enn andre "fanboys" på forumet. Har selv hatt musa og likte den, men jeg kjøpte den når dne kom ut, og den var ikke patcha da, så den hadde litt bugs som kulemusene hadde. Stå på Elendil!

Lenke til kommentar

Uheldigvis har G5 sånn ca verdens dårligste skrollehjul: Det beveger seg "hakkvis". Hvordan påvirker det brukeren? Jo, når man skal åpne en link i bakgrunnen (i Opera f.eks) ved å trykke ned hjulet, så må man være veeeeldig forsiktig med å ikke rulle hjulet så mye som en millimeter for da ruller siden opp 5 cm og du åpner en helt annen link enn tiltenkt!

 

Dette får også katastrofale følger i spill som avhenger av et fungerende skrollehjul. Ta f.eks Armed Assault: Du skal egentlig velge "Manual Fire" i menyen, men fordi hjernen har byttet plass med ræva hos Logitech sine ingeniører, så hopper markøren til "Eject" og figuren hopper ut i 500 meters høyde. Det er da man enten skal grine eller bruke ledningen til å svinge musen inn i veggen.

 

Dette er ingen gamermus. Det er heller ingen god mus til vanlig bruk. Faktisk så synes jeg MX500 er bedre på alle måter.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Uheldigvis har G5 sånn ca verdens dårligste skrollehjul: Det beveger seg "hakkvis". Hvordan påvirker det brukeren? Jo, når man skal åpne en link i bakgrunnen (i Opera f.eks) ved å trykke ned hjulet, så må man være veeeeldig forsiktig med å ikke rulle hjulet så mye som en millimeter for da ruller siden opp 5 cm og du åpner en helt annen link enn tiltenkt!

 

Dette får også katastrofale følger i spill som avhenger av et fungerende skrollehjul. Ta f.eks Armed Assault: Du skal egentlig velge "Manual Fire" i menyen, men fordi hjernen har byttet plass med ræva hos Logitech sine ingeniører, så hopper markøren til "Eject" og figuren hopper ut i 500 meters høyde. Det er da man enten skal grine eller bruke ledningen til å svinge musen inn i veggen.

 

Dette er ingen gamermus. Det er heller ingen god mus til vanlig bruk. Faktisk så synes jeg MX500 er bedre på alle måter.

8735000[/snapback]

 

Dette problemet har jeg også hatt, jeg spiller og surfer med tabs en god del. Vil bare nevne her at når du ønsker å klikke mouse3, men i stedet aktiverer scroll, så er hjulet/knappen defekt, og kan byttes i butikk - kostnadsfritt, siden det er utmerket garanti på Logitech.

 

Har fått ny mus pga dette 4 ganger nå. Den ser ut til å vare ca 3-4 mnd med aktivt bruk. Jeg har faktisk to stk G5, og rulerer på disse, spretter opp den forrige jeg fikk erstattet i det jeg leverer den som har gått i stykker. God deal, alltid ny mus for hånden :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...