Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min E34 520 1991iA


Anbefalte innlegg

Min E34 som kom til Norge for ett par år siden.

Akkurat runda 200 000 og 150 000 av de ble kjørt i Tyskland så ikke alt for mange vintre med salt og faenskap.

 

087.jpg

 

Ps. i vognkortet står det at det er en E36, 520i som er Grå ;)

Jaja, like greit det sikkert.

 

Er nok en av de få i Norge som putrer rundt med et effektanlegg som er ment for E36 også. Ikke rart det rasler og "piper" litt i koblingene på det av og til.

 

On dah Todo list:

 

Ting som MÅ gjøres før vinter og drittvær:

1. Skifte Casterstagene fremme + foringer så jeg får bort risting og forhåpentligvis litt slark i styringa. Få den mer presis og "tight". Kanskje redusere litt sporinga og.

Dette ble gjort tidligere i sommer. Nye casterstag og foringer og mye mindre risting + noe mindre sporing, men må ha en 4-hjuls kontroll nå for å rette opp litt framdekka. Bilen er litt *nervøs.

 

2. På høgre side er det ei lang stripe i lakken etter at en møtte en tysk bobilturist i en sving og alternativet var grøfta eller bobilen head-on.

Forsøkt fiksa. Slipte ned, pussa og hadde på antirust, men lakken fra biltema var ikke lik i det hele tatt så ser ikke bra ut. Skal lakke bedre til våren er planen. Stopper i det minste rusten på de stripene som var gjennom lakken.

 

3. Flekke og pusse bort steinsprutflekker og lignende.

Tatt noe, men feil farge så må gjøres igjen. Hadde på antirust, grunning, lakk og klarlakk + 3 lag med tectyl så bak framhjula er det bra nå. Skal ta litt under og på sidene bak kanskje neste helg.

 

4. Skifte plugger

Egentlig ikke nødvendig, men skal gjøre det. Også for å få sjekka tilstanden på pluggene som står i. Se om der er indikasjon på om noe ikke er helt som det skal. Bilen går ikke helt smooth på tomgang. Går 95% korrekt, men av å til litt smårykk liksom.

 

5. Pusse litt smårust under, ta på rustbeskyttende maling og tektyl så den er så

klar for vinteren som den kan bli.

Gjort dette litt fremme og bak forhjula. Må ta litt under og bak for at jeg skal være fornøyd.

 

6. Gå over effektanlegget å sjekke overganger og evt feste litt bedre og kanskje sveise et lite hull som jeg tror finnes der.

Vanskelig når jeg ikke kommer under bilen, men skal sjekkes litt neste helg.

 

7. Dra over interiøret med skinnprodukter ett par ganger sånn at jeg får renska ut og behandla det litt skikkelig. Begynner å bli litt tørt.

Gjort i dag. Ei kvart boks med Kiwi Mink oil på tørre skinnseter. Ser mye "sunnere" ut setene nå og læret ble mykere.

 

bilbilder%20012.jpg

bilbilder%20014.jpg

 

8. Få festa noen av plastikken fremme litt skikkelig. Tidligere eier hilsa på autovernet såvidt og alt er ikke 100% fremme.

For at det skal se fint ut må jeg skifte ut plastikkdeksel på høgre side nede på støtfangeren. Skal kjøpes etter hvert, men fikse det som er viktigst først.

 

 

Styling og pynt kategorien:

1. Hvite blinklys fremme og bak. (Er i posten så håper på å få montert de bake i løpet av helga )

Har gjort dette for lenge siden. Bilen ble finere, men har ikke helt tro på pakningene som var på baklyktene så skal ta de av og bruke pakingene fra originallyktene istedet. Tror ikke det er helt tett som det er nå.

 

Fregattkonsert%20055.jpg

 

lykter%20002.jpg

 

2. Fjerne gamle rester av solfilmen som var på sidevindua på passasjerdørene. ( Skal kanskje ha på ny, men var skikkelig jalla den som var på så stygt og "uprofft").

Har ikke fått gjort dette enda. Glemmer alltid å kjøpe fin stålull på butikken når jeg er der. Tror jeg skal legge på ny soting på sidene bak + fremme. Ikke så mørkt, men mest for å stoppe UV stråler fra sola. Tar bedre vare på skinnsetene da.

