Gå til innhold

Hvordan lage en firkant i Photoshop..


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere brukt Photoshop til avanserte ting ,mens all redigering og designing har jeg brukt Photoimpact til. Men par dager siden begynte j å prøve ut photoshop til det jeg tidligere har brukt PhotoImpact til. Alt er bedre har jeg fått inntrykk av, men noen ting sliter jeg med.

 

Det første jeg sliter med er å lage en firkant eller en sirkel. Bildet illustrerer hva jeg vil ha.

 

Bildet er ironisk laget med Photoshop. Altså, dette får jeg til. Men på en utrolig vrien måte. Det jeg gjorde var følgende:

 

*Markerte med Marquee Tool

*La til Stroke

*Valgte tykkelse og farge

 

Dette gjorde jeg to ganger, først firkanten så sirkelen.

 

I PhotoImpact kan jeg bare velge et vektøy for akkurat dette, firkant/sirkel/avrundet firkant/osv.

 

Der velger jeg verktøyet, tegner opp. Så, har jeg egen verktøysvindu for dette, der jeg kan taste inn pixel, velge farge osv. Etter dette kan j også dra firktanten/sirkelen større eller mindre. Men i Photoshop må j gå inn og ut av Stroke funksjonen. Bruker jeg Free Transform funksjonen blir det tull. F eks j har laget en firkant med tykkelse på 10 pixler med størrelse 100x100 pixler. Så bruker jeg Free Transform for å gjøre den mindre til 50x50, då blir tykkelsen og halvert til 5 pixler. Dette slipper jeg i PhotoImpact, da i verktøysvinduet har jeg da oppgitt 10 pixler.

 

Noen som skjønner hva jeg vil frem til og har en enklere måte å lage firkant/sirkel på??

post-43843-1148694821_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det er et eget verktøy for det. Det ligger ganske langt nede i verktøyboksen (har ikke photoshop på denne maskina, og har dårlig hukommelse) og når du trykker på den velger du mellom runding, firkant, linje eller annen form. Så velger du oppe om den skal være med eller uten fyll osv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...