Gå til innhold

Vern om ørene dine


Anbefalte innlegg

Korrekt. Dessuten er ikke øret perfekt balansert, så enkelte frekvensområder høres høyere ut enn andre (vi har en liten peak rundt 5-7 kHz), uten at de nødvendigvis gjør mer skade på øret.

 

 

Ligger nok nærmere 4, det er der folk flest hører best, på 7k begynner det å bli ganske dårlig.

 

AtW

6195893[/snapback]

 

Ah, det stemmer nok. Ca. 2-5 kHz er vel det korrekte intervallet. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...Selv har jeg funnet ut at støydempende øretelefoner/headset er utrolig fint. :) Spesielt når ruten min hjem fra busstoppet går langs en tett trafikkert vei, er det utrolig tøft å kunne høre de siste pianotonene fade langsomt ut uten å høre noe særlig til bilene som farer forbi....

Detter bringer riktignok et nytt og større faremoment inn i bildet. For litt over et år siden ble en dame drept av trikken i oslo fordi hun ikke hørte den pga musikken på ørene.

 

Det er tidligere påvist at overfallsmenn(?) går bevisst etter personer som bruker headset for å ha større overraskelsesmoment.

 

Anette Sagen ble overfalt og forsøkt voldtatt da hun var var på joggetur med mp3 spilleren sin.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111939

Lenke til kommentar
...Selv har jeg funnet ut at støydempende øretelefoner/headset er utrolig fint. :) Spesielt når ruten min hjem fra busstoppet går langs en tett trafikkert vei, er det utrolig tøft å kunne høre de siste pianotonene fade langsomt ut uten å høre noe særlig til bilene som farer forbi....

Detter bringer riktignok et nytt og større faremoment inn i bildet. For litt over et år siden ble en dame drept av trikken i oslo fordi hun ikke hørte den pga musikken på ørene.

 

Det er tidligere påvist at overfallsmenn(?) går bevisst etter personer som bruker headset for å ha større overraskelsesmoment.

 

Anette Sagen ble overfalt og forsøkt voldtatt da hun var var på joggetur med mp3 spilleren sin.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111939

6196493[/snapback]

 

Tja. En kan selvfølgelig være uheldig og bli påkjørt, men med en gang jeg putter lyd i ørene mine, er jeg mye mer bevisst på hva som er rundt meg, og ser meg mye bedre for en ellers, for ikke å bli påkjørt el. lignende. Om en ikke er forsiktig nok, kan en bli påkjørt uansett om en har lyd i ørene eller ikke, det handler bare om å bruke de sansene en har tilgjengelig.

 

...og jeg er en mann, så voldtekt er jeg ikke spesielt redd for.. :p

Lenke til kommentar

Du kan fortsatt bli overfallt av forskjellige andre grunner. Ran eller bare for morro skyld.

 

Poenget mitt var at man blir mindre bevist når man ikke hører omgivelsene rundt. Det er ikke til å komme unna at når man er mer ubevisst med en sans mindre uansett om du ser deg om eller ikke.

Endret av Shhhh
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
http://www.teleavisen.no/wip4/farehoersels...e-d.epl?id=6156

 

Bare et lite apropos om noen skulle dumbe borti denne diskusjonen.

 

Under perfekte forhold er sikkert plugger helt ok.

Men jeg tar ikke sjangsen.

6437533[/snapback]

 

Ja, man skal være litt forsiktig med det, men sålenge man er klar over at man kan få statisk utladning i øret i slike tilfeller, så er det jo relativt lett å holde seg unna. Hørselsskader pga lyd er jo ofte litt mer "snikende"..

 

AtW

Lenke til kommentar

Skulle tro at liknende statisk elektrisitet skulle kunne oppstå hvor som helst. Og ikke bare ved kontakt ved gamle billedrør tv'er.

Spesielt alt som har med hjul (biler, rulleskøyter etc) klarer fint å lage minst like store spenninger som en tv.