 

3. Hodestøtter i skinn bak?

Må ha ny seterygg osv for å få dette til, så tror det utgår.

 

4. Avtagbart hengerfeste. Så at det ikke kosta så mange tusen så greit å ha.

Kjekt å ha, men blir bare montert om jeg finner noe veeeldig billig.

 

5. Muligens senke den litt.

Trikkeskinner, pyntekanter og drittveier her i oslo, så tror senking utgår.

 

Lyd:

1. Finjustere anlegget litt samt skifte signalkabel og remote.

Gjort så nå er det gromlyd synest jeg selv.

 

2. Feste skikkelig høyttalerne i hattehylla. Nå ligger de bare løst.

Finner aldri riktige skruer jeg trenger. Så ligger løst fortsatt.

 

3. Lage basskassen litt lavere så jeg får satt den helt inn til seteryggen. Nå er den 3-5 cm for høy.

Må ta en tur hjem for å få til dette. Trenger sag og litt mere verktøy en det jeg har her.

 

Stereo%20008.jpg

 

Ja, det var vel det...

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt på hvite blinlys bak i dag. Litt engstelig for de pakningene som var på de uoriginale jeg kjøpte fra GS-bildeler. Ikke helt 100% de så kan nok tenkes at jeg tar pakningene som er på de originale over på disse. Får se hvordan det går.

 

 

Et lite bilde av resultatet. Grått og trist, men akk. Sånn er våren for øyeblikket:

lykter%20002.jpg

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fått gjort litt denne helga, med god hjelp.

 

Montert hvite blinklys fremme også.

Skifta casterstag og foringene på de, så nå hopper og rister ikke bilen lengre.

Stramma handbrekken.

Refleksplate bak

Justert forsterker og litt annet så nå er lyden adskillig bedre.

 

Skal kjøpe meg 2 oppkjøringsramper, litt tektyl og gå over bilen under kanskje neste helg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Driver å tar litt rustflekker nå i dag, men litt engstelig for at den svartfargen som jeg kjøpte og som skulle være av samme farge blir lettere totalt feil, får ta å dra over lakken med litt rubbing og polere så kanskje det jevner seg ut, men litt engstelig. :ermm:

 

 

 

Slipt ned, hatt på rustspiser og driver å venter på at lakken skal tørke nå før jeg har på litt klarlakk.

 

Om fargen ikke blir helt 100%, så stopper det i hvert fall rusboblene.

 

Når klarlakken er ferdig blir det også å ha på ett lag eller 10 med tektyl. (Det siste gjelder bak fremhjula altså.)

Så der skal det i alle fall bli bedre en slik tilstanden var.

 

fått lakka over de flekkene nå, men ble ikke så bra.

fargen på boksa stemmer ikke helt med fargen bilen har så biltema sitt system over farger er langt fra korrekt når det kommer til min bil..

 

Jaja, stopper litt rusten om ikke annet... :roll:

 

*stikke å hive på litt tectyl.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Brukte litt mink oil og en diger skobørste for å pusse over skinnsetene i dag.

Brukte nesten ei kvart boks på setene og det var ikke mye som fulgte med når jeg tørka over med ei fille senere på dagen.

Mye tørt skinn, men nå er det så mye bedre. Lukter ganske "ny bil" også nå pga den skinnbehandlinga. Får se om jeg tar litt skokrem og pusser litt om ett par uker sånn at setene er skikkelig i orden før det blir kaldt og vinter med kanskje mye fuktighet inne i bilen osv.

 

Støvsuga og fikk ut et par hundre frø som faller fra bjørka som bilen står under og som jeg klarer å få inn gjennom vifta. Skikkelig irriterende.

 

Bruker *god gammel oppskrift* fremfor fancy 3 i en produkter. Har ikke så tro på slike mirakelkurer egentlig.

 

Merka spesielt godt at sitteputa bak og setereyggene ble mye mykere, så blir nok endra bedre når Mink oilen får trekt seg godt inn i skinnet.

 

Godt at en ikke trenger å gjøre slikt så alt for ofte. Brukte ca 2 timer på hele bilen.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...