chrishan Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 jeg spekulerer på en ny prosessor - en pentium d 805. denne er såkalt dual core - dvs at den har to prosessorkjerner på en socket. da mine kunnskaper om dette er noe begrenser og jeg ikke har klart å lese meg til å bli noe klokere, lurte jeg på om noen kunne belære meg litt......? vil denne prosessortypen være godt støttet under linux? vil det være som å bruke en hvilken som helst annen intel x86-prosessor og dermed x86-varianter av distroer? da jeg utelukkende kommer til å kjøre linux på denne maskinen er jeg nysgjerrig på om det er noe poeng å kjøpe en slik prosessor. har noen fryktelig gode tips til andre prosessorer som vil fungere bedre/er bedre støttet er jeg takknemlig for tips.
FXDC Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Har lite greie på Intel prosessorer men vil tro du kan bruke en 686 SMP kernel ? På mitt system med Opteron 165 dual core fungerer K7 SMP kernel glimrende
Wraith Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 (endret) Joa, du kan fint kjøre linux på den så lenge kjerna har SMP støtte. Den har også mulighet for å kjøre 64 bits kerneler hvis du skulle ønske det Off topic: hvis du skal overklokke den litt vil jeg gjerne høre litt resultater av det, vurderer å skaffe meg en sånn en for å klokke litt selv Endret 23. mai 2006 av Wraith
ilpostino Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Alt fra Windows 2000 og nyere og så så si "alt" av Linux støtter alt fra to eller flere prosessorer... så det skal gå fint....
chrishan Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Joa, du kan fint kjøre linux på den så lenge kjerna har SMP støtte. Den har også mulighet for å kjøre 64 bits kerneler hvis du skulle ønske det smile.gif Off topic: hvis du skal overklokke den litt vil jeg gjerne høre litt resultater av det, vurderer å skaffe meg en sånn en for å klokke litt selv cool.gif takk for flere bra svar. dette høres jo bra ut, tror jeg går for den prosessoren. hadde ikke noen umiddelbare planer om å overklokke den, men vi får se.... hvilke kjerner er smp-kompatible? bruker jeg ikke bare en vanlig 686-kjerne? og 64-bits finnes bare for amd? eller?
LessThanJake Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Noen distro-er har smp-kjerne som standard, det vil du jo i så fall raskt merke, og du trenger ikke gjøre noe. Hvis ikke er det bare å søke etter smp i pakkesystemet, og installere en passende kjerne derifra, så det skal være veldig enkelt uansett.
Wraith Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Alle nyere kernel-versjoner er SMP-kompatible så lenge de er kompilert med den støtta. Tror noen distroer oppdager det automatisk når du installerer, eller gir deg et valg. Hvis ikke får du sjekke hvordan du bytter til den for den distroen du velger å bruke
kyrsjo Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Joa, du kan fint kjøre linux på den så lenge kjerna har SMP støtte. Den har også mulighet for å kjøre 64 bits kerneler hvis du skulle ønske det smile.gif Off topic: hvis du skal overklokke den litt vil jeg gjerne høre litt resultater av det, vurderer å skaffe meg en sånn en for å klokke litt selv cool.gif takk for flere bra svar. dette høres jo bra ut, tror jeg går for den prosessoren. hadde ikke noen umiddelbare planer om å overklokke den, men vi får se.... hvilke kjerner er smp-kompatible? bruker jeg ikke bare en vanlig 686-kjerne? og 64-bits finnes bare for amd? eller? 6166980[/snapback] Fedora oppdager iallefall SMP automagisk under installasjon, har hyperthreading og fikk SMP-kjerene uten å løfte en lillefinger. Nyere intel-cpu'er støtter EMT64 (64-bit x86-variant), støttet av samme kjerna som den som støtter amd64 (de er kompatible). Ikke at det er særlig vits å styre med...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå