Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

problemer med tomgang golf 2


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå hatt bilen inne på verksted, og fått justert CO. Og bilen lå da på ca 900 omdr. som også er original innstilling på tomgang til golf 2. Men etter en stund når bilen er har fått en normal arbeidstemp. så dabber den ned til 700-800 omdr. Og derimot når jeg bremser så detter den helt ned til 500-600 omdr. Jeg har prøvd og justere på tomgangsskruen og fikk den helt fin under kjøring og stans i lyskrys. Helt til jeg skal stoppe motoren, og da ettertenner den. Hva kan være galt da?

Endret av kennense
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har faktisk litt av det samme syndromet, eller har hatt det. Har ikke hatt det på noen uker nå... tilfeldigvis.. væromslag?

 

Hadde ettertenning på den en liten periode. Og i perioder vil den heller ikke holde tomgangen, dette er vel spesielt når den er kald...

 

Uansett, jeg aner ikke hva det kan være, tenkte bare å ikke la deg være den eneste i havet med problemet

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har nå hatt bilen inne på verksted, og fått justert CO. Og bilen lå da på ca 900 omdr. som også er original innstilling på tomgang til golf 2. Men etter en stund når bilen er har fått en normal arbeidstemp. så dabber den ned til 700-800 omdr.

6164539[/snapback]

 

Du fikk justert motoren mens den var "kald"? motoren skal være gjennomvarm

når den justeres ellers blir justeringen feil siden en kald motor gir høyere Co

målinger en en varm.

Lenke til kommentar
Ja, jeg har hatt tanken i huet med falsk luft... vurder å prøve med ny pakning i forgasseren. Det kan ikke være forgassertilkoplingen, da jeg byttet den for ca 3 uker siden... Alltid mye småproblemer med forgasseren til golf har jeg merket...

6164777[/snapback]

 

Hvis du fikk justert CO'en med varm motor (håper for Guds skyld at verkstedet du brukte faktisk vet at motoren skal være VARM!) og du fortsatt har disse symptomene, så høres det MEGET kjent ut fra min tid med Opel Kadett!

 

Hvis jeg ikke tar helt feil, så har Golf 2, i likhet med Kadett E en Pierbeurg-forgasser(?) og disse er kjent for å være veldig ustabile på sine eldre dager. Kan være at det kan lønne seg å få tak i en brukt forgasser fra et bilopphuggeri, for så å prøve den istedet og se om det hjelper! Har spart mange timer med feilsøking og penger på justering ved å gjøre det på den måten!

 

Du kan uansett prøve å spraye litt startgass rundt forgasser, innsugningsmanifold etc. for å se om turtallet øker. Skjer det på et bestemt område, så har du en lekasje der! Ellers er det de berømte vakuumslangene og chocken (hvis du har automat-chocke) som burde sjekkes...

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om hadde jeg et skikkelig problem med dette tidligere. Motoren stoppet raskt hvis jeg slapp gassen. Ikke engang tegn til å ville stabilisere seg.

 

Da var det rett og slett slangen med luft inn til forgasseren som hadde lekkasje... sjekk den slangen muligens? Jeg byttet den bare, og alt blei flotters =)

Lenke til kommentar

CO ble justert når den var varm så klart. Og jeg regner så klart med at et bilverksted vet det.

 

Vakumslanger kan det ikke være noe tull med, for de er helt nye, de byttet jeg for ca 3 uker siden.

 

Når det gjelder å kjøpe en brukt forgasser så er jeg imot det. Så hvor lenge vil den da vare? Det er det ingen som vet...

 

LiamLi: Ja, golf 2 har pierburg forgasser, min har en såkalt 2E2 gasser. Ja, har automatchoke(noe som er no dritt noen ganger)

 

men det kan nesten virke som om den suger falsk luft, skal ha opp hele forgasseren idag og legge på nye pakkninger og pakkningsmasse i tillegg.. Og får håpe det hjelper litt..

Lenke til kommentar

Hvis alt det du nevner er i orden, så er det jo begrenset hva som kan være galt! :thumbup:

 

Poenget med en brukt forgasser, er for å få en MEGET kjapp diagnose for hvor feilen ligger!

 

Er utrolig kjipt å bruke MASSE tid på forgasseren hvis feilen ikke ligger der. Har nemlig gjort dette selv. En brukt forgasser koster, i Bodø, 200 kr hvis du skrur den ut selv... Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt hva man ønsker å gjøre! :)

 

Hvis du kun ønsker å skru på den forgasseren du har, så er det utrolig viktig å sjekke at de svarte vakuum-pumpene som står på forgasseren er i orden. Sjekk disse for lekasje!

 

Det som også er veldig bra med å ha en til forgasser, er at man har en "dele-forgasser". Det er nesten umulig å få tak i reperasjons-kit til disse forgasserne, i allefall var det tilfellet med min Opel...

 

Uansett.... lykke til med feilsøkingen! Gi gjerne tilbakemelding på hvordan det går! :thumbup:

Lenke til kommentar

hehe takk for det... ja, skjønner jo poenget med brukt forgassern. Eneste min mening er jo at du ikke har noen garanti for hvor lenge eventuelt en brukt forgasser varer. Og kan risikere og måtte bytte den igjen etter alt fra 1 uke til et par måneder. Dersom det er forgasseren så ville det kanskje lønt seg og kjøpt en helt ny forgasser til en 2500 kr. Selv om det er dyrt, så blir det på en måte billigere enn å kjøpe nye deler eller brukte forgassere hele tiden også :)

 

Det er jo nesten samme prisene her det, i telemark. Koster ca 4 - 500 kr for gasser på hoggern...

Når det gjelder forgasseren til golf(spes pierburg) i det hele tatt så klør jeg meg i huet mer hver gang det er noe... har hørt så mye dritt om de. Ellers så er det kjempe gode biler...

 

 

Hadde oppe forgasseren idag og la på ny pakning og pakningsmasse, kjørte et par turer med den, så den ble ordentlig varm. Virket som den gikk litt penere etter det... men jeg vet at det er noe tull med automatchoken, at den "roer" seg for tidlig... Hadde nok vært bedre med en manuel choke ja... hehe

Endret av kennense
Lenke til kommentar

da har jeg endelig lokkalisert feilen min. Feilen min lå toppen av forgasseren. tette dyser etc... Fikk ikke bensin i det hele tatt lenger da jeg var på tur igår. Stoppa helt opp for meg... Fikk hjelp av falken, fikk has på en forgasser som jeg fikk GRATIS til og med :) Etter jeg byttet den, så gikk den helt normalt igjen, ikke no tull med tomgang eller fjusking... :)

Lenke til kommentar
da har jeg endelig lokkalisert feilen min. Feilen min lå toppen av forgasseren. tette dyser etc... Fikk ikke bensin i det hele tatt lenger da jeg var på tur igår. Stoppa helt opp for meg... Fikk hjelp av falken, fikk has på en forgasser som jeg fikk GRATIS til og med :) Etter jeg byttet den, så gikk den helt normalt igjen, ikke no tull med tomgang eller fjusking... :)

6183016[/snapback]

 

Bytting av forgasser! Funker alltid! :!:

Lenke til kommentar

ja, det gjorde visst det... hehe.. Eller jeg byttet bare toppen av forgassern, den med alle dysene og justeringene på.. :p hehe

 

tror jeg ALDRI har hatt så flaks som jeg hadde igår kveld. At tilfeldigvis hadde falken i sandefjord stående en golf med samme forgasser som meg, som skulle hogges... :D

Endret av kennense
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...