Småskummelt det der. Kanskje noe produsentene etterhvert kan gjøre noe med, å lede støtene vekk fra de mest sårbare delene av øret.

Lenke til kommentar

tingen med dem tvene er at dem skyter elektroner på skjermen (jepp, de samme elektronene som flyr gjennom en kobberledning for å transportere strøm).

 

dette blir skutt mot ett lag med fosfor som så lyser opp.

 

foran alt dette igjen ligger ett elektrisk ladet nett som er der for å samle opp denne strålen...

 

så jeg vet ikke om noe med hjul kan lage sammen spenningsfeltet...

 

har selv opplevd hva en tv kan gjøre. holdt en konsollkontroller i ene hånden mens jeg skulle tørke støv med den andre. fikk meg en overraskelse da ja...

 

dette vil tilsi at styrken var såpass at den kom seg gjennom plasten på nevnte kontroll (ikke at den svidde hull eller noe men likevel).

 

har opplevd å får meg noen små overraskelser på vei ut av biler og lignende pga kunstfiberseter og disse morsomme jakkene (fleese eller åssen dem nå staves. opphakkete plastposer er det vel). er ikke uten grunn at jeg unngår kunstfiber mest mulig nå for tiden ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan skrive under på at under visse omstendigheter så kan gode gamle rulleskøyter by på en stor overraskelse.

Da jeg var liten så gikk jeg innendørs på et teppebelagt gulv. Av en eller annen grunn så klarte jeg å gå såpass lenge uten å ta i noe jord at spenningen bygget seg kraftig opp. Da jeg tok i et dørhåndtak så smalt det godt gitt. Jeg ble ganske nummen etterpå i fingrene.

Så teoretisk så kan du bygge opp ganske heftige spenninger, slik en båndgenerator og stålkule i fysikkrommet på skolen kan generere mer enn 100 000 volt.

Men tv'en er vel uten tvil den største trusselen blandt folk ja.

 

Men det stod heller ikke noe i den artikkelen hvor stor styrke man trenger for å skade øret.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
men når løsningen er så enkel som å legge ut ca. 400 kroner for et greit lukket headset, skjønner jeg ikke at folk ikke vil investere i å slippe å ha tinnitus resten av livet.  :ermm:

6192637[/snapback]

 

Hvilket propper er det snakk om? Jeg trener endel, gjerne langs veien og proppene som følger med ipod suger til å stenge lyd ute, og jeg ender opp med å måtte skru opp lyden pga bilstøy. Med lukkede propper hadde jeg sluppet dette, men aner ikke hvilke jeg skal kjøpe. Vil ikke betale 1000kroner for noe sånt heller, men 400 virker som en bra pris.

Sitter de godt?

Lenke til kommentar

Jeg skrev lukket headset, ikke propper. Headsettet jeg snakket om er AKG K26, men har nå kjøpt meg Shure e2c, da jeg hadde behov for noen mer lettdrevne elementer, samt bedre støydemping. AKG K26 koster vel rundt 300-400 kroner nå, og Shure e2c koster rundt 700kr. Begge kan anbefales sterkt. :)

Lenke til kommentar
Jeg skrev lukket headset, ikke propper. Headsettet jeg snakket om er AKG K26, men har nå kjøpt meg Shure e2c, da jeg hadde behov for noen mer lettdrevne elementer, samt bedre støydemping. AKG K26 koster vel rundt 300-400 kroner nå, og Shure e2c koster rundt 700kr. Begge kan anbefales sterkt. :)

6648837[/snapback]

 

Ahh, har tenkt litt på de Sony pluggene jeg, leste at de skal være bra til prisen. 700 er litt stiv pris syns jeg, for bruker ikke musikkspiller såå mye :p

Satt opp egen tråd for de sony proppene for å høre om noen har erfaringer med de, men har ikke fått noe svar enda! :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...