Gå til innhold

Hva skal jeg kjøpe max 15-20K


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har nettopp blitt frastjålet mitt utstyr... spørsmålet mit er hva skal jeg kjøpe nå

 

Trenger et bra Hus, tar motorsportsbilder for flere magasiner..

 

Trenger også lysterkt objektiv...

 

Bør jeg kjøpe brukt eller nytt... hva skal jeg kjøpe... og hvor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Leit å høre at du fikk frastjålet ustyret ditt. Håper du fikk det på forsikring? Uansett, det finnes masse godt utstyr for den prisen der. Eksempelvis Nikon D200 med et godt objektiv, Canon 30D med et enda "bedre" objektiv. :) Jeg ville satt ca halvparten av pengene til kamerahus, og resten til objektiv.

Lenke til kommentar

200D virker veldig bra.. robust og tåler en regnskyll.. men hvor får man det rimligst...

 

det står vel mellom dette og en simpel liste i første omgang eller et 30D med en fet og lysterk Zoom...

Eller et 350D med et par bra linser og endel annet utstyr...

Lenke til kommentar
Canon 20D + 70-200 2.8L kommer på temmelig nøyaktig 20.000,-. Tviler veldig sterkt på at noe kan hamle opp med den kombinasjonen (til den prisen og til ditt bruk).

6190867[/snapback]

Tiltredes. Alternativt en D200 med Sigmas 70-200mm f/2.8 HSM hvis det er Nikon man er vant med.

https://prisguiden.no/

6191152[/snapback]

 

Hvis en EGENTLIG er ute etter de dyrere Canon-modellene. kan nok D200 være interessant alternativ. Men 20D, eller enda mer 30D, holder i lange baner for de fleste ;) Jeg regner det som ganske uproblematisk å kjøpe denne objektivtypen brukt, Sigmaen til Nikon går for 4.5-6 K brukt. Dermed er et D200-hus f.eks fra YaTack eller cshop (ca 14.4 K) innafor rekkevidde. Sjøl var jeg så svinheldig at jeg fikk tak i 80-200/2.8 AF-S-Nikkoren til 5.5 K. Jeg kommer ikke til å selge den med det første :)

Lenke til kommentar

I følge min fotobutikk er 20D ikke lenger i listene... det vil si på vei ut.. bør man ikke heller da gå for 30D??

 

D200 var jeg og kikket på... et utrolig fett hus, som etter forhandelerens opplysninger tåler en fotballkamp i regn... veldig robust og flott kamera..

Virket solid og lå vedlig godt i hånden

 

Hva med å f.aks kjøpe dette

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=7620326

 

hadde et 350D og var fornøyd med det, til og med mulig det blir et slikt igjen... spørsmålet er liksom om man heller bør kjøpe dyrere hus for så oppgradere med optik etterhvert, eller kjøpe et billig hus og handle alt samtidig..

 

Skal man kjøpe brukt eller nytt??

 

Pris på hus kan etter mine opplysninger bli

 

D200: 13100

 

30D: 10500

 

20D: 9000

 

350D: 5800

Lenke til kommentar
I følge min fotobutikk er 20D ikke lenger i listene... det vil si på vei ut.. bør man ikke heller da gå for 30D??

 

D200 var jeg og kikket på... et utrolig fett hus, som etter forhandelerens opplysninger tåler en fotballkamp i regn... veldig robust og flott kamera..

Virket solid og lå vedlig godt i hånden

 

Hva med å f.aks kjøpe dette

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=7620326

 

hadde et 350D og var fornøyd med det, til og med mulig det blir et slikt igjen... spørsmålet er liksom om man heller bør kjøpe dyrere hus for så oppgradere med optik etterhvert, eller kjøpe et billig hus og handle alt samtidig..

 

Skal man kjøpe brukt eller nytt??

 

Pris på hus kan etter mine opplysninger bli

 

D200: 13100

 

30D: 10500

 

20D: 9000

 

350D: 5800

6193158[/snapback]

 

Par timer i striregn? D200 er ikke regnbeskyttet som Canons 1-serie. Det er fuktbeskyttet og ikke forseglet (husk på at også optikken bør være forselget tilsvarende) Hva fuktbeskyttet innebærer er ikke godt å si, men er det absolutt viktig for deg å ha et kamera som funker etter timer i regnvær bør du nok tenke på å ta steget opp til 1D.

 

Hvis ikke, mener jeg bestemmt at de 4-5-6 tusenlappene det er i prisforskjell mellom 20D (som fortsatt finnes på lager hos fotovideo) og D200 heller bør brukes på optikk dersom man er på budsjett. Selv om 20D er erstattet av 30D er det fortsatt et helvetes bra kamera som leverer bildekvalitet på øverste hylle.

