Gå til innhold

Subwoofer med DY9410 element


Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp fått tak i en demo brukt DY9410 element fra eltek (dynaBel) og lurer på hvor stor og hvordan kassa skal bli utformet? I bil så stod at det var anbefalt med 15 liters lukket kasse, men jeg skal ha den til hjemmebruk foreløpig, og fant ikke noe i tabellene der.. Så har noen av dere kloke hoder noen forslag til type matriale, lukket eller bassrefleks kasse? Innfellingsforsterker eller ekstern?

 

Mange spørsmål på engang dette her, men jeg hadde satt stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Topdybde : 30 cm Invendig volumen : 15,49 liter

Bund dybde : 30 cm

Bredde : 29 cm

Højde : 29 cm

trætykkelse : 22 mm

 

Tror du denne duger? Blir veldig firkanta, men blir vel enklere å plassere i et lite rom da.. Og så må jeg slenge inn litt dempematriale også tror jeg? Hva med avstivninger?

 

Chassis diameteren på elementet er på 276mm og innbyggingdiameteren er på 239mm..

 

Når man regner ut volum, må man prøve og finne ut hvor mye volum baksiden av elementet tar i kassa da? fordi den sluker jo litt volum den også..

Lenke til kommentar

dempematriale er ikke noe spesielt nødvendig i subb kasser etter min erfaring .

 

avstivere trengs vell bare i større kasser

 

volumtapet til magneten er ikke så alt for stort , eventuelt kan du jo sette ellementet med "feil" vei ut , spiller akkurat likt da

 

btw den bygge saken kan være oki og lese

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=68905

 

EDIT: btw det og bygge dobbelt lag som han her gjør er litt overkill egntilg og langt fra nødveding

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

Takk for hjelp alle sammen, tror det blir 19 eller 22mm mdf plater, eller spon.. Finner ut av det når jeg kommer til treverk butikken eller hva det nå enn heter :p

 

og ca 15 liter, men veit fremdeles ikke om jeg skal sette elementet "feil" vei, fordi det blir litt vanskelig og teste det ut åssen det spiller riktig vei uten å borre hull til terminaler..

 

Men finner vel ut av det etterhvert :)

Endret av Equirinox
Lenke til kommentar
heihå, fornøyd med elementet ditt? driver vurderer en 9412 selv nå. :)

6186526[/snapback]

 

Foreløpig er jeg veldig fornøyd, har ikke fått testa det på skikkelig forsterker enda, men med den lille forsterkeren jeg har nå så dundrer det ganske godt i huset for det om :w00t:

 

Hørte DY9412 i bilen til kamerat for ikke så lenge siden, veldig kontrollert og fin bass, selv om han hadde putta den i relfeks kasse i bilen..

Lenke til kommentar

ok, høres bra ut. :) frister veldig! må bare finne en grei kasse til den, kjenner ikke at jeg orker begynne på no byggeprosjekt selv.. :wee:

 

har en dynaBel BF1702 som yter 500w eller no sånn brokobla så burde duge.

 

egentlig er jeg ganske fornøyd med de 2 stk DY9210 jeg har nå, men oppgraderingslysta slutter aldri..! :green:

Lenke til kommentar
Åssen er DY9210 da? Vurderer og bygge meg flere bassere etterhvert, evnt en saftig centerhøytaler med god bass ;)

6186696[/snapback]

 

godt fornøyd iforhold til pris hvertfall! :) men så i dynaBel katalogen som kom i posten her om dagen at de har kommet med 93 serien nå, tror den faser ut 92 serien, så lovende ut. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...