 

Kjøp gjerne brukt. 30D/200D skal du være god for å finne, men 20D er det flere av etterhvert. Prisen ligger på 6500-7000 etter hva jeg kan se.

 

Du vil nok merke stor forskjell mellom en 20d og en 350d i byggkvalitet og hastighet, men bildekvaliteten er lik.

 

Uansett, lykke til med valget. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe 1D brukt... slik som det som ligger på finn..

6193199[/snapback]

 

Ja for eksempel noe sånt...

Så meget velbrukt ut, men om det er teknisk i tipp tipp stand burde den være noe å vurdere om du har behov for noe så solid.

Men trenger du ikke den ekstreme byggkvaliteten, får du mer bildekvalitet for pengene ved å velge f.eks den omtalte 20D.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe 1D brukt... slik som det som ligger på finn..

6193199[/snapback]

Ja for eksempel noe sånt...

Så meget velbrukt ut, men om det er teknisk i tipp tipp stand burde den være noe å vurdere om du har behov for noe så solid.

Men trenger du ikke den ekstreme byggkvaliteten, får du mer bildekvalitet for pengene ved å velge f.eks den omtalte 20D.

6193224[/snapback]

Jeg har erfaring med noe liknende, nemlig Nikons gamle D1H vs D50. Hvis du ikke skal ta mange tusentalls bilder i måneden, tror jeg ikke slitasjen må bety all verden, men det med bildekvaliteten bør du sjekke ut. Dette er et 1.3-crop-hus, dermed er det ikke sikkert D20 vil ligge så langt foran på alle måter. På min D1H er jo formatet det samme som D50, men bildekvaliteten er jamt over noe bedre på D50, og det beror ikke bare på oppløsningen. 70-200 vil jo ikke rekke "like langt" som på 20D pga 1.3 vs 1.6x crop, men det blir mer allsidig, og hvis bildekvaliteten tillater deg utsnitt, har du i noen grad fått i både pose og sekk. Til sport og reportasje er disse kjappe proffgamlingene gjennomgående mye bedre enn de nyere forbrukermodellene, det er flere tilfeller D1H er det opplagte valget for meg. Dette går bare litt på byggekvalitet, mest på at det meste går kjappere. Skal du derimot fotografere mote eller landskap, vil nok de nyere fort vinne.

Lenke til kommentar

Motorsport, betyr vel rask tagning og tele med god lysstyrke.

Dvs en Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX APO HSM DG 7990 kr og en EOS 650D/20D (30D sprekker budsjettet ditt). Tar du 650D får du også normal linse. Canon EF 70-200mm f/4L USM 5995 kr skal også være bra.

Har prøvd både 20D og 650D, 20D er raskere og bedre bygget, mens 650D er lett.

kW

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke det _kun_ til motorsport ville jeg faktisk vurdert aa kjoepe en manuellfokus-tele (200mm) og en d200. Bildekvaliteten er minst like god som med 70-200-zoomer, autofokus er unoedvendig ettersom du har god tid til aa forhaandsfoksuere (man vet gjerne noeyaktig hvor bilene kommer), og d200 er uten tvil det best bygde av de forskjellige kameraene.

Er dog avhengig av aa finne en 200mm brukt paa ebay/lignende da.

Lenke til kommentar
Motorsport, betyr vel rask tagning og tele med god lysstyrke.

Dvs en Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX APO HSM DG 7990 kr og en EOS 650D/20D (30D sprekker budsjettet ditt). Tar du 650D får du også normal linse. Canon EF 70-200mm f/4L USM 5995 kr skal også være bra.

Har prøvd både 20D og 650D, 20D er raskere og bedre bygget, mens 650D er lett.

kW

6196228[/snapback]

 

Har du en link til litt mer info om 650D?

:p

 

350D!

Lenke til kommentar
Motorsport, betyr vel rask tagning og tele med god lysstyrke.

Dvs en Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX APO HSM DG 7990 kr og en EOS 650D/20D (30D sprekker budsjettet ditt). Tar du 650D får du også normal linse. Canon EF 70-200mm f/4L USM 5995 kr skal også være bra.

Har prøvd både 20D og 650D, 20D er raskere og bedre bygget, mens 650D er lett.

kW

6196228[/snapback]

 

Har du en link til litt mer info om 650D?

:p

 

350D!

6196404[/snapback]

Sorry ! Blandet med den gamle EOS 650 og den nye EOS 350D.

Lenke til kommentar
Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX APO HSM DG 7990 kr

 

Denne skal jeg ha en kjempelinse jeg har prøvd mye...

 

Lurer vel litt på å kjøpe brukt 20D...

 

Men har også funne brukt 30D på markedet..

6197093[/snapback]

30D gir deg jo litt i funksjonalitet som du kan ha god bruk for.. Men hvis du nå ser bort fra 1D-tilbudet, hvorfor det? Bare OK å høre hva som er viktig for deